• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Luchtjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

LindaB

Gast
Ik heb er volgens mij al vaker een topic over geopend, maar ik begin gewoon even opnieuw ;)

Even kort door de bocht: cavia's stinken. Ze laten alles lopen waar ze liggen en ze eten een slag in de rondte en dat komt er ook weer even snel uit, waar ze op gaan liggen meuren. Dat is wel zo'n beetje cavia's voor beginners.

Ik heb nu 5 cavia's, wat nog meevalt als ik zie hoeveel cavia's anderen hebben. Aan de ene kant had ik bij 3 moeten stoppen, aan de andere kant heb ik regelmatig nummer 6 aan me voorbij zien gaan omdat ik het niet aandurfde, met op stip een ontzettend lieve merino in een dierenwinkel een paar weken geleden waar ik nog steeds dagelijks aan moet denken en mezelf wel voor de kop kan slaan. Ten eerste vreten ze me arm, en ten tweede ben ik bang dat de zeugjes geen nieuwkomer meer accepteren. Zo makkelijk als de beren zijn, zo moeilijk zijn die zeugjes. Nondeju zeg, wat een mutsen.

Maar erger nog: ze stinken. Ik gebruik BedXCel en had het idee om de ene week de ene kooi helemaal schoon te maken en dan de andere kooi voor de helft, dus de smerigste hoeken eruit. Omdat dat BedXCel niet aan de bomen groeit (nou ja, indirect zijn het natuurlijk bomen) en omdat het me telkens anderhalf à twee uur kost om alles goed schoon te maken en ook de woonkamer eromheen weer toonbaar te krijgen met stof etc.

Maar dat is dus niet genoeg. Vrijdag zou er bezoek komen en omdat het alweer een week geleden was, begon ik ze schoon te maken. De bovenste kooi helemaal, die is wat kleiner (1.40x0.50) en die staat op een mooie hoogte dus dat was zo gepiept, half uurtje werk. Onderste kooi alleen de vieze hoeken, onder de hooiruif en waar de wilgenbrug staat. En achter de wilgenbrug. En onder het flesje. En naast de wilgenbrug. En naast de hooiruif. Kortom: de hele kooi was een grote vieze hoek. Na een week! Het rook naar de stal van een giraffe. Of na water als je je bos bloemen er te lang in hebt laten staan. Zo'n lekkere putlucht. Dus ook de grote kooi van 1.40 x 0.70 uitgemeukt. Nat van het zweet heb ik de boel nog gezogen, de vuilniszakken weggegooid en de vensterbank en de kast rondom de kooi gesopt en even een raampje opengegooid ondanks de kou, net op tijd voor de visite.

Fast forward naar vandaag, vijf dagen later. M'n moeder komt even wat langs brengen. Ze staat in de gang en zegt: 'Ik ruik de beestjes.' Ze loopt de woonkamer in. 'Ze stinken. Ja, ik ruik ze echt. Ze stinken alweer.'

Ik piepchagrijnig natuurlijk (mild uitgedrukt). Vijf dagen geleden me nog in het zweet gewerkt en ik was van plan om morgenmiddag de vieze plekken weg te halen, had de BedXCel al onder de kooi staan. Zelf was ik de hele dag thuis dus rook ik ze al niet meer, maar ik schaam me ondertussen om mensen over de vloer te krijgen. Als je honden of katten in huis hebt, ruik je die vaak ook. Muizen en ratten ruik je vaak ook. En de geur van een kattenbak of natte hond vind ik zelf ook heel smerig, dus ik vind het niet fijn als het bij mij ook stinkt.

Ik ging net even boodschappen doen, kwaad op m'n moeder natuurlijk (al wil ik het vaak wel weten als ze stinken, omdat ik het zelf vaak niet eens meer ruik), en toen ik weer thuiskwam besefte ik: Ja, je ruikt ze echt. Je ruikt urine, nat papier. Je ruikt geen fris hooi ofzo, maar gewoon ammoniak lijkt het. Ze staan in de hoek bij de eettafel en hoewel ik daar zelf niet vaak aan zit te eten, vind ik het ook niet fris als er mensen komen eten. Het is gewoon niet fris, punt.

Ik moet zo weg dus heb geen tijd meer om de boel nu weer uit te soppen, maar hoe doen anderen dat? Sommigen hebben wel tien cavia's in de woonkamer, hoe vaak maken jullie ze schoon en hoe?

Wat ik doe: ik schep de meuk eruit in een vuilniszak, spuit wat schoonmaakazijn aangelengd met water op de bodem, laat dat even intrekken (ondertussen haal ik de BedXCel) en dan pak ik keukenrol en veeg ik de bodem schoon. Vroeger had ik daar een doekje voor maar dat werd te smerig om in de vaatwasser te gooien. Als ik bodem schoon en droog heb doe ik de bodembedekking erin, cavia's erin, klaar. Volgende kooi hetzelfde. Met een doekje de achterwand en het plexiglas schoonmaken, de kast, bovenkant van de kooi en de vensterbank stoffen, stofzuigen (of als ik lui ben - vaak - met een zwabber en een kruimeldief aan de slag). Daar ben ik wel even mee bezig.

Ze eten Science Selective (nog wel, maar zoek naar betaalbare alternatieven) en ze eten me er iets te goed van, want de bakjes zijn na een paar uur alweer leeg. Ze hebben onbeperkt hooi en ze kruiden vrijwel dagelijks gedroogde peterselie. Elke dag witlof, andijvie en komkommer en meerdere keren per week paprika en soms winterpeen.

Hoe doen anderen dan? Waarom stinken die van mij zo?

Een vriendin van me heeft twee cavia's, zij heeft van die kattenbakkorrels op de bodem en legt daar een heel dikke laag hooi overheen, dat ze ook opeten. Als ik dat doe, is dat hooi binnen no-time een dikke stinkende plak geworden (ik heb het geprobeerd, vandaar de hooiruifjes) en daar doet ze dan twee weken mee. En als ik bij die vriendin ben, ruik je inderdaad hooi en een klein beetje iets anders, na twee weken ofzo. Bij mij ruikt het naar een stal. Na vijf dagen. Laten we aannemen dat anderen ze gister al konden ruiken, dus vier dagen.

Ik kan ook wel kattenbakkorrels gebruiken, ik heb eraan gedacht, maar a) dat kost klauwen met geld en b) ik kan dat zelf niet sjouwen voor twee grote kooien. Voor de BedXCel moet ik nu al twee keer lopen met volle bakken, dat is wel zo'n beetje de grens, ook qua vuilniszakken, anders moet ik na het schoonmaken een uur bijkomen van het sjouwen (oma vertelt).

Dus, om een lang verhaal nog iets langer te maken (want ik ben me toch een partij chagrijnig omdat m'n moeder zei 'Het stinkt hier!') : hoe doen anderen dat, hoe laat je het toch fris ruiken in huis? Ik heb in de woonkamer geen raam (de architect die dat bedacht heeft...) alleen een balkondeur, en die laat ik in de winter om duidelijke redenen liever dicht. In de ene slaapkamer zit een Frans balkon dat uitkomt op de galerij (wederom, de architect...) en op de slaapkamer zit een klein raampje dat de hele dag op een kier staat.

Alle tips zijn welkom! Wat doe ik verkeerd?

Daann

Gast
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

MarLui

Zeer ervaren
Lid
16 okt 2009
Reacties
442
Aantal Cavia's
6
Landen vlag

TofDob

Gast

anja csorba

Liefhebber
Lid
1 feb 2014
Reacties
40
Aantal Cavia's
6

yelle

Liefhebber
Lid
14 dec 2014
Reacties
24

LindaB

Gast

LindaB

Gast

LindaB

Gast

TofDob

Gast

MarLui

Zeer ervaren
Lid
16 okt 2009
Reacties
442
Aantal Cavia's
6
Landen vlag

LindaB

Gast

TofDob

Gast

LindaB

Gast

kitten

Gast

TamaraMaria

Ervaren
Lid
28 sep 2009
Reacties
745
Aantal Cavia's
4
Landen vlag

LindaB

Gast

LindaB

Gast

Status
Niet open voor verdere reacties.