Loslopende cavia's lopen niet

otter

Beginnend
Lid
25 jun 2011
Reacties
6
Ik heb twee volwassen cavia's die in hun kooi meestal best wel actief zijn. Ik wil ze graag regelmatig los laten lopen, maar het lijkt wel of ze er niks aan vinden.
Ze lopen één rondje en gaan dan snel samen in een hoekje zitten. Meestal zet ik ook wel een huisje neer, omdat het anders wel een erg kale, open vlakte is, en dan gaan ze daar in zitten. Als ik iets te eten neerleg op de vloer eten ze het op en gaan ze ook snel weer in het huisje zitten. Ik merk dat ik ook steeds minder zin heb om ze los te laten lopen, omdat ze toch geen gebruik maken van de ruimte die ze dan hebben en ik denk dat ze dan liever in hun kooi zitten. Mijn cavia's zijn best een beetje schuw omdat ik ze niet vaak hanteer, dus ik kan me voorstellen dat ze bang zijn. Mijn vorige 2 cavia's waren dat ook, maar die waren veel actiever. Ik heb een half open keuken, ik laat ze in de keuken los lopen en kan ze dan vanuit de kamer zien/horen. Die hoorde ik altijd rondlopen en geluidjes maken, en als ik dan binnenkwam renden ze meestal wel naar het huisje, maar als ze alleen waren hadden ze hier dus geen last van.

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt en wat ik er aan zou kunnen doen?