• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Levensverwachting cavia's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Axe

Ervaren
Lid
29 nov 2011
Reacties
190
Beste mensen,

Soms kom ik op het forum opmerkingen tegen als dat een cavia een levensverwachting heeft van een jaar of vijf. Laatst las ik hier over een cavia die maar liefst de eerbiedwaardige leeftijd heeft gehaald van 11 jaar. Ik lees ook wel eens dat cavia's een levensverwachting hebben van tussen de 6 en 8 jaar.

Misschien is het interessant om hierover wat van gedachten te wisselen in dit topic? Wat is jullie ervaring?

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Axel

@anja

VIP
Lid
18 aug 2008
Reacties
2.042
Website
inpicture.fototrader.nl
Aantal Cavia's
0
Hier is er eentje 7 geworden en de ander maar drie jaar...

Poppi

Liefhebber
Lid
14 jul 2011
Reacties
133
Aantal Cavia's
2
hier zijn er 3 cavia's 2 jaar geworden, 1 cavia 5 jaar, nog een andere 6, eentje 0,5 jaar en nu lopen er hier nog 2 van 1,5 jaar rond en die mogen gerust nog vele jaartjes blijven!
Heel verschillend dus allemaal!

Anousje

Gevorderd
Lid
3 nov 2011
Reacties
26
Ik had eerst 2 CHteddy beertjes. 1 had ik nog geen maand. Ik was 1 nachtje weg, ik kwam terug en hij was verlamd. Ik op zondagavond 11 uur met spoed DA gebeld. Medicatie toegediend, maar na 2 dagen toch in laten slapen. Was onbekende reden. Toen heb ik er een zeugje bij gekocht. Beertje 2 was kerngezond dat ik op vakantie ging, na 3 weken kom ik thuis en zag er slecht uit. Ik dacht kijk het even aan (hij had kale kontje, maar dacht misschien groeit terug) maar mocht niet baten. Hij is 1 jaar geworden. Mijn zeugje is inmiddels 1 jaar en ik heb er een kleintje bij voor haar. Die is van 10 oktober.
En ik hoop dat deze nog een aantal jaar mee gaan.

Lid
10 okt 2008
Reacties
2.294
Website
kleinlotharinger.jimdofree.com
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Mijn dieren zijn allemaal zo'n 5 jaar geworden. Een enkeling jonger, die zijn overleden door ziekte.
Momenteel heb ik een zeugje zitten van ruim 7 jaar, eentje van 3,5 jaar, 2 jaar en 4 maanden.

Lid
15 nov 2011
Reacties
4.816
Aantal Cavia's
7
Ik heb 2 zeugjes die in maart 6 worden, een zeugje van ruim 4, een zeugje van 2,5, een castraat van ruim 1 jaar en een Itchie van 7 maanden.
Tot nu toe werden mijn vorige cavia's ze tussen 4 en 5 jaar, 1tje wat jonger maar die was heel veel ziek en zwaak. Achteraf gezien hoogstwaarschijnlijk erg doorgefokt (mijn enige cavia uit een dierenwinkel).

Axe

Ervaren
Lid
29 nov 2011
Reacties
190
Heb vorig jaar tot mijn grote verdriet een allerliefst, gecastreerd beertje van net geen 3 jaar moeten laten inslapen, wegens abces/gat in kaak, na wekenlang dwangvoeding omdat ie niet zelf kon eten.

Heb hier nu nog 2 zeugjes zitten. Eéntje van bijna vier jaar oud. En eentje van 4,5 jaar oud maar zij gaat het helaas waarschijnlijk niet lang meer redden (melkkliertumor die de dierenartsen niet meer durven opereren wegens te kleine kans op succes). Ook een gecastreerd beertje van zo'n 1,5 jaar. Gaat morgen (samen met het zeugje met de melkkliertumor die een tumorremmende hormooninjectie krijgt) naar de dierenarts wegens geluid alsof ie op steentje knaagt. Hopelijk geen tandproblemen ...

Lid
6 jun 2008
Reacties
2.259
de oudste is op 9 jarige leeftijd overleden

Celeste04

Expert
Lid
5 mei 2010
Reacties
1.218
Website
www.pasteldesign.nl
Aantal Cavia's
5
Toen ik wat kleiner was had ik cavia's waar één op haar 4e was overleden en de ander 5. Verder is er één caaf van mij overleden door een verkerde narcose helaas (was net een jaar).. De drie meiden van mij leven nog en zijn 2, 1,5 en 1 jaar (voor elk een half jaar ertussen :icon_razz:). Ook ik hoop dat ze nog veel jaartjes bij mij blijven!

lindy1991

Gevorderd
Lid
12 jan 2012
Reacties
95
Mijn oudste caafjes zijn 7 en 7,5 geworden...

Pinky werd 7 488153369_6_L3oA.jpeg

Sammy werd 7,5 894623099_6_HT4u.jpeg

Nana en Blacky

Blacky werd maar 9 mnd 894623052_6_LJSx.jpeg
Nana 1 jaar en 2mnd

helaas waren ze allebei doorgefokt..:(

de dames en heer wat ik nu heb

Nabu is van 29-9-2010
Tooske is van April 2011
Dolly is van Mei 2011
Yaell is van Augustus 2011

488153369_6_L3oA.jpeg 894623099_6_HT4u.jpeg 894623052_6_LJSx.jpeg

Hannah

Ervaren
Lid
10 dec 2008
Reacties
50
Landen vlag
Mijn oudste beer (Oscar) werd 7;5 jaar. Daarna ben ik nog twee zeugjes verloren (Jip en Floor). Jip werd 4;5 en Floor werd 4 jaar. Ze kwamen beide bij dezeelfde fokker vandaan, waarbij ik achteraf mijn vraagtekens heb over de manier van fokken.
Mijn huidige caafjes zijn 3;2 en 6;6 jaar oud.(en still going strong)

Seline

Gevorderd
Lid
27 dec 2011
Reacties
151
Mijn afgelopen cavia's zijn 6 en 5 jaar geworden. Bij beide was afloop erg snel: op het ene moment waren ze gezond, op het andere moment niet meer te redden.
Nu heb ik 2 cavia's van ongeveer 4 maanden.. dus hopelijk hebben zij nog vele jaartjes te gaan!

Osie Dosie en Dumpy

Gast
Hier nog maar 1 overleden cavia (Dumpy) en ik heb geen idee hoe oud ze geworden is maar zeker zes jaar. Osie en Dosie zijn 3 jaar en Mowgli 2 1/2 dus die gaan hopelijk nog een paar jaar mee.

Kaatje64

Gast
De oudste beer die ik momenteel heb is Dennis uit 2008. De andere 9 zijn jonger.
Mijn oudste caaf die ik had werd 7. De jongste die bij mij overleed was 3 maanden.

Sigrid

Gast
Ik heb een cavia van 7 gehad (die ik op een gegeven moment in moest laten slapen wegens verkalking in de nieren en daardoor blaasproblemen).
Brammetje is in november 3 geworden, Luca weet ik niet precies (komt van de Dierenambulance, maar was volgens mij nog in de groei toen hij in april 2010 bij de Dierenambulance werd gebracht; ik denk dat hij nu iets meer dan 2 jaar is).

cybele

Professioneel
Lid
7 aug 2008
Reacties
185
mijn oudste ooit was een borsteltje van dik 7 jaar en ik heb er nu een zitten van 2007 juni.dus die wordt als ie het haalt vijf jaar,met castraten niet zoveel geluk meestal maar 2.5 jaar.

Bellamy †

Ervaren
Lid
8 okt 2011
Reacties
1.233
Website
www.rexcavia.nl
Aantal Cavia's
30
Mijn oudste is 7,5 jaar geworden (en dat na een keizersnede op 2-jarige leeftijd!).
Toevallig mailde laatst iemand die 2 zeugjes van mij heeft (jong gekocht) en eentje was net voor haar 8e verjaardag overleden. De ander is inmiddels 8,5 jaar oud.
Helaas ook genoeg dieren die maar 2 of 3 jaar geworden zijn. Maar ook wel genoeg dieren die rond de 5 jaar geworden zijn.

kitten

Professioneel
Lid
5 nov 2010
Reacties
828
Aantal Cavia's
12
Hier zijn ze op verschillende leeftijd overleden.
Maar de oudste is 8.5 geworden. Heeft een half jaar met niertumoren en medicijnen geleefd, voordat ik haar heb laten inslapen.
De gemiddele leeftijd is 5 jaar.
Het is soms onverspelbaar. afgelopen oudjaars dag is eentje overleden op 5jaar. Haar moeder is van de zelfde geboortejaar en zij loopt nog steeds rond. ze wordt dit jaar 6.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.001
Aantal Cavia's
2+
Hallo @Axe,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Mabemako Wat is de levensverwachting van te dikke caafjes? Gedrag en Verzorging 12
Shanna Te koop: cavia hok, 120x90x60/30 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia flat te koop' Moderator Home 1
MartijnvanOord Cavia eet na operatie matig Ziekten 35
Mycaafjes97 Is mijn cavia zwanger? Ziek? Fokken 7
Sandra.vdpol Cavia zeug 5 jaar Dierenartsen 1
puck en knofje Gewicht cavia 6 maand Algemeen 3
Fenna.Broek Cavia hok bouwen hoe? Algemeen 9
Eefjeklijnstra Cavia (/huisdier-) fotografie Foto en Filmpjes 13
Winnie&Roo Nieuwe cavia Voorstellen 9
Sambol86 Cavia uitbreiding Voorstellen 5
Fenna.Broek Gewicht baby cavia Algemeen 8
Charlotte2906 Cavia nu alleen, wat te doen? Algemeen 14
Milou Hagenaars Cavia jongen groeien niet goed Fokken 2
TimWetzels Cavia vermaak Algemeen 4
Fenna.Broek Cavia minder actief door antibiotica? Algemeen 0
Fenna.Broek Ademen cavia Algemeen 2
TimWetzels Inactieve cavia Gedrag en Verzorging 9
2204stef Cavia mannen in buurt van vrouwen Gedrag en Verzorging 4
Caviameisje_88 Inslapen cavia Regenboogbrug 8
julie.canters Rood buikje Algemeen 8
puck en knofje droge cavia pootjes Algemeen 5
julie.canters Natte keutels Algemeen 13
Fenna.Broek Shampoo cavia? Algemeen 6
Raluca Zieke cavia Ziekten 4
Evalin Cavia voelt zich alleen? Algemeen 17
Milou Hagenaars Zwangere cavia hoest Fokken 1
Fenna.Broek Cavia muur! Show je huisvesting 1
Fenna.Broek Oogje cavia Algemeen 40
Fenna.Broek Oogjes dicht baby cavia Algemeen 5
Rutger Mijn vrouwtjes cavia bromt Gedrag en Verzorging 8
DanielleTL Hele lichte cavia Algemeen 7
Ronald Van harte gefeliciteerd, Cavia Carla Verjaardagen 0
Fenna.Broek Is cavia ziek? Ziekten 7
isabelstm Cavia even naar buiten Huisvesting 6
Tamisamson Dode cavia met bloed aan vulva Ziekten 2
Evalin Cavia witte afscheiding bij oog Gedrag en Verzorging 7
Anne_R Is mijn cavia zwanger? Draagtijd 4
Rutger Cavia zwanger, wat moet ik doen? Algemeen 2
Rutger Is mijn cavia zwanger? Fokken 7
Jenn_ Nieuw cavia verblijf Huisvesting 13
Cherique Havens c 4000 anti stress volledig cavia super voer. Voeding 7
Cherique Zieke cavia gekocht Ziekten 20
Danjella Cavia lijkt afwezig Ziekten 17
Decavialiefhebber Cavia loopt op 3 poten Gedrag en Verzorging 48
caafjes vd zonnehoeve Cavia naambordjes Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 4
Roxy2020 Zwangere cavia Algemeen 45
Llollo1106 Eindelijk 2e cavia! Algemeen 6
DanielleTL Cavia met blaasproblemen? Ziekten 30
Elsss Cavia wassen ivm natte kont Gedrag en Verzorging 29

Vergelijkbare onderwerpen