Kortademig en weinig actief

caviafabeet

Beginnend
Lid
14 sep 2019
Reacties
6
Hoi,
Ik ben nieuw hier. Sinds een paar weken hebben we 2 cavia's. Het zijn onze eerste huisdieren en ik ben dus niks gewend. Voel me er zo onzeker over!
Tot nu toe heb ik het idee dat de cavia's het wel naar hun zin hadden (al zitten ze wel best veel in hun schuilhokje), maar sinds gisteren maak ik me wat zorgen om een van de twee. (de andere is wel gewoon levendig)
Ze zit steeds helemaal in elkaar gekropen. De haartjes liggen dan niet glad maar lijken iets uit te staan.
Bij het ademen beweegt hij behoorlijk op en neer. Lijkt op een tikkende secondewijzer qua tempo. Loopt weinig, kruipt steeds ergens onder weg.

Net het hok helemaal schoon gemaakt, brokjes afgeteld zodat ik weet hoeveel hij eet en een stukje appel neergelegd. Maatje even onderin gestopt zodat ze niet bij elkaar zitten. Nu weet ik dus dat hij iig nog wél poept, eet (tot nu toe maar een beetje, maar we zijn pas een half uurtje verder)
Soms als we hem oppakken begint hij te piepen, maar als ik haar (voorzichtig) op verschillende plekken aanraak of heel zachtjes 'knijp' doet ze dat niet.
In het hok hoor ik haar soms zachtjes tandenknarsen.
Ze is duidelijk niet in haar hum.

Op de bodem hebben we kranten met daarop van die papierkorrels van de dierenwinkel. Hooi krijgen ze ook uit de dierenwinkel. Voer zit vitamine C in. Qua rauwkost eten ze graag witlof, appels en worteltjes. Voor de rest halen ze hun neus een beetje op, gaat niet van harte. Van de week een klein stukje courgette gegeven (omdat op een site stond dat dat mocht, maar later vond ik op een andere site dat dat bij de nee-producten hoort dus snel weggehaald. Ze hadden alleen nog maar een paar kleine hapjes van de schil op).

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Tips? Is dit normaal gedrag?
Ik ben zo niks gewend, heb nog niet eens een dierenarts (maar heb ook nog niet het idee dat ik daar nu meteen heen zou moeten rennen eigenlijk).
Ik wil het graag goed voor ze doen, maar ik weet niet wat ik nog anders kan doen.