• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Koorts en afstervend weefsel na castratie... *dag lieve Lemon*

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulala

Ervaren
Lid
15 mei 2005
Reacties
561
Website
csniewie.webs.com
Arme Lemon! Hij is afgelopen dinsdag gecastreerd, en ik merkte gisterenavond al dat hij zich niet zo goed voelde.
Vanmorgen heb ik nog wat groente gegeven, en toen ik vanmiddag uit mijn werk kwam zag ik aan hem dat het mis was.
Hij had niets gegeten behalve een klein beetje andijvie, en hij zat stil in een hoekje.

Ik heb hem gepakt en gekeken naar zijn wondjes, die zagen er wel redelijk uit, maar op het midden zag ik verkleurd weefsel (ziet er dood uit).
Dit heb ik 2x eerder meegemaakt dat een cavia afstervend weefsel kreeg, maar niet met koorts en ook niet dat ze stopten met eten!!!
Hij is er echt ziek van... nu is hij bij de praktijk, en daar blijft hij vannacht en dan kom ik hem morgenmiddag/avond weer ophalen.

Ze zorgen goed voor hem, dwangvoeren, medicatie (via injecties) de hele rataplan.
Maar ik ben zó bang dat hij dood gaat.... ik vind dit helemaal niets, en het zit me totaal niet lekker.

De lieverd heeft zijn hele leven alleen in een buitenhok moeten leven, en verdient het zó om een leuk vriendinnetje te krijgen waarmee hij gezellig verder kan!
Hij is ruim een jaar oud nu.

marge

Gast
Zou het aan de buitenhechtingen kunnen liggen?

Bensiam

Gast
ach germ! Hopelijk komt hij er snel boven op! Sterkte!

Lucienne

Gast
Ach, wat naar. Veel sterkte gewenst voor Lemon.

Lid
15 nov 2011
Reacties
4.816
Aantal Cavia's
7
Voor wondbehandeling (ook tegen afstervend weefsel) heb ik goede ervaringen met Acederm spray. Het vlekt heel erg maar werkt antiseptisch en wonden worden en blijven schoon en gaan heel mooi dicht. Heel veel sterkte en beterschap voor je beertje!

Paulala

Ervaren
Lid
15 mei 2005
Reacties
561
Website
csniewie.webs.com
In het castratietopic bleek dat cavia's geen abcessen kregen als de buitenhuid werd gehecht met monocryl ipv vicryl of als de huid gewoon opengelaten werd.
Mogelijk reageren jouw cavia's op het hechtdraad.
https://www.caviaforum.nl/community/ziekten/206356-het-castratietopic.html

Eeehm..... het gaat hier niet om een abces, maar om afstervend weefsel en koorts. (necrotisch weefsel)
Het zit (zoals ik al schreef) niet bij de wondjes, maar in het midden waar dus helemaal geen hechtdraad zit.
Hoe het komt weet ik niet, ik moet het nog verder bespreken met mijn dierenarts, hij was er zelf niet vandaag.

Waarschijnlijk zal hij het morgen gaan verwijderen (wegknippen/snijden) omdat de genezing anders moeilijker wordt, en er gevaar bestaat op bepaalde infecties als het blijft zitten.

Lid
15 nov 2011
Reacties
4.816
Aantal Cavia's
7
Gewoon heel gebied goed sprayen 2 keer per dag. Goed schudden voor gebruik. En het spettert best veel dus pas op voor de ogen (ook je eigen).

marge

Gast
Ik dacht dat je acederm alleen op schone ondiepe wonden mocht doen omdat het niet desinfecteert en nogal vettig is dus de wond afsluit of zit ik nu helemaal mis?

Paulala

Ervaren
Lid
15 mei 2005
Reacties
561
Website
csniewie.webs.com
Ik had het van mijn DA. Vlekken gaan nooit meer uit je kleding - goed om te weten. Ik heb operatiewonden mee behandeld en het werkte echt super.

Ik zal er eens naar vragen.
Maar wat ik dan nog wil weten, de plaats waar het weefsel aan het afsterven is, is niet bij de wondjes, maar in het midden iets hoger dan waar de wondjes zitten.
Heeft het dan wel zin om het daarop te gaan spuiten? Het lijkt nml of het van binnenuit komt ofzo.

Lid
15 nov 2011
Reacties
4.816
Aantal Cavia's
7
Ik dacht dat je acederm alleen op schone ondiepe wonden mocht doen omdat het niet desinfecteert en nogal vettig is dus de wond afsluit of zit ik nu helemaal mis?

Het heeft 2 keer prima geholpen bij operatiewonden van mijn arme engeltje Itchie na verwijderen van abcessen. Het waren flinke wonden en zeker niet oppervlakkig. Het werkt prima tegen infecties en het laat wond ook indrukwekkend goed genezen. Eerst ziet het er rommelig uit maar dan zie je de wond echt voor je ogen dichtgroeien met mooie schone nieuwe huid.

:Leonie:

VIP
Lid
15 aug 2011
Reacties
2.276
Aantal Cavia's
4
Acederm wordt ook veel gebruikt bij paarden, toen het konijn van mijn zus een flinke wond op haar buik had hebben we dit er ook op gesprayd.
Werkt echt goed. Ik dacht zelf dat het gehecht moest worden maar het is echt heel snel dichtgegaan en ook heel mooi geheeld.
Je kan de spray volgens mij ook halen bij een paardenwinkel oid. Maar ik zou het idd eerst even overleggen met de DA!

:Leonie:

VIP
Lid
15 aug 2011
Reacties
2.276
Aantal Cavia's
4
Veel sterkte voor het mannetje trouwens, ik duim mee dat het helemaal goed komt!!
Ik weet precies hoe je je voelt, ik heb ook flink in spanning gezeten toen mijn konijn gecastreerd was en het later niet helemaal goed ging.

Lid
15 nov 2011
Reacties
4.816
Aantal Cavia's
7
Ik zal er eens naar vragen.
Maar wat ik dan nog wil weten, de plaats waar het weefsel aan het afsterven is, is niet bij de wondjes, maar in het midden iets hoger dan waar de wondjes zitten.
Heeft het dan wel zin om het daarop te gaan spuiten? Het lijkt nml of het van binnenuit komt ofzo.

Bij mijn cavia knipte DA die kleine stukjes weg en daarna sprayde ik het er gewoon op. Toen heb ik die spray gekregen - omdat het niet mooi wilde genezen.

Caafteam Derga

Zeer ervaren
Lid
24 mei 2011
Reacties
1.308
Aantal Cavia's
;)
Acederm niet op onstoken of geïnfecteerde plekken gebruiken.

Heel veel beterschap voor je caaf.

Esmee

VIP
Lid
30 okt 2010
Reacties
3.123
Aantal Cavia's
3
Als hij nu daar geholpen word hoef je miss helemaal niet zelf te gaan dokteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen