• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 16 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

jonge cavia plotseling gestorven, maar waaraan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mamavanvier

Liefhebber
Lid
23 jun 2011
Reacties
46
Hallo,

Gisteren heb ik hier een eerste sterfgeval gehad in mijn stalletje, een beertje, Frits, van 1 jaar en 3 maanden oud.
Nooit gezondheidsproblemen gehad. Woonde samen in een heel groot hok met een beertje van dezelfde leeftijd, Frummel.
Frummel was de baas, Frits de onderdanige.

Vrijdag heb ik nog hun grote hok ververst, en zoals altijd bij het terugzetten moest Frummel altijd duidelijk maken dat hij de baas is.
Hij blies en klappertandde naar Frits en heel even hebben ze gevochten. Ik heb dan mijn stem verheft naar Frummel, en dan stopte hij, maar altijd met zo'n blik van 'waar moeit gij u mee'.
Maar geen van beiden had verwondingen. Een relatie zoals ze dus altijd al gehad hebben. Ze beten of verwondden elkaar niet.
Zaterdag alles normaal, altijd meteen paraat als ik met het eten aankwam. Zondagochtend kregen ze witloof, daar zijn ze allemaal zot van. Ook Frits. Hij was gretig, net zoals de rest.
Korreltjes, water, hooi,...de dagelijkse routine.
's Avonds stond er meloen op het menu. Bij het naderen van de cavia's begonnen ze als gekken te kwieten, die meloen ruik je al van ver, dus ze wisten dat er iets lekkers aankwam.
Frummel stond al recht aan het plexiglas om zijn stukje in ontvangst te nemen. Frits niet, die zat met zijn gezicht naar de achterwand van het hok en kwam niet. Hief zelfs zijn hoofd niet op.
Ik heb zijn stukje naast hem gelegd en hij knabbelde er toch een beetje aan.
Snel de rest voorzien van eten en dan Frits eruit gehaald. Hij kermde wat en bewoog amper. Controle op bijt- of vechtwonden was negatief, dat was nochtans mijn eerste gedacht.
We hebben hem buiten in de ren gezet om hem te observeren en hij mankte met zijn achterpoten.
We hebben ooit nog een berenkoppel gescheiden na een vechtpartij waarbij één beertje een zwaar gekneusde achterpoot had en ook mankte. Na 3 weken ophokken en medicatie en versterkend voer is die erdoor gekomen en nu merk je er niets aan. Wel herkoppeld na herstel.

Dus meteen het ziekenkooitje gaan zoeken en in orde gebracht en Frits erin gezet, zodat hij meteen aan water, hooi en voer kon. Meloen erbij gezet.

Maandagochtend ben ik meteen naar hem gaan kijken, hij had niets gegeten, bij het oppakken kermde hij nog steeds, en er lagen geen keutels in het hok. Dat klopte toch niet vond ik, die eerste cavia met een gewonde achterpoot at wel!
In de voormiddag ben ik dan nog naar cs chequi gereden, probleem uitgelegd, pijnstilling, antibiotica en dwangvoer meegekregen.
Thuisgekomen, alles klaargezet en Frits uit de kooi gehaald. Hij had een vreemde geur rond zich, was sterk afgekoeld en heel stram.
Verdomme, mijn buikgevoel zei dat het stervensproces reeds aan de gang was. Tegen beter weten in ben ik een race tegen de tijd begonnen...
Hij heeft nog pijnmedicatie gehad, antibiotica en een beetje dwangvoer. Dat ging moeizaam en traag omdat hij zijn mond niet wou opendoen, hij was zo stram. Een (niet te) warme snuggle safe onder hem gelegd voor het comfort, maar blijkbaar kon hij dat niet verdragen want met zijn laatste krachten kroop hij er vanaf. Ik heb die kruik dan maar weggehaald.
Omstreeks 12u15 's middags is hij in mijn bijzijn overleden, hij heeft nog een paar keer diep gezucht, lag met zijn gezichtje naar de hoek van de kooi, enkele stuiptrekkingen, en het was over. Het was zo onwezenlijk, zondagmorgen was hij nog een gewone cavia en op een dikke halve dag is het gedaan. Veel te jong. Een jaar en drie maanden maar, terwijl hier cavia's rondlopen waarvan je denkt, oei, dat zal de eerste hier zijn. En dan ineens wordt het Frits.
Ik ben er echt niet goed van, de kinderen hebben veel verdriet, mijn oudste zoon van 14j heeft een hele tijd met Frits in zijn armen gezeten.
Mama, hij is zo koud en stijf, weende hij maar. Ocharme.

Waaraan zou hij kunnen gestorven zijn?
-uitwendig niets te zijn, geen wondjes, perfecte beharing, ogen, poten, mond,...
-geen diarree
-nergens bulten rond buik en hals te voelen
-gewogen na zijn dood: 962 gram (hoogste gewicht dat hij haalde was 1032 gram)
-nooit gekucht of gehoest

Vrijdag hebben ze nog even in de ren gezeten, een halve dag (groeit geen gras of ander gewas), voedselvergiftiging sluit ik voor 99% uit.
Frummel is nog steeds gezond, net als de andere caafs.

Zou hij inwendig iets gekregen hebben? Beroerte of zo?
Zou stress er iets mee te maken hebben?
Of heeft het beestje gewoon pech gehad?

Ik heb nog al zieke cavia's gehad (gekneusde achterpoot, schimmel, abces, oogontsteking,...) en telkens heb ik ze weer gezond gekregen.
Dit voelt een beetje aan als falen, ik was er niet op tijd bij. De snelheid heeft me compleet verrast.

Status
Niet open voor verdere reacties.