• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Is mijn cavia zwanger? Ziek?

Hoi iedereen,
Wij hebben op 20 januari 2021 een nestje gekregen. Eerst hadden we een bericht op dit forum geplaatst met foto's en toen waren het zeugjes, maar een paar weken later alle drie toch beertjes. We hebben ze met precies 4 weken gescheiden (op 17 februari 2021). Het waren al best wel grote jongen ( geboorte: tussen de 110 en 120 gram en met 3 weken al bijna 300 gram).

We hebben gekeken of ze niet opnieuw zwanger zou zijn; wegen, voelen etc. De uitgerekende datum zou dan uiterlijk 26 april zijn.
Haar gewicht ging aan het begin heel erg op en neer (we hebben geprobeerd iedere dag op zelfde tijdstip te doen, maar soms was het iets anders), maar later kwam ze echt wel vrij veel aan (vanaf begin april ging het eigenlijk heel erg omhoog) in totaal is ze ongeveer 200 gram aangekomen:
6 februari: 834 g
10 maart: 900 g
19 maart: 986 g
16 april: 1044 g
23 april: 1119 g

Ze was best veel aangekomen, dus we dachten dat ze misschien weer zwanger zou zijn. Het was alleen niet zo veel als de eerste keer, dus we dachten dat ze dan misschien was minder jongen had, wat misschien ook wel fijn voor Vickey zou zijn, aangezien ze twee keer achter elkaar dan een nestje zou krijgen.
We zagen ook dat ze een klein buikje kreeg en als ze liep zag je aan de zijkant echt bolletjes. Het was alleen LANG niet zo groot als de vorige keer. (Toen zag je het echt duidelijk, maakte niet uit op welke manier ze zat) Maar op sommige manieren hoe ze nu zat zag je totaal geen buikje.

Ik heb wel een keer gedacht dat ik beweging voelde, maar heel ver weg ofzo, terwijl het de vorige keer echt super makkelijk was om te voelen.

Maar vandaag heb ik haar weer gewogen op ongeveer hetzelfde tijdstip en toen was ze maar 992 gram, dus ze is echt veel afgevallen. Ik heb ook niet echt beweging gevoeld. En toen ik haar pakte zaten mijn handen en trui helemaal onder de poep en haar kontje was ook vies. De laatste paar dagen licht ze ook veel. Maar ze kijkt niet dof uit haar ogen, ziet er verder niet ziek uit, eet en drinkt voor zover ik weet goed, en komt luid piepend naar je toe rennen bij het kleinste geluidje van plastic. Ook gaat ze nog wel zodra er iets nieuws in het hok staat of als er iets anders is gaat ze wel helemaal op ontdekkingsreis. Wel at ze haar favoriete snoepje niet meer op: ze komt wel naar mij toe en pakt het uit mijn hand, maar laat het bij de meeste gewoon weer vallen. Ik zie ook al best lang dat ze een soort van met haar buik trekt af en toe (ik weet niet of dit negatief of positief is)

Maar nu is het al een paar dagen na de uiterlijke datum en geen kleintje(s). Het klinkt heel raar, want het is al na de uitgerekende datum (als ze zwanger zou zijn), maar we weten dus eigenlijk nog niet eens zeker of ze zwanger is:blush: en al helemaal nu ze zo erg is afgevallen en een vies kontje heeft. Is ze gewoon heel erg aangekomen weer na de eerste zwangerschap en nu weer afgevallen? Is ze misschien ziek? Toch zwanger en iets mis gegaan? Of iets anders? Ik maak me nu eigenlijk best wel zorgen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:)
De foto's zijn van gister
Vickey 1.png
Vickey 2.png
Vickey 3.png
Vickey 4.png
Vickey 5.png

RutSha

Zeer ervaren
Lid
15 sep 2016
Reacties
1.031
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Zijn het geen eierstokcystes? Je ziet aan één kant wel duidelijk een bobbel.. maar waarom ga je niet gewoon naar de dierenarts? Wij kunnen het vanaf hier niet zien en de dierenarts kan je meteen helpen.

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.052
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Zit ze nu helemaal alleen of heeft ze een vriendinnetje. Ze zal zich alleen voelen misschien en van stress kunnen de darmen van slag raken

Mycaafjes97

Beginnend
Lid
10 feb 2021
Reacties
12
Landen vlag
Ze zit samen met nog een vriendje en een vriendinnetje, dus ze zal zich waarschijnlijk niet alleen voelen. Ik zal even kijken wanneer we naar de dierenarts kunnen, want morgenmiddag gaan we weg, dus het zou fijn zijn als het morgenochtend kan en anders is het pas over een week

Charlie&Lola

Liefhebber
Lid
22 feb 2021
Reacties
85
Landen vlag
Ze zit samen met nog een vriendje en een vriendinnetje, dus ze zal zich waarschijnlijk niet alleen voelen. Ik zal even kijken wanneer we naar de dierenarts kunnen, want morgenmiddag gaan we weg, dus het zou fijn zijn als het morgenochtend kan en anders is het pas over een week
Weg? Langer? En de cavia's een oppas? De oppas zou misschien ook wel graag willen weten wat er met haar aan de hand is.

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
3.069
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Weg? Langer? En de cavia's een oppas? De oppas zou misschien ook wel graag willen weten wat er met haar aan de hand is.
Mee eens.... al zou ik zelf zo nooit weggaan... dan liever mee... zodat je ze in de gaten kan houden

Mycaafjes97

Beginnend
Lid
10 feb 2021
Reacties
12
Landen vlag
We zijn inmiddels weer thuis en alles is goed met Vickey en de andere cavia's. Vrienden van ons die hebben deze week in ons huis geslapen en hebben voor de cavia's en plantjes ed gezorgd. Vickey had geen diarree meer en ze was weer iets aangekomen. En degene die op de cavia's hadden gepast hebben dat al vaker gedaan, dus we vertrouwden het wel. Maar het gaat dus goed met ze, maar binnenkort gaan we even naar de dierenarts (ook voor andere cavia die voor de vakantie was geweest voor een plekje om even te checken of er verbetering is :))

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Milou Hagenaars Zwangere cavia hoest Fokken 1
Anne_R Is mijn cavia zwanger? Draagtijd 4
Rutger Cavia zwanger, wat moet ik doen? Algemeen 2
Rutger Is mijn cavia zwanger? Fokken 7
Roxy2020 Zwangere cavia Algemeen 45
Cherique Ervaring met echo bij zwangere cavia Algemeen 12
happypiggielife zwangere cavia, maar geen idee wat ik moet doen Draagtijd 17
cs kalára Zwangere cavia in vrieskou gedumpt Algemeen 6
Specialk Is mijn cavia zwanger? Draagtijd 9
didi! Huisvesting zwangere cavia Draagtijd 3