• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

ShannaDaniels-11

Liefhebber
Lid
13 okt 2020
Reacties
108
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Weet iemand met welk middel ik het beste me hok kan schoonmaken en desinfecteren zodat de mijt dood gaat, en hoe vaak ik heel me hok moet schoonmaken en me bodemdekking moet vervangen. De speeltjes ga ik in vriezen...
Zou 60 graden hoog genoeg zijn om de mijten te doden in de was voor de kussentjes en mandjes. En weet iemand toevallig of mijten overleven op voorwerpen, ik heb nu al me kartonnen dozen en dingen die ik in de ren zet normaal weg gegooid...

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.052
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Ik denk dit maar weet het niet zeker

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
532
Aantal Cavia's
2
60graden zou volgens mij genoeg moeten zijn.

Maar hoe erg is de mijten plaag dan, want een mijt heeft dacht ik echt een gastheer nodig om te overleven. Dat is wel even een google waard denk ik zo.

Sascha

Zeer ervaren
Lid
30 sep 2007
Reacties
492
Aantal Cavia's
17
Landen vlag
Beetje ernstig spul dat Halamid. Ik ben van mening dat desinfecteren van je hok echt niet nodig is. ik gebruik altijd Eco allesreiniger, de cavia`s behandelen met Beaphar pipetjes (en herhalen na 1 week). Alle stoffen kussentjes en mandjes wassen op 60 graden.

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
532
Aantal Cavia's
2
En ik zou mijten behandelen volgens het 0,5mg/kg principe voor ivermectine, niet zozeer wat er op de verpakking van Beaphar staat.

Bij spot on 150 staat namelijk dat je tot 750 gram 1 pipet moet geven. Dat is dan 0,15mg ivermectine.

Volgens het 0,5mg per kg dat de cavia weegt principe kom je op 0,5x0,75=0,375mg
0,375/0,150=2,5 pipet

Als je de gebruiksaanwijzing volgt van Beaphar heb je dus grote kans dat je te weinig ivermectine geeft en dat je dus de plaag niet onder controle krijgt.

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.052
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Beetje ernstig spul dat Halamid. Ik ben van mening dat desinfecteren van je hok echt niet nodig is. ik gebruik altijd Eco allesreiniger, de cavia`s behandelen met Beaphar pipetjes (en herhalen na 1 week). Alle stoffen kussentjes en mandjes wassen op 60 graden.
Dat klinkt inderdaad beter

ShannaDaniels-11

Liefhebber
Lid
13 okt 2020
Reacties
108
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Ik loop al een maand bij de dieren arts en ze hebben nu voor de tweede keer pipetje gehad vorige week volgende week krijgen ze weer... en dan over twee weken weer als dit niet helpt krijgen ze een injectie. ik ben al voor de tweede keer aan het druppelen in hun oren twee keer per dag met spul ook van de dieren arts het leek even te helpen maar de kleinste van tien weken word gek van jeuk aan zijn oren ook hebben ze op hun vacht lichtjes schilfers dus ook schurftmijt denk ik... ?? Ik ben ondertussen al 100 euro veder. Wat niet uit maakt als het maar helpt, maar het schijnt tot nu toe niet te helpen. Ik heb het hok nog zo niet grondig gereinigd met speciaal spul maar het duurt zo lang dat ik nu maar even alles op alles zet om het weg te krijgen.

kimkb

Gevorderd
Lid
27 feb 2020
Reacties
158
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Op advies van de dierenarts gebruik ik dan dettol. Dat moet verdund worden in water. Met dat sopje neem ik dan de kooi en alle spullen af. Het ruikt wel sterk, dus ik zorg dan wel voor goede ventilatie.

Alles wat wasbaar is gooi ik inderdaad in de was, op 40 graden of 60 graden afhankelijk van het wasvoorschrift.

ShannaDaniels-11

Liefhebber
Lid
13 okt 2020
Reacties
108
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Bedankt voor jullie reacties ik ga ermee aan de slag. Hoe kan ik het beste de oortjes schoonmaken, ik doe het nu met een wattenstokje dat ik een beetje nat maak en uiteraard alleen de oorschelp, is het belangrijk om dit elke dag te doen? het is namelijk een heel gevecht om het te doen vooral bij de kleine 😅

kimkb

Gevorderd
Lid
27 feb 2020
Reacties
158
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Bedankt voor jullie reacties ik ga ermee aan de slag. Hoe kan ik het beste de oortjes schoonmaken, ik doe het nu met een wattenstokje dat ik een beetje nat maak en uiteraard alleen de oorschelp, is het belangrijk om dit elke dag te doen? het is namelijk een heel gevecht om het te doen vooral bij de kleine 😅
Met oormijt heb ik geen ervaring. Normaal gesproken maak ik (bij de cavia`s met vieze oren) de oren 1 keer per week schoon met een baby billen doekje. Dat doe ik om mijn vinger en dan ga ik het oortje in. Ik neem dan ook de binnenkant van het oor mee omdat daar het meeste smeer zit. Bij caviarassen met een stompe nues/kop kan veel smeer ophopen. Van de dierenarts moet ik bij die cavia`s echt in het oor schoonmaken om oorontsteking te voorkomen. Wil je echt smeer losweken dan zou je nog een beetje baby-olie in het oor kunnen doen. Wellicht hebben anderen meer ervaring met oormijt. Heeft de dierenarts hier niets over gezegd?

ShannaDaniels-11

Liefhebber
Lid
13 okt 2020
Reacties
108
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Het oorsmeer is niet opgedroogd dus ik hoef het niet los te weken, de ene keer is het ook weer meer en de andere keer weer minder, helaas heeft de dieren arts er niks over gezegd, misschien dat ik ze morgen even bel. Bedankt in ieder geval!!

CaviJoy

Gevorderd
Lid
21 sep 2003
Reacties
131
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
En ik zou mijten behandelen volgens het 0,5mg/kg principe voor ivermectine, niet zozeer wat er op de verpakking van Beaphar staat.

Bij spot on 150 staat namelijk dat je tot 750 gram 1 pipet moet geven. Dat is dan 0,15mg ivermectine.

Volgens het 0,5mg per kg dat de cavia weegt principe kom je op 0,5x0,75=0,375mg
0,375/0,150=2,5 pipet

Als je de gebruiksaanwijzing volgt van Beaphar heb je dus grote kans dat je te weinig ivermectine geeft en dat je dus de plaag niet onder controle krijgt.
Bij mijn weten was de dosis van ivermectine altijd 0.2 mg per kilo.
Nou kan het natuurlijk zijn dat dit inmiddels veranderd is, maar hoe kom jij aan 0,5 mg want het verschil is wel heel erg groot.

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
532
Aantal Cavia's
2
0,2 is volgens mij als ze het oraal krijgen. 0,5 als het op de huid wordt aangebracht.

CaviJoy

Gevorderd
Lid
21 sep 2003
Reacties
131
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Dat zal inderdaad dan het verschil zijn, dank je wel.

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Te koop: cavia hok, 120x90x60/30' Moderator Home 1
Shanna Te koop: cavia hok, 120x90x60/30 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Fenna.Broek Cavia hok bouwen hoe? Algemeen 9
Caviameisje_88 Hok met verticale spijlen Huisvesting 0
Fenna.Broek Hok van dierenwinkel Algemeen 3
Fenna.Broek Hoeveel panels voor hok Algemeen 3
Danique_W VERKOCHT Caviahok te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Fenna.Broek Leuke dingen hok bouwen Algemeen 27
Suzan Willems Modern houten caviahok Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 3
TamaraMaria Verlichting in hok Huisvesting 13
naomi.t Hoeveel cavias in nieuw hok? Huisvesting 20
Decavialiefhebber Hoe hou ik mijn hok netjes? Gedrag en Verzorging 26
Bernie Hoogzwangere cavia; kan haar zusje bij haar in het hok blijven? Fokken 6
Lenthe07 Cavia hok Huisvesting 3
Frederik Hoeveel cavia's in mijn hok? Huisvesting 8
mikeD Zelf gemaakt hok Show je huisvesting 3
MightyOwl Zelfgemaakt 240x55 dubbel hok Show je huisvesting 31
Lena de cavia Lover Vraagje Algemeen 11
Kim Cavia Bak 160x80cm Hokken, kooien & toebehoren gevraagd 0
Dione Zelfgemaakt hok Show je huisvesting 7
Suusje85 Nare breuk bovenbeen, hoe klein moet het hok worden? Huisvesting 5
MightyOwl Cavia flat en zelfgemaakt hok Show je huisvesting 2
Lorenzo Zelfgemaakte constructie af 😁 Show je huisvesting 5
Lord Laurentius Een caviahok kopen? Enkele tips! Algemeen 81
Wizzl Zelf gemaakt hok (effe trots doen :P) Show je huisvesting 3
Caviagirl Spulletjes in hok Huisvesting 42
Litte Kunnen mijn cavia's uit hun hok springen? (20 cm) Gedrag en Verzorging 14
Cavia85 Welk buiten hok is geschikt? Huisvesting 2
Dione Hok grootte voor 3-4 cavia's? Huisvesting 10
Suzan Willems VERKOCHT Mooie caviaflat te koop! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
CityCavia Nieuwe kooi bouwen voor 2-3 cavia's! Veel info nodig :) Huisvesting 29
Rvork Mijn eigen gemaakte hok voor mijn 4 kanjers Show je huisvesting 6
Caafje82 Hok verschonen Huisvesting 41
Lesley88 Eigen hok bouwen Huisvesting 37
Sascha VERKOCHT Cavia hok te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Maisy Praktische tips gevraagd zelf hok bouwen Huisvesting 6
ItsaWildMaki Welk hout voor ons hok? Huisvesting 4
Houseguineastark Caviabak te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
KenVdL Is deze geschikt voor 2 cavia's? Huisvesting 22
Popcorn VERKOCHT Hok met mooi houten huisjes, buizen, hooiruifje en grote ren te koop, €20,- Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Popcorn VERKOCHT C&C hok te koop (Langria 6-Cube Diy Wire Grid Bookcase) €20,- Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Madagascar Hoe verder inrichten? Show je huisvesting 7
Timo76 Ons verblijf Huisvesting 13
MartijnvanOord Het grote hok-bouw project Huisvesting 140
mamavan2 Nieuw hok Huisvesting 11
mamavan2 is dit hok geschikt voor 2 caafjes? Huisvesting 4
Juudje Cavia sloopt hok.... Huisvesting 9
Jacobs.Julia Nieuwe Cavia in het hok Algemeen 4
SilentScreamer SilentScreamer's grote 'Kooiverbouwing-maar-heb-nog-een-hele-hoop-advies-nodig' topic! Huisvesting 141
Rvork Nieuw hok gebouwd Huisvesting 11

Vergelijkbare onderwerpen