• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Hoe sociaal zijn jullie cavia's onderling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Irlijn

Liefhebber
Lid
1 feb 2014
Reacties
61
Aantal Cavia's
2
Hoi allemaal!

N.a.v. een ander topic waar een baasje ellendig vertelde dat haar cavia's na een ruzie niet meer naast elkaar lagen te slapen, vroeg ik me verbaasd af of het normaal is dat cavia's dit wél doen. Onze twee zeugjes liggen al vanaf het begin ieder in de verste uithoek van de kooi, hebben in hun contact vrijwel alleen dominantieproblemen (ronken, piepen, sproeien) en kunnen eigenlijk alleen goed met elkaar overweg als er eten in het spel is of er pure paniek heerst en ze samen moeten schuilen :p Hoe zit dat bij jullie? Zijn jullie cavia's werkelijk zo sociaal naar elkaar toe dat ze contact opzoeken en bij elkaar gaan liggen bijvoorbeeld? En was dit al vanaf het begin, of heeft zoiets tijd nodig?

Groetjes, Irlijn

Romy

Ervaren
Lid
26 nov 2012
Reacties
730
Aantal Cavia's
3
Tegenwoordig zoeken mijn cavia's elkaar veel meer op. Ik heb ook wel eens gedacht dat ze elkaar helemaal niet leuk vonden maar elkaar alleen tolereerden. Maar ze zijn nu meer dan ooit bij elkaar, samen in een huisje, samen hetzelfde blaadje andijvie eten zonder ruzie, samen aan een hooiruif en erg naar elkaar roepen als ik een van de twee even eruit heb. Erg leuk vind ik het, maar jou verhaal herken ik dus ook want dit is bij mij ook zo geweest, heel gek dat het zo omgeslagen is hier.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.988
Aantal Cavia's
2+
Als je nieuwe cavia's de tijd geeft, dus niet zomaar één dag maar een paar weken zal de rangorde bepaalt zijn, en zullen ze doorgaans snel normaal met elkaar omgaan, sommigen zullen bij elkaar gaan liggen of in de buurt en anderen weer niet ;)

Hilda

Gast
Bij mij zijn/waren het vooral de berenkoppeltjes die erg close zijn. Bij de zeugjes was het over het algemeen iets minder :) Het ligt vooral aan de karakters. Op dit moment heb ik een berenkoppel dat elkaar gedoogt. Ze wonen in een hok van 2 meter bij 6o cm, dit hebben ze echt wel nodig. Ze eten wel vaak samen, maar onder het eten lopen ze elkaar dan vaak ook nog uit te dagen.

Romy

Ervaren
Lid
26 nov 2012
Reacties
730
Aantal Cavia's
3
Bij mij zijn/waren het vooral de berenkoppeltjes die erg close zijn. Bij de zeugjes was het over het algemeen iets minder :) Het ligt vooral aan de karakters. Op dit moment heb ik een berenkoppel dat elkaar gedoogt. Ze wonen in een hok van 2 meter bij 6o cm, dit hebben ze echt wel nodig. Ze eten wel vaak samen, maar onder het eten lopen ze elkaar dan vaak ook nog uit te dagen.
Maar, dan eens een vraagje over dat berenkoppeltje waar je het over hebt. Heb je dan niet het gevoel dat die er helemaal geen plezier aan beleven dat ze samen zitten? In het begin toen mijn beren nog zo aan het klieren waren vroeg ik mij oprecht wel eens af of ik ze wel een plezier deed door ze samen te houden.

Irlijn

Liefhebber
Lid
1 feb 2014
Reacties
61
Aantal Cavia's
2
Romy, dat is dus wat ik mij nu ook af vraag. Twee cavia's zou leuker voor ze zijn, maar echt veel positieve interactie is er hier na een jaar nog niet :p Maar wie weet komt dat omslagpunt ook hier uiteindelijk. Het lijkt me zo leuk voor ze :) Maar misschien ben ik nu iets te menselijk haha.

Kan me trouwens wel voorstellen dat dit tussen zeugjes en beertjes verschillend is en ook afhangt van karakters. Daarom ben ik ook benieuwd naar andere verhalen! :)

Shariv

Ervaren
Lid
28 jul 2013
Reacties
280
Aantal Cavia's
6
uploadfromtaptalk1424327255081.jpg
uploadfromtaptalk1424327307410.jpg
uploadfromtaptalk1424327323455.jpg

Ik heb hier 3 meiden van de eerste 2 foto's die heel close zijn en vaker wel tegen elkaar aan liggen dan niet.
Andere soms soms niet maar praktisch nooit ruzie.

Khydra

VIP
Lid
21 mei 2010
Reacties
2.507
Aantal Cavia's
45
't Is net als bij mensen, sommigen houden van gezelschap, anderen zijn liever alleen :p
Ik denk wel degelijk dat het belangrijk voor ze is dat er een soortgenoot in elk geval in de buurt is

Lid
15 mrt 2012
Reacties
1.879
Website
www.instagram.com
Aantal Cavia's
5
Bij mij liggen mn beren vaak apart, maar soms toch stiekem samen, omdat dat lekker warm is, haha

LindaB

Ervaren
Lid
12 aug 2008
Reacties
904
Aantal Cavia's
3
Ze hebben hier hun momenten. Ik heb drie zeugjes waarvan er eentje contactgestoord is, maar nu ze alleen met een castraat zit, gaat het stukken beter. Soms wat geklappertand, maar soms zitten ze zelfs samen onder de wilgenbrug (niet lang, maar toch).
In de andere kooi zitten twee zeugjes en een castraat, en die twee zeugjes lopen vaak te klooien, maar het zeugje dat altijd de sjaak is, zoekt wel altijd het gezelschap van de rest op. Ze eten ook heel schattig samen en als ze vers hooi krijgen, zitten ze met z'n drieën op een rij onder de hooiruif. Het zijn net mensen, soms hebben ze hun dag gewoon niet en dan hoor je weleens gepiep en geklappertand.

Saskia

Ervaren
Lid
20 aug 2012
Reacties
525
Aantal Cavia's
7
Wij hebben echt al 10 tallen jaren cavia's en ik kan er geen pijl op trekken. Ze verschillen in karakter en veranderen regelmatig in voorkeur van knus samen met deze of living apart together met een ander. Hormonen, wisselingen in sociale ladder, levendig gebeuren zo'n stelletje cavia's

Caafje123

Liefhebber
Lid
22 feb 2015
Reacties
49
Aantal Cavia's
2
Onze cavia's doen op het moment echt alles samen. Samen brokjes eten uit het bakje, samen hooi eten, samen liggen slapen, achter elkaar aan rennen in de ren. Haha het is zo'n lief gezicht. Kan ik echt van genieten. Ze hebben nauwelijks nog ruzie. Was in het begin telkens wel zo, maar volgens mij zijn ze eruit wie het baasje is.

Katleen

Gevorderd
Lid
12 dec 2013
Reacties
135
Aantal Cavia's
3
De beschrijving van Irlijn in de eerste post herken ik van toen ik 2 zeugjes had. Die lagen ook allebei in een andere uithoek te slapen, tolereerden elkaar maar leken voor een groot deel naast elkaar te leven. Af en toe wel eens belangstellend aan elkaar snuffelen, en soms even paniek als ze dachten dat de ander 'verdwenen' was. Beertje en zeugje zijn vaker close heb ik de indruk, liggen vaker vlakbij elkaar te slapen. Hoewel de laatste tijd de twee zeugjes af en toe samen in een huisje liggen. Da's niet altijd helemaal van harte :rolleyes: Nummer 2 komt erbij, nummer 1 pikt om ze weg te jagen, nummer 2 jammert maar blijft toch zitten, nummer 1 legt zich erbij neer en ze liggen vredig samen.

Een keer was het grappig om te zien: beer en zeug lagen vlakbij elkaar onder de verwarming te slapen (in de ren). Op den duur was zij het beu dat hij zo dichtbij lag en ze joeg hem weg. Hij ging verder liggen, maar elke keer dat hij zich uitrekte of van houding veranderde kwam hij zo héél toevallig een stukje dichter bij haar terecht tot hij weer even dichtbij lag :whistle: Toen liet ze hem maar :D

jennifer55

Beginnend
Lid
13 okt 2011
Reacties
20
Aantal Cavia's
2
Ik heb twee beeldschone borstelmannen, ze schelen 1 1/2 jaar. De jongste kwam als jonkie van 5 weken bij mn oudere beer en het waren meteen maatjes. Tuurlijk is er wel wat gebrom af en toe de oudere is ook de dominante zeg maar. Maar hij is heel beschermend (als een soort vader of grote broer) tegenover de (inmiddels volwassen) jongere beer. Ze slapen tegen mekaar aan, eten samen, etc. Echt heel lief en aandoenlijk.

Elsje76

Beginnend
Lid
8 feb 2015
Reacties
13
Aantal Cavia's
2
Hier liggen de dames ook niet bij elkaar behalve als ze schrikken of uit t hok zijn. Lang geleden (denk al wel 20jr terug) hadden mijn. Ouders een moeder en dochter. Zaten niet bij elkaar dat ging niet maar de hokken stonden wel naast elkaar en ze lagen dan wel naast elkaar. Buiten t hok zochten ze elkaar op maar owee als dochter bij moeders in t hok kwam.....

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.988
Aantal Cavia's
2+
Hallo @Irlijn,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Zeeuwtje Gezocht tam en sociaal zeugje voor kennis Knuffelcavia's gevraagd 7
PCharlie Lief, sociaal zeugje gezocht Knuffelcavia's gevraagd 8
Decavialiefhebber Welk voer geven jullie? Voeding 5
Mirjam1825 Hoe ver zijn jullie bereid te gaan om je cavia te redden / genezen ? Zowel emotioneel als financieel. Algemeen 18
Charlotje Wij zijn sinds vandaag nieuw lid op jullie forum! 😎 Voorstellen 7
Mirjam1825 Op welke manier wegen jullie de cavia´s Algemeen 22
Jannekevw Update van onze vriendjes en vraagjes voor jullie ervaringsdeskundigen Algemeen 13
Brupientje Heb jullie hulp nodig voor ferplast 160 de plaza of krolik Huisvesting 22
Renebrax Mag ik jullie voorstellen aan... Voorstellen 6
DiviMolly Wat voor etensbakjes hebben jullie cavias? Huisvesting 12
Cs chinlon IVY wenst jullie een gelukkig nieuwjaar Geboren 38
piplotje Alpaca , hoe verzorg je zijn haar en wat zijn jullie ervaringen Gedrag en Verzorging 2
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Misschien kunnen jullie helpen? op zoek naar een hooibal' Moderator Home 1
Karins cavia kudde Talgbult dilemma, wat zouden jullie doen? Ziekten 8
Ninab Wat geven jullie op een dag? Voeding 17
Monique010 Eten jullie caafjes ook minder vandaag? Algemeen 15
Monique010 Cavia's en vakantie; hoe doen jullie dat? Algemeen 34
Manyi Aanschaf Moeilijke keuze, hebben jullie advies ? Algemeen 28
Romy Deze hadden jullie nog te goed.. Foto en Filmpjes 13
Cavia4ever Hebben jullie caafjes ook bijzondere eetgewoonten? Gedrag en Verzorging 25
Susanne79 Hoe houden jullie groenten langer vers? Voeding 10
theprincessjoe Zipke heeft suiker...een klein beetje advies, wat denken jullie? Ziekten 14
Luna Wat doen jullie voor de extreme hete om de caafjes af te koelen???? Algemeen 4
Monti_skinny Graag jullie advies-beertje overleden-drachtig zeugje Gedrag en Verzorging 14
Cavia-baasje Wiplala wenst jullie fijne kerstdagen Foto en Filmpjes 6
Fleurtje & Bubbels Nieuwe foto'tjes, van onze zeugjes Bubbeltje en Fleurtje....wat vinden jullie ?.... Foto en Filmpjes 10
Mirke Herkennen jullie dit ?? Ziekten 15
Hoe wonen jullie cavia's? 2017 Algemeen 13
D-tails Kies jullie korting ! De Gooise Diersuper 7
caviaa Wat doen jullie tegen geurtjes tijdens warme dagen Huisvesting 8
Cherique Wat is het geslacht denken jullie? Geboren 22
Iris de Jeger Jullie worden nog steeds gemist Foto en Filmpjes 1
Turtles Welke groenten geven jullie? Voeding 28
Sandra-D Wat voor sla krijgen jullie cavia's? Voeding 13
Sandra-D Waar kopen jullie cage liners? Huisvesting 3
Sandra-D Skyline Maxi XXL wat vinden jullie van deze kooi? Huisvesting 8
Caviahuis Dippies Kerstfoto's van jullie caafjes Foto en Filmpjes 11
Obrunerry Wat denken jullie? Rassen en Kleurslagen 6
mariekevh Hoe ziet jullie buitenverblijf eruit? Show je huisvesting 6
Welke kooi zouden jullie kiezen? Huisvesting 10
Cs ‘de Wetterpoarte’ Nieuwsgierig naar de geslachten, wat denken jullie?? Algemeen 22
Hoe maken jullie de lichtjes in de caviaflat Huisvesting 7
Daann Lekker warm weer! Wat deden jullie? Babbelbox 21
Susan Lekker in het zonnetje (en als jullie het zat worden, lees ik het wel ;) ) Foto's en filmpjes andere (huis)dieren 12
Gaby Even benieuwd naar jullie meningen Algemeen 7
Dank jullie voor de antwoorden ik ben gerustgesteld :-) Ziekten 11
Gaby Wat vinden jullie van mijn kipjes? Foto en Filmpjes 12
Susan Willen jullie helpen? Babbelbox 9
InweOronra Jullie mening over dit buitenhok..? Huisvesting 5
Iris de Jeger Een fijne kerst en een mooi 2016 gewenst voor jullie allemaal. Babbelbox 8

Vergelijkbare onderwerpen