• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 17 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

Het grote hok-bouw project

MartijnvanOord

Ervaren
Lid
2 apr 2018
Reacties
597
Aantal Cavia's
6
Country flag
Al sinds dat we onze 2 caafjes hebben zitten we met de gedachte om een groter hok te nemen. Echter is het lastig om een hok te vinden wat aan de wensen voldoen, dus word het toch maar zelf een hok bouwen!
Aangezien ze momenteel een hok van 120-60 hebben mocht het wel wat groter, alleen is ons huis niet dusdanig groot dat het alleen maar in de breedte en diepte kon, dus dan maar ook een extra verdieping. Zoals in de afbeeldingen hieronder te zien is, is het dan 4x zo groot door in een L-vorm 2x een vlak van 120-60 tegen elkaar te zetten en dan een verdieping erboven te maken. Verder een kleine tussen verdieping van 30 cm breed en 20 cm hoog wat via de trap naar boven en naar beneden kan.
De 2 verdiepingen gaan met zeil zodat de plas niet in het hout trekt en de houten achterwanden, trap en tussenverdieping zal met een lak worden afgewerkt zodat het waterproof word.
Aan alle kanten zal er plexiglas van 30 cm hoog komen (behalve aan de linker en achterkant beneden, en achterkant boven), zodat ze goed van overal te zien zijn.
Onder het bouwwerk zal 4x een LACK IKEA tafeltje komen wat 55x55 is en 45 cm hoog. Hier kan opslag tussen/onder. De onderste verdieping met caafjes zal 65 cm hoog zijn (30 cm door plexiglas en dan 35 cm open om bij de caafjes te kunnen). De bovenste verdieping heeft ook 30 cm plexiglas en verder zal het van boven open zijn.
Aangezien er een redelijk gewicht van de bovenverdieping zal zijn zal dit door balken ondersteund worden.

Ik ben benieuwd wat men van dit prototype vind, missen er zaken, zijn er zaken waar ik op moet letten, gewoon al het advies is welkom :D Een vraag die ik voornamelijk heb is: Aangezien er redelijk wat gewicht is door de bovenverdieping moet het stevig genoeg zijn om niet in te storten natuurlijk. Hoe dik en hoeveel balken zou je adviseren om dit stevig te maken? In dit bouwwerk heb ik momenteel 7, maar linksachter in de hoek komt er ook een en midden achterin denk ik ook. Zou dat voldoende zijn? Ik kan dit maar moeilijk inschatten haha :D
Verder zijn de bouwtekeningen in de laatste afbeelding te vinden mocht je de getallen willen weten.
657714
657715
657716
657717
657718

Onderwerp starter Soortgelijke onderwerpen Forum Antwoorden Datum
Dione Hok grootte voor 3-4 cavia's? Huisvesting 9
Popcorn Hok met mooi houten huisjes, buizen, hooiruifje en grote ren te koop, €20,- Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
SilentScreamer SilentScreamer's grote 'Kooiverbouwing-maar-heb-nog-een-hele-hoop-advies-nodig' topic! Huisvesting 140
Obioma Dominant zeugje en nieuw groot hok Gedrag en Verzorging 12
Vlindertje VERKOCHT Mooi degelijke cavia hok te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Annemieb Grootte hok Huisvesting 5
dpi 2 caviahokken tot 1 groot hok maken? Huisvesting 7
oempaloempa Groot hok aangeboden! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
GERESERVEERD GRATIS groot hok Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 3
isabelle45 Is dit hok groot genoeg voor 2 zeugjes? Huisvesting 9
Verooke Zeer groot cavia hok te koop (België) Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 9
Mabemako Idee voor nieuw hok, graag jullie mening over grootte Huisvesting 13
Tamara Groot ruimte besparend hok voor cavia of konijn Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 14
minimale grootte kooi/hok Huisvesting 72
Sandra groot buiten hok te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Fuzzle & Snuffel Is dit hok groot genoeg?? Huisvesting 14
moffeltje 4 Cavia's, hoe groot moet het hok zijn? Huisvesting 17
Aafke Van een groot hok naar een kleiner hok? Huisvesting 5
Kelly Grootte van het hok Huisvesting 13
Spikey is dit hok groot genoeg? Huisvesting 2
CS Ishirra hok groot genoeg??????? Huisvesting 31
marieke78 hoe groot moet het hok zijn? Huisvesting 9
hok groot genoeg?? Huisvesting 7
Lin Grootte hok Huisvesting 16
Litte 2 jonge cavia's. 1 heeft best grote wond. Vechten? Gedrag en Verzorging 19
Vosje98 Mijn grote hobby Digitaal Creatiehoekje 4
Bumblebee Leuke foto's van de grote en kleine cavia's Foto en Filmpjes 12
Ien84 Grote caviaflat met 4 verdiepingen koppelbaar Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
bellocaaf. VERKOCHT Grote caviabak van steigerhout! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Ronald Groot gevaarlijk gat in Windows 10 Technische forum vragen van leden 0
Ronald De Lekzoom - Groot-Ammers Shows 0
2 grote opbergbakken met deksel en wieltjes Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Wilma Wortel Gevecht + grootte kooi Huisvesting 23
Eltrafix Groote en materialen caviakooi Huisvesting 5
Obrunerry Grote caviabak Show je huisvesting 11
Obrunerry Maten grote zeugenbak Huisvesting 8
Ronald De Lekzoom - Groot-Ammers Shows 1
Ronald De grote caviarage Algemeen 3
Khydra Ik maak me grote zorgen Gedrag en Verzorging 22
Jips Het grote nieuwe dagverblijf. Show je huisvesting 19
Cuypumba Een grote verassing kwa kleur van deze cuy mama Geboren 7
Flosje Grote caviabak (150x75) aangeboden Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 3
Noukkie Kleintjes worden groot... Foto en Filmpjes 10
Nishada Grote caviaflat Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 3
Dieter Lion Altijd maar grotere nesten Fokken 17
Cs ‘de Wetterpoarte’ VERKOCHT Mooie grote caviabak van wit meubelplaat Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Ton IJsv Cavia REX haar valt uit en krijg nu een grote bult aan de zijkant ineens Ziekten 6
Ronald De Lekzoom - Groot-Ammers Shows 1
Cherique Grote zorgen over onze cavia!! Ziekten 16
Abby Groot caviaverblijf,.. vraag over de vloer/ondergrond Huisvesting 6
Soortgelijke onderwerpen