HELP! Castraat grote bloedprop

Cherish89

Ervaren
Lid
7 okt 2011
Reacties
306
Aantal Cavia's
4
Vanavond kan ik op zijn vroegst terecht bij de dierenarts, maar ik vroeg mij af of mensen dit wel eens hebben meegemaakt:

Babbel is een castraat van iets ouder dan twee jaar oud. Hij heeft al langere tijd last van blaasproblemen waardoor zijn dieet en dergelijke is aangepast. Het ging nu een poosje goed, maar nu is het ineens helemaal mis.
Zojuist vond ik een grote bloedprop in het hok, ongeveer twee centimeter lang en iets minder dan een centimeter breed. Er zat geen steentje of iets dergelijks in. Sinds eergisteren is begon hij wat minder te eten, maar hij eet nog wel wat kleine beetjes. Hooi eet hij nog erg goed. Hij is minder actief, maar totaal niet lusteloos. Hij ligt wel zo vaak mogelijk in zijn huisje en sinds begin van de middag slaapt hij steeds meer. Binnen tien dagen is hij 100 gram afgevallen, wat naar mijn mening zeer zorgwekkend is.

Wat kan dit zijn? Het is overduidelijk dat het uit zijn plassertje kwam aangezien er bij zijn piemeltje nog een beetje bloed zat.
Ik krijg het idee dat zijn vorige eigenaar afstand van hem heeft gedaan omdat hij al gedurende langere tijd ziek was en zij bijvoorbeeld de kosten niet meer op zich kon nemen. Allerlei tekens wijzen er wat mij betreft steeds meer op dat hij al heel lang ziek was. Ik krijg niet het idee dat hij veel pijn heeft, kermen doet hij vrijwel niet. Hij heeft de laatste maanden veel en erg intensieve zorg gehad, maar mijn intuitie (die helaas bijna altijd juist blijkt te zijn) zegt dat het helemaal mis is en dat Babbel zelf eigenlijk niet meer lijkt te "willen".

Iemand ervaring hiermee?

---------- Bericht toegevoegd om 14:01 ---------- Vorig bericht was van 13:56 ----------

Update: Net Babbel nog eens goed bekeken omdat er weer wat hooi met bloed in zijn slaaphuisje lag. Het is nu duidelijk dat het direct NAAST zijn plasser vandaan komt, daar begon het gelijk hard te bloeden toen ik het allemaal eens goed wilde bekijken.
Maar hoe kan ik die bloedprop dan verklaren?