• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Heeft iemand ervaring met een caafje met een kaakluxatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muisje_Joey

Gast
Afgelopen zondag hadden mijn vriend en ik het idee dat er iets met onze rode borstel Muisje niet goed was. Hij at wel maar hij was niet zichzelf. Maandag hebben we dat aangekeken. Toen hij dinsdag ochtend niet wilde eten zijn we direct naar de dierenarts gegaan. Nu moet ik zeggen dat ik het vertrouwen in 1 van de artsen van de kliniek kwijt ben. In juni van dit jaar ben ik door een fout van hem een caafje kwijtgeraakt.
Dinsdag zou er een andere arts zijn dus hebben we Muisje gebracht. Hij moest blijven want ze vermoeden haakjes op de kiezen en zouden hem direct kunnen behandelen.
In de middag mochten we hem ophalen, ze konden niets vinden bij hem. Hartje, longen, buikje en kiezen waren in orde.

Woensdag vertrouwden we het gewoon niet meer en ben ik via via bij een andere arts terecht gekomen die zelf veel ervaring heeft met cavia's. Zij heeft hem bekeken en vermoedde ook kies problemen. Gisteren moesten wij hem langs brengen zodat ze onder een roesje kon kijken hoe zijn kiezen ervoor stonden.
De tanden en kiezen zijn perfect, echter heeft hij een kaakluxatie. Alles zit wel op zijn plek maar is erg pijnlijk.

We weten wel hoe het kaak probleem ontstaan is. Meneer is gezegend met een (on)gezonde dosis ongeduld. Als hij staat te bedelen voor iets lekker dan wil hij dat NU en als het hem te lang duurt dan gaat hij aan de tralies trekken met zijn tanden. Dit doet hij al vanaf hij hier kwam wonen met drie maanden oud hij heeft ook 2 maal zijn voortanden eruit getrokken, dit is allemaal keurig terug gegroeid. Nu is hij 6 jaar en zitten de tandjes beter vast en trekt hij dus gewoon zijn kaak uit de kom. We hebben van alles geprobeerd om het hem af te leren maar het lukt niet. Het is ook niet dat hij iets tekort komt, ze hebben Science Selective brokken, onbeperkt hooi van goede kwaliteit (dus geen supermarkt zooi), voldoende water en groenvoer.

Gisteren hebben we hem opgehaald toen hij goed wakker was. We hebben hem in zijn hok gezet bij zijn vriendje. En wat doet meneer? Precies, die draait zich om en gaat aan de tralies trekken... zucht...

De dierenarts verwacht dat hij er met twee weken bovenop is. We moeten hem pijnstilling en Cisaral geven (hij is gevoelig voor gas ophoping) en ook dwangvoeren. Hij vind het maar niks en is vooral boos. Groenvoer schillen we in dunne plakjes zodat hij dat lekker kan oppeuzelen.
Hebben jullie nog tips of ervaring met dit probleem? Ik ben op verschillende fora wel mensen tegengekomen die caafjes hebben die ervan genezen zijn maar extra tips zijn altijd welkom.

Zeeuwtje

Ervaren
Lid
8 mei 2014
Reacties
410
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Muisje_Joey

Gast

Willemijn14

Gast

Muisje_Joey

Gast

LindaB

Gast

Muisje_Joey

Gast

Willemijn14

Gast

LindaB

Gast

LindaB

Gast

Muisje_Joey

Gast

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.056
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.