• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 16 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

Hebben cavia's idd een hekel aan knuffelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sigrid

Gast
In de Hart voor Dieren van deze maand stond een artikel waar ik eigenlijk wel van schrok:

De vier meest voorkomende misverstanden over de cavia

Omdat ze de lichaams- en geluidstaal van hun dieren niet begrijpen, bezorgen veel cavialiefhebbers hun kleine knagers regelmatig stress. Cavia's zijn van origine geen knuffeldieren en ze zijn dus ook niet geschikt als 'knuffels' of speelmaatjes voor kinderen. Het zijn vluchtdieren die zich niet graag van boven laten aanraken en met hun pootjes het liefst op de grond staan. We worden regelmatig geconfronteeerd met problemen die op dit soort vergissingen zijn gebaseerd. Laten we daarom even de onjuiste beweringen op een rijtje zetten.

1. 'Mijn cavia laat zich heel graag aaien en knort zelfs van plezier'
Ons inziens een foute interpretatie, want het zogenaamde 'knorren' is voor cavia's een geluidje om zichzelf mee gerust te stellen. Ze proberen dan zichzelf en ook hun houder te kalmeren en hopen dat die hun weer snel in het verblijf of op de grond terugzet. Dit geluid heeft iedere houder wel eens van zijn cavia's gehoord als de dieren door een onbekend hard geluid schrokken.
--> Ik ken het geluid wat de dieren maken als ze schrikken ('brrr', bijv. bij geluid van sleutels of vuurwerk), maar dat is een heel ander geluid dan het zachte 'oink-oink-oink' als ze door de kamer lopen en op schoot liggen om geknuffeld te worden?

2. 'MIjn cavia vlijt zich heel tevreden onder mijn trui'
Cavia's proberen als ze voelen dat er gevaar dreigt of als ze last hebben van stress, zich in een schuilplaats terug te trekken. De enige manier om op de schoot van een mens een beetje te schuilen is tegen de binnenarm of onder een kledingstuk.
--> Mijn cavia's liggen inderdaad vaak in het kuiltje langs mijn arm, of op mijn arm, maar ze strekken zich dan vaak wel helemaal uit, met beide achterpootjes naar achteren, nestelen hun kopje erin, soms helemaal schuin, en gapen geregeld waarbij ze alle pootjes uitstrekken. En mijn vorige cavia klom geregeld in mijn badjas, maar ging daar dan vervolgens keihard liggen 'oinken' en viel soms bijna in slaap.. ik dacht dat dat wel ontspanning was. Maar dat schijnt ook weer een verkeerde interpretatie te zijn volgens dit artikel:

3. 'Mijn cavia ligt ontspannen op mijn schoot en slaapt'
Is het dier echt ontspannen of lijkt dat maar zo? Enerzijds verstijven cavia's van schrik of angst. Ze zitten dan zonder zich te bewegen op schoot. Vooral voor kinderen is het lastig om dit te herkennen. En dus gaan ze door met het aaien van de dieren. Als cavia's niet met van angst wijd open gesperde ogen blijven zitten, liggen ze vaak languit op schoot. Ze maken zich zo klein en plat mogelijk om aan de aaiende hand te ontsnappen. Er is dan geen sprake van werkelijk ontspannen liggen. Het gebeurt ook dat ze hun ogen sluiten. Het in slaap vallen is dan in feite een oversprongreactie. De cavia zou graag vluchten, maar kan dit niet. Daarom 'ontvlucht' hij aan de situatie door zijn ogen te sluiten.

4. 'Mijn cavia eet en poetst zich op mijn schoot. Hij zou dit niet doen als hij last had van stress'
Omdat cavia's een heel lange darm hebben, moeten ze constant eten zodat de voedselbrij verder wordt getransporteerd en hun spijsvertering op gang blijft. Daarom is het niet zo vreemd dat ze ook in een stresssituatie doorgaan met eten. Bovendien leidt het eten de dieren af. Het zich poetsen is geen handeling om hygiënische redenen, maar eveneens een oversprongreactie.

Een uitzondering op de regel:
Er zijn sporadisch cavia's die zich graag laten krabbelen en die van lichamelijk contact met hun mens genieten. Of dit zo is, kun je als volgt testen: als je cavia vrijwillig naar je toe komt en blijft zitten hoewel hij makkelijk zou kunnen weglopen, is dit een duidelijk bewijs dat hij je volledig vertrouwt.

Ik geloof zeker dat er een kern van waarheid in zit, maar ik heb altijd gedacht dat ik mijn cavia's een plezier doe door ze er elke dag een paar keer uit te halen en te knuffelen. Mijn vorige cavia kon ook echt wat 'verpieterd' in zijn kooi liggen kijken als we toevallig eens een ochtend weg waren geweest en hij er niet uit was gehaald. En Luca blijft wel liggen als hij op schoot ligt en hij de kans heeft om weg te lopen (hem moet ik dan echt van mijn arm af zetten), maar ik moet hem wel oppakken uit de kooi - hij gaat niet zoals mijn vorige cavia tegen mijn arm opstaan om eruit gehaald te worden.

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Zijn cavia's die genieten van knuffelen inderdaad sporadische gevallen? Doen we de rest dierenleed aan door ze op schoot te pakken en te aaien? Of is de werkelijkheid wat genuanceerder dan de auteurs van dit artikel menen?

Status
Niet open voor verdere reacties.