• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

hartog compact gras.

Status
Niet open voor verdere reacties.

shari

Ervaren
Lid
11 jun 2012
Reacties
1.766
Website
cs-noasdream.be
Aantal Cavia's
35
wie heeft er hier ervaring met hartog compact gras? mijn caafjes krijgen hier helaas geen gras doordat we langs een grote autosnelweg wonen en maar een heel klein tuintje hebben waar de hondjes hun behoefte op doen...
heb wel een bakje gras staan, maar dat gaat niet snel vooruit met groeien :icon_neutral:

nu las ik dat hartog compact gras ook 1X daags een beetje gevoerd mag worden langs hooi? maar hoeveel per caafje ongeveer of gewoon een lekkere grote pluk zolang het ze smaakt?
en mogen ze dit wel want dit is eigenlijk voor paarden bedoeld?

grtjs

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.001
Aantal Cavia's
2+
Zoek even op: hartog compact gras ;)

Cs Kiekeboe

Ervaren
Lid
6 jul 2009
Reacties
163
Website
www.cskiekeboe.nl
Aantal Cavia's
15
Compact gras vinden de cavia's heerlijk. Nadeel: er zit onwijs veel verpulverd hooi in, dit is dezefde structuur als stof... Das erg jammer, je hebt er niks aan. Ik zeefde compactgras altijd, zo houd je de mooie stukken '' hooi'' over en de stof gooiede ik weg.

Lid
22 apr 2010
Reacties
1.844
Website
caviastalporcellino.webklik.nl
Aantal Cavia's
10
hier vinden ze het ook super lekker.
heb net weer een nieuwe baal gehaald.
die is super groen en geurig.
echt weer vers gras zegmaar.
de jonge en showers krijgen er wat meer van.

Osie Dosie en Dumpy

Gast
Het is wel een dikmaker het wordt afgeraden om het aan zwangere dames te geven omdat de jongen anders te groot kunnen worden

Ik gooi het hier vaak in een bak als ze loslopen en nu zitten ze buiten met compactgras in de huisjes Ik gooi het ook soms op de grond van de caviabak. Het is helemaal geen vepulverd hooi maar gras dat op een andere manier is gedroogd. Ongeschikt voor hooiruifjes want daar valt het doorheen.

Ria Claassen

Gast
Ook ik gebruik al langere tijd compactgras naast het gewone hooi. Ze vinden het heerlijk en ik zet gewoon elke dag een bakje erbij in. Ze wordsn hier elke 4 weken gewogen en zijn niet extra aangekomen sinds ik hertog compact bijvoer. Zeker doen! Groetjessss

Caviastal Lothlórien

Gast
Vinden ze heerlijk en is een prima hooivervanger, maar met iets meer mate voeren dan hooi (wat onbeperkt mag) en oppassen met zwangere zeugen.

Zelf ben ik overgegaan op af en toe Pre Alpin Aspro ipv Compact Gras nadat ik problemen kreeg in de dracht en bevalling, de Pre Alpin geeft geen problemen in de dracht en bevalling.
Omdat er in Pre Alpin ook heel veel erg fijne deeltjes zitten, heb ik recent voor het eerst twee zakken Just Grass gekocht, en dat bevalt me tot nu toe het best van allemaal: niet stoffig, ze vinden het tot nu toe het lekkerst van alle hooi en hooivervangers die ik geprobeerd heb, het ruikt heerlijk, is nog fris groen (veel groener dan hooi of compact gras) en de samenstelling is heel gelijkmatig.
Ik heb nog maar kort ervaring met Just Grass, dus geen idee of dat ook problemen zal geven, maar ik vermoed van niet omdat het gras zonder enige toevoeging is, alleen op een zodanig andere manier gedroogd dat de aroma's en voedingsbestanddelen veel beter bewaard blijven dan in hooi.

luckyteddy's

Zeer ervaren
Lid
31 dec 2008
Reacties
842
Website
www.luckyteddys.weebly.com
Aantal Cavia's
40
Landen vlag
Vinden ze heerlijk en is een prima hooivervanger, maar met iets meer mate voeren dan hooi (wat onbeperkt mag) en oppassen met zwangere zeugen.

Zelf ben ik overgegaan op af en toe Pre Alpin Aspro ipv Compact Gras nadat ik problemen kreeg in de dracht en bevalling, de Pre Alpin geeft geen problemen in de dracht en bevalling.
Omdat er in Pre Alpin ook heel veel erg fijne deeltjes zitten, heb ik recent voor het eerst twee zakken Just Grass gekocht, en dat bevalt me tot nu toe het best van allemaal: niet stoffig, ze vinden het tot nu toe het lekkerst van alle hooi en hooivervangers die ik geprobeerd heb, het ruikt heerlijk, is nog fris groen (veel groener dan hooi of compact gras) en de samenstelling is heel gelijkmatig.
Ik heb nog maar kort ervaring met Just Grass, dus geen idee of dat ook problemen zal geven, maar ik vermoed van niet omdat het gras zonder enige toevoeging is, alleen op een zodanig andere manier gedroogd dat de aroma's en voedingsbestanddelen veel beter bewaard blijven dan in hooi.

Ik voer ook just Grass naast het hooi aan mijn verwende caafs. Ik ben nu met de 3 e zak bezig en heb het ook aan zwangeren gegeven.
Ik heb nog geen moeizame geboortes, of extreem grote jongen gehad sinds ik het voer.
Het ziet er inderdaad frisser groen uit dan compact gras en ze vinden het zover mogelijk nog lekkerder.

shari

Ervaren
Lid
11 jun 2012
Reacties
1.766
Website
cs-noasdream.be
Aantal Cavia's
35
dan ga ik dat ook is opzoeken, heb nu 1 zwanger zeugje zitten --> mijn 1ste (wordt voor de 1ste keer oma :p)
maar ik ga in de toekomst zeker meer fokken, ben alleen nog aan het zoeken op welke lijnen ik mij wil toeleggen... en ik moet eerst zelf mama worden in oktober en dat is momenteel al spannend genoeg...

maar ik had het op een site van een fokker gevonden en de caafjes zaten er allemaal zo smakelijk bij te malen dat ik dat eigenlijk wel een goed idee vond. ik voer ze hier wel van een bepaald merk van de dierenwinkel van die zakjes groene kruiden en tarwe bij maar seg 1.99 euro per zakje, en hier gaat gemakkelijk een zakje per dag door. en van dat kan ik dan een dikke pluk geven en ik kom er langer mee toe....

dankje wel voor de tip
grtjs

Lid
27 mei 2007
Reacties
10.897
Website
furryfriendsforever.jouwweb.nl
Aantal Cavia's
50
Landen vlag
Wij gaven ook Compact Gras bij maar zijn daar al weer een poos mee gestopt omdat de balen steeds stoffiger werden.
En een bijkomend nadeel van die laatste balen, zodra het nat werd (ook van water uit de fles) stonk het echt heel erg. Een vieze zure lucht.

Voor Just Grass ben ik nu aan het kijken waar we dat kunnen kopen hier in de buurt.

Caviastal Lothlórien

Gast
Volgens mij kan je dat alleen per hele baal bestellen en laten bezorgen....

luckyteddy's

Zeer ervaren
Lid
31 dec 2008
Reacties
842
Website
www.luckyteddys.weebly.com
Aantal Cavia's
40
Landen vlag

Caviastal Lothlórien

Gast
Is te vinden in het topic daarover, zie link die ik hierboven gaf.

Thea

VIP
Lid
20 aug 2009
Reacties
1.919
Website
www.akakim.com
Aantal Cavia's
8
Ik geef het hier ook naast het hooi. Ze vinden het heerlijk. Ik heb het hier in een dichte kruiwagen zitten, dus alle het stoffige komt straks weer onderin te liggen en dat gooi ik dan weer weg.

ida

VIP
Lid
2 mei 2006
Reacties
1.282
ik woon in rotterdam met 6 zeugjes en 3 ahum beren
Aantal Cavia's
9
Landen vlag
Bij mij krijgen ze ook compact grass en ze vinden het heerlijk
Ik heb het in een grote afgesloten ton en al het fijne loopt naar onderen en een keer in de zoveel tijd kiepert mijn man dat eruit

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.001
Aantal Cavia's
2+
Hallo @shari,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Hartog Lucerne-mix ?? Voeding 5
Hoka Hey Hooi vs Just Grass enz Voeding 20
Maaike_M Compact gras - Gras mix Voeding 9
Timothee hooi, vitc kruidenmix en pre alpin compact blokken ook in het assortiment Webshop Dieza 0
CsPurk compact gras gezocht Hokken, kooien & toebehoren gevraagd 1
Voedingswaarden hooi, Compact Gras, Just Grass, en Pre Alpin varianten (update pag2) Voeding 31
josefiep Compact gras weer duurder? Voeding 9
Davina Compact gras en hooi. Voeding 26
gekara compact gras Voeding 39
hooi vervangen door compact gras? Voeding 21
Meraviglia Compact gras Voeding 24
Muus Timothy Hooi | Compact gras Voeding 12
piggy Voedersilo inelkaar geknutseld voor compactgras Algemeen 16
Compact gras hooiruif (foto's) Voeding 18
ans compact gras Voeding 22
biara Compact gras Voeding 5
Mirjam1825 Dol op gras Voeding 1
Mirjam1825 Is het nog warm genoeg op het gras ? Algemeen 12