• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Grote wonden konijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
Ik kreeg net via een opvang een konijntje binnen.
Het is volledig overbeten door het andere mannetje waar hij bij zat in een klein hokje van 80cm
De poep is langs beide kanten een serieuze dikke zwarte korst en ook over het hele lijfje zijn duidelijk bijtwondes te zien.
Hoe kan ik dit het beste verzorgen?

normaal gebruik ik honingzalf maar weet niet of dit genoeg zal zijn. Kan ik de korst het beste losweken of laat ik die er het best op?

10409490_307461416088133_5391473473536303127_n.jpg
10478995_307461382754803_2460738349948960078_o.jpg

cora.

Ervaren
Lid
17 jun 2013
Reacties
461
Aantal Cavia's
3
Als het een korst van wondgenezing is erop laten zitten als er geen ontsteking zit.
Je zou de wonden met een sopje van Biotex groen kunnen wassen. Maar als het schone wonden zijn moeder natuur haar gang laten gaan.
Gaat het ontsteken of krabt het konijn het steeds stuk zou ik bij de dierenarts langs gaan.

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
Wel hier en daar groeit het haar erlangs al mooi terug. Lijkt ook niet echt ontstoken te zijn.
Konijntje heeft wel jeuk eraan als je er aan komt.
Mag ik eventueel vaseline aansmeren?

Django

Gast
Zou het advies van Cora volgen...zeker geen vaseline op smeren..dit sluit de huid/wond af en je hebt lucht nodig bij de genezing van de huid..gebruik wondzalf of calendulanzalf.
Genezing brengt ook een vorm van jeuk met zich mee.
Vind het trouwens jammer dat je via het asiel geen behandelingsadvies en zalf meekrijgt..dat lijkt me toch ook een taak van hun.
Hoop dat dit Nijntje met jou goede zorgen weer snel in orde is..succes

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
Ik zit zelf bij de opvang hoor... Hij is in spoed naar hier gekomen want mensen wouden hem laten inslapen.
We hebben al ontsmet maar we dachten misschien dat we nog iets meer konden doen. Vooral omdat het zo een grote korsten zijn hebben we wel schrik dat er eventueel etter zou onder zitten.
Ik ben iemand die liever eens navraagt bij mensen met ervaring als ik zelf minder ervaring heb.
Meestal gebruik ik honingzalf om wonden te genezen wat ook een natuurlijk ab is. Mag dit dan ipv wondzalf of is de wondzalf nog beter?
Nu hij krijgt nu kruiden, hooi en een beter voer zodat hij ook meer weerstand kan opbouwen en beter genezen want dit kreeg hij op zijn vorig adres niet.
Ook niks van groentjes gewoon dus daar gaan we heel langzaam geven.

wuppel

Beginnend
Lid
11 dec 2013
Reacties
16
Aantal Cavia's
1
Zou cothivet misschien wat zijn?

miek

Gast
Ach ach...arme nijn! Die heeft het slecht gehad..:(
Als je niet zeker weet hoe de wonden te behandelen dan zou ik eventueel ook even advies inwinnen bij je dierenarts.

Ik hoop dat het beestje zich snel beter zal voelen!

Lid
14 jan 2013
Reacties
362
Website
www.knaagdierenopvang.be
Aantal Cavia's
4
Zo op het eerste zicht ziet het er niet ontstoken uit. Dus zou het zo laten voorlopig. Misschien best wel langs dierenarts gaan morgen voor algemene check up. Je kan eventuele losse korstjes afspoelen (of voorzichtig wrijven) met fysiologisch water.
Maar zou toch naar da gaan, vroeg of laat gaat hij de korstjes zelf af krabben als het te hard gaat jeuken van genezing en het ziet er een grote uit :(

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
Heb de dierenarts al gecontacteerd en ze zegt als de korsten niet los zijn dat het beste is van ze te laten opdrogen. De korstjes die los zitten mag ik voorzichtig afwrijven en daarna honingzalf opsmeren. Als het begint te ontsteken starten we met Ab. Zijn twee grote korsten op zijn billen en dan kleintjes over gans zijn lijfje.
De arme stakker is wel heel lief

miriampje

VIP
Lid
19 mrt 2011
Reacties
2.328
Aantal Cavia's
4
Wat een arm nijntje, mijn ervaring (want ik zie zo ook wel eens wat binnenkomen op de kinderboerderij waar ik werkte) is dat zodra de oorzaak weg is, het geheel snel geneest. Als het ontstoken is kun je er wat aan doen, anders gewoon wachten en het beestje flink verwennen en dagelijks controleren op ontstekingen en de voortgang van de genezing.

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
Dat flink verwennen komt in orde. Voorlopig niet onstoken maar ik hou het in het oog. Rondom begint het wel beter te worden zie ik want komen nieuwe haartjes door

Django

Gast
Ik zit zelf bij de opvang hoor... Hij is in spoed naar hier gekomen want mensen wouden hem laten inslapen.
We hebben al ontsmet maar we dachten misschien dat we nog iets meer konden doen. Vooral omdat het zo een grote korsten zijn hebben we wel schrik dat er eventueel etter zou onder zitten.
Ik ben iemand die liever eens navraagt bij mensen met ervaring als ik zelf minder ervaring heb.
Meestal gebruik ik honingzalf om wonden te genezen wat ook een natuurlijk ab is. Mag dit dan ipv wondzalf of is de wondzalf nog beter?
Nu hij krijgt nu kruiden, hooi en een beter voer zodat hij ook meer weerstand kan opbouwen en beter genezen want dit kreeg hij op zijn vorig adres niet.
Ook niks van groentjes gewoon dus daar gaan we heel langzaam geven.

Oké..sorry..meende dat jij pleegzorg deed voor het asiel..dat was dus helemaal fout gedacht van mij.
Succes met nijn.

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
Ik ben pleegzorg en opvang tegelijkertijd we krijgen soms nogal serieuze gevallen binnen maar dit is toch wel het allerergste. We hebben hem Lucky genoemd. Hij heeft al lekker veel gegeten en ook gespeeld in de ren maar dan merk ik dat hij wel wat last heeft. Denk dat de korsten wel wat tegen trekken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

TofDob

Gast
Wauw zeg!
Das een beste plek!
Is dat allemaal van bijten van het andere konijn?
:eek:
Of zou het schurft kunnen zijn..heb de ballen verstand van konijnen hoor:p
Sterkte ermee:)

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
Ik dacht ook eerst aan schurft maar het zijn allemaal bijtwondes.. Over heel zijn lijfje is hij bedekt met bijtwonden.
Nu hij is ook behandeld ondertussen tegen mijt omdat we dat standaard doen bij binnenkomst

wuppel

Beginnend
Lid
11 dec 2013
Reacties
16
Aantal Cavia's
1
Weet niet of je het gemist had maar voor de oppervlakkige wonden op zn rug zou ik cothivet gebruiken, dat helpt naar mijn mening erg goed tegen dat soort wonden.

wuppel

Beginnend
Lid
11 dec 2013
Reacties
16
Aantal Cavia's
1
Hoe is het ondertussen met mneer en zn wonden?

CS Ishirra

Ervaren
Lid
28 dec 2007
Reacties
68
Aantal Cavia's
12
wel het is al beter...
Hij eet goed en is erg levendig, wel nog wat bang soms.
Maar zijn wonden beginnen nu goed te genezen juist door mooi elke dag te ontsmetten en zalf op te doen.
Op de grootte korsten die op zijn billen zijn doe ik voorlopig geen zalf..
Maar die begint nu reeds vanzelf los te komen en de haren groeien al door de korst.

Zo ziet de grootste wonde er nu uit.

10415711_309262832574658_2685424797537348791_n.jpg

wuppel

Beginnend
Lid
11 dec 2013
Reacties
16
Aantal Cavia's
1
Zo zeg dat is al wel een hele verbetering ten opzichte van dinsdag :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Khydra konijn met grote open wond Babbelbox 29
Litte 2 jonge cavia's. 1 heeft best grote wond. Vechten? Gedrag en Verzorging 19
Getty hoevenaars Grote wond op de rug... Ziekten 7
CaviastalDuffy Grote wond op rug UPDATE P 4 Ziekten 41
guinea_pig Cavia beetje grote wond op de rug Ziekten 18
Mabemako Met de kat naar de dierenarts, grote gapende wond in d'r poot Babbelbox 10
T&T Korst bij neus eraf gehaald, grote wond!! hellup Gedrag en Verzorging 11
Inkie67 Grote buikwond na castratie Ziekten 14
Lena de cavia Lover Vraagje Algemeen 11
19Loraine84 Hoe groot is de kans... Fokken 28
pascoa341 Vorm van cavia verblijf Huisvesting 9
Vosje98 Mijn grote hobby Digitaal Creatiehoekje 88
Bumblebee Leuke foto's van de grote en kleine cavia's Foto en Filmpjes 13
Dione Hok grootte voor 3-4 cavia's? Huisvesting 10
Ien84 VERKOCHT Grote caviaflat met 4 verdiepingen koppelbaar Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
bellocaaf. VERKOCHT Grote caviabak van steigerhout! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Ronald Groot gevaarlijk gat in Windows 10 Technische forum vragen van leden 0
Ronald De Lekzoom - Groot-Ammers Shows 1
Popcorn VERKOCHT Hok met mooi houten huisjes, buizen, hooiruifje en grote ren te koop, €20,- Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
2 grote opbergbakken met deksel en wieltjes Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
MartijnvanOord Het grote hok-bouw project Huisvesting 140
Wilma Wortel Gevecht + grootte kooi Huisvesting 23
Eltrafix Groote en materialen caviakooi Huisvesting 5
Obrunerry Grote caviabak Show je huisvesting 11
Obrunerry Maten grote zeugenbak Huisvesting 8
SilentScreamer SilentScreamer's grote 'Kooiverbouwing-maar-heb-nog-een-hele-hoop-advies-nodig' topic! Huisvesting 141
Ronald De grote caviarage Algemeen 3
Obioma Dominant zeugje en nieuw groot hok Gedrag en Verzorging 12
Khydra Ik maak me grote zorgen Gedrag en Verzorging 22
Jips Het grote nieuwe dagverblijf. Show je huisvesting 19
Cuypumba Een grote verassing kwa kleur van deze cuy mama Geboren 7
Flosje Grote caviabak (150x75) aangeboden Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 3
Noukkie Kleintjes worden groot... Foto en Filmpjes 10
Nishada Grote caviaflat Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 3
Dieter Lion Altijd maar grotere nesten Fokken 17
Cs ‘de Wetterpoarte’ VERKOCHT Mooie grote caviabak van wit meubelplaat Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Ton IJsv Cavia REX haar valt uit en krijg nu een grote bult aan de zijkant ineens Ziekten 6
Cherique Grote zorgen over onze cavia!! Ziekten 16
Abby Groot caviaverblijf,.. vraag over de vloer/ondergrond Huisvesting 6
Century Mogelijk grote tumor in buik; wat nu? Ziekten 14
Vlindertje VERKOCHT Mooi degelijke cavia hok te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Mirke Gewoon omdat het leuk is Foto en Filmpjes 6
Kaylie Grote update Algemeen 20
Daisyxx VERKOCHT Te koop grote caviaflat Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 8
Annemarie789 Kooi groot genoeg? Huisvesting 4
Fleur97 Verschillende grootte Algemeen 12
Khydra Calarda wordt groot en mooooi! Foto en Filmpjes 8

Vergelijkbare onderwerpen