• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 17 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

Goede fokker herkennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

_mona_

Beginnend
Lid
30 jun 2009
Reacties
10
Aantal Cavia's
2
Waaraan herken je nu een goede fokker?
Het logische is natuurlijk zien of de dieren er goed uit zien, schoon zitten, ruime hokken hebben,... Maar verder?
Wat je dieren goed verzorgen is niet hetzelfde als goed fokken lijkt mij. Ik ben meer bekend in de hamsterwereld en daar hebben fokkers meestal hun fokbeleid op hun site staan zodat je een beeld kan vormen van hoe alles eraan toe gaat. Maar bij cavia's zie ik dat niet zo vaak. En dan nog moet ik bekennen dat ik ook niet zou weten wat een goed fokbeleid is zeg maar. Hoeveel nestjes zijn acceptabel per zeug/beer. Wanneer is de fokker aan het vermeerderen ipv aan het verbeteren? Wat te doen met pensioensdieren? Wat te doen met dieren die je niet kwijt raakt?
Hoe onderscheid je showfokkers van huisdierfokkers, of zit daar geen verschil in? Bij hamsters is het vaak dat sommige fokkers meer naar het uiterlijk en minder naar gezondheid kijken en andere juist andersom. Is dit bij cavia's ook zo?

Al bij al, hoe vind je lieve, gezonde huisdiertjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.