• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

goede ervaring met kiezen vijlen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

naatjuh

Gast
Mn beertje moet as donderdag onder nacose voor zijn kiezen te vijlen.
Maar de DA deed er niet overtuigend over!!!
want hij zei als cavias wat aan hun gebit krijgen is het meestal niet haalbaar!

Zijn er miss mensen die hier wel baat bij hebben gehad met hun caafje?

Bellamy †

Ervaren
Lid
8 okt 2011
Reacties
1.233
Website
www.rexcavia.nl
Aantal Cavia's
30
Ik heb tot nu toe 1 zeugje gehad met kiezenproblemen en zij is toen ook door de da geholpen. Ze was toen 3,5 jaar oud en is 7,5 jaar geworden, zonder ooit nog problemen gehad te hebben. Helaas weet ik ook dat het heel vaak anders gaat en dat het een chronisch probleem is, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Ik weet ook niet waarom zij dat probleem toen kreeg.

marge

Gast
Als de oorzaak in het gebit zelf ligt ja. Maar als een cavia door darmproblemen zoals die van jou een tijdje slecht eet dan krijg je dit al. Wel is het héél belangrijk dat je naar een goede DA gaat met knaagdierervaring die weet wat hij doet en niet ook nog eens in het tandvlees gaat lopen raspen want dan krijg je hem erna ook heel slecht aan het eten.

yelle

Gast
Een niet overtuigende dierenarts zou ik voorbij lopen;). Zoek een goede met veel ervaring met cavia's. Misschien weet iemand er wel 1 in de buurt van jou.
Van de vele kiesproblemen die ik de laatste jaren voorbij heb zien komen, ging het eigenlijk bijna nooit mis met de behandeling zelf.
Maar de cavia moet wel enigszins in goede conditie zijn voor elke ingreep.

pebbles

Expert
Lid
7 dec 2008
Reacties
575
Website
www.caviastalpebbles.webs.com
Aantal Cavia's
6
veel info over tandproblemen etc kan je vinden op de site van dierenkliniekwilhelminapark.nl Zij zijn erg goed in het behandelen van het gebit. Misschien kan een goede dierenarts bij jou in de buurt hen ook hierover raadplegen. Mijn eigen dierenarts met knaagdierspecialiteit raadpleegt hen als ze het niet weet maar verwijst ook door als het moet.
Zo had laatst iemand een cavia met een kaakabces en dat is toen door de da van wilhelminapark verholpen.

Petradhd

Zeer ervaren
Lid
23 jun 2008
Reacties
1.897
Aantal Cavia's
5
Ik heb wel ervaring met kiezen veilen bij Stroowaert in Oud-Beijerland alleen weet ik niet hoe dat op de lange termijn zou zijn gegaan omdat de beer uiteindelijk aan darmproblemen is overleden binnen een week na de behandeling. Maar ik had er op zich wel een goed gevoel bij, in ieder geval totdat ik de rekening ging betalen :joy: Welke dierenarts ben jij geweest als ik vragen mag?

naatjuh

Gast
Als de oorzaak in het gebit zelf ligt ja. Maar als een cavia door darmproblemen zoals die van jou een tijdje slecht eet dan krijg je dit al. Wel is het héél belangrijk dat je naar een goede DA gaat met knaagdierervaring die weet wat hij doet en niet ook nog eens in het tandvlees gaat lopen raspen want dan krijg je hem erna ook heel slecht aan het eten.

Volgens mij heeft hij diaree gekregen omdat hij last had van zn kiezen.
Sindsdien viel het mij op dat hij minder bix ad.
Dus heb ik het te laat gezien.

marge

Gast
Als jij me kunt vertellen hoe je daar dan diarree van kunt krijgen?

naatjuh

Gast
door minder eten.... dus hij had al last van zn kiezen voor hij diaree had gekregen.
Dus het komt niet omdat hij diaree had en ik 2 dagen was gestopt met groenvoer geven.

naatjuh

Gast
Ik heb wel ervaring met kiezen veilen bij Stroowaert in Oud-Beijerland alleen weet ik niet hoe dat op de lange termijn zou zijn gegaan omdat de beer uiteindelijk aan darmproblemen is overleden binnen een week na de behandeling. Maar ik had er op zich wel een goed gevoel bij, in ieder geval totdat ik de rekening ging betalen :joy: Welke dierenarts ben jij geweest als ik vragen mag?

ik ben met mn caafjes in zoetermeer bij mijn vriend.
Ben hier in de buurt naar een DA geweest.
In de hoekse waard heb ik geen goede ervaring met DA's.
Bij schep ben ik mn hond verloren en bij brasker mn peruuf caafje van 5 maandjes jong!

marge

Gast
Je krijgt geen diarree van minder eten. Dan zou iedereen die hier aan de lijn doet diarree krijgen.

CaviJoy

Gevorderd
Lid
21 sep 2003
Reacties
131
Aantal Cavia's
6
Weert is waarschijnlijk niet haalbaar voor je, maar ik heb daar jaren lang de kiezen van Chris laten vijlen.
Dit ging altijd zonder narcose en dat liet hij altijd goed toe als ik hem zelf vast hield.

naatjuh

Gast
weert is idd wel erg ver....
Ik heb de nieuwe brokjes gemengd met mijn kasper bix.
Hij eet nu meer van zn brokjes, en hooi eet hij ook goed nu, dus ik wacht het even af.
Mijn DA zei als hij de kiezen gaat vijlen zonder nacose dat zn kaak dan kan breken???

KonijntjeWiebel

Ervaren
Lid
17 nov 2012
Reacties
413
Misschien ff op alleen hooi en groenten om de kiezen extra ge laten slijten?
Misschien dat de dierenarts bedoelde dat als een konijn diarree heeft hij en in slechte voedingstoestand is en dan de narcose misschien wel overleefd maar daarna moeilijk op gang komt? Zoiets zou ik me kunnen voorstellen, maar daar heb je dan dwangvoeding voor lijkt me.
Ik zou, ook voor de stress, het zeker onder narcose laten doen.

miriampje

VIP
Lid
19 mrt 2011
Reacties
2.328
Aantal Cavia's
4
Ik heb één keer een caafje die in zeer slechte staat was laten opereren aan haar kiesjes, ze was van de kinderboerderij en na de operatie zou ze bij mij gaan revalideren. Ze woog nog maar 575 gram. Maar toch is ze toen de operatie heel goed doorgekomen, uit de narcose ontwaakt en met mij mee naar huis gegaan waarna ik bijna niet heb hoeven te bijvoeren. Helaas was ze dus erg verzwakt en na een maand of twee merkte ik dat haar gewicht weer naar beneden ging, weer naar de DA en weer tanden kiezen vijlen maar dit keer kwam ze niet uit de operatie, ze woog toen ook nog maar 550 gram toen ze erin ging. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ze nooit echt gezond is geweest, op de kinderboerderij was haar hoogste gewicht ooit rond de 750 gram.
Maarja, omdat de 1e operatie zo goed was gegaan heb ik er toch een goede ervaring er aan over gehouden, ik had echt niet verwacht dat ze dat zou overleven toen.

yelle

Gast
Mijn DA zei als hij de kiezen gaat vijlen zonder nacose dat zn kaak dan kan breken???

Dat klopt helemaal. Een kaakklem is eigenlijk helemaal niet geschikt voor cavia's, 1 verkeerde beweging en de kaak is gebroken. Ik houd mijn hartje altijd vast.

Rielle

Beginnend
Lid
25 mrt 2009
Reacties
7
Aantal Cavia's
3
Onze Robbie is aan zijn kiezen geholpen op 3,5 jarige leeftijd. Zonder narcose, want de dierenarts vond zijn conditie daar al te slecht voor. Het heeft goed geholpen en Robbie is 7,5 geworden. Het kan dus goed gaan! Robbie was helemaal een wat "scheve" cavia, door een scheef koppie tgv een oorontsteking. Zijn hele tanden en kiezenstand was niet zo goed, maar hij heeft zich er toch prima mee kunnen redden. Vóór alle problemen was Robbie een robuuste rexcavia van anderhalve kilo, maar na de medische problemen is hij niet meer zwaarder geworden dan 1100 gram.

CaviJoy

Gevorderd
Lid
21 sep 2003
Reacties
131
Aantal Cavia's
6
Voor cavia's zijn er speciale mondklemmetjes in verschillende maten.
Verder nooit problemen mee gehad en ik denk dat Chris zijn kiezen in totaal wel 30 keer zijn gevijlt.
De eerste 2 jaar ongeveer om de 2 maanden en daarna werd de tussen tijd steeds korter.
Als hij lange bekken ging trekken bij groenvoer dan mocht hij weer.

joke123

Beginnend
Lid
28 apr 2012
Reacties
4
Aantal Cavia's
2
Voor cavia's zijn er speciale mondklemmetjes in verschillende maten.
Verder nooit problemen mee gehad en ik denk dat Chris zijn kiezen in totaal wel 30 keer zijn gevijlt.
De eerste 2 jaar ongeveer om de 2 maanden en daarna werd de tussen tijd steeds korter.
Als hij lange bekken ging trekken bij groenvoer dan mocht hij weer.

Hallo Cavijoy,
Was dit dan zonder narcose? Graag zou ik dan weten welke DA dit doet, dan ben ik alvast voorbereid als het eens nodig mocht zijn.
Bij mij is een cavia gestorven na de narcose.

molhoek

Gevorderd
Lid
25 mrt 2010
Reacties
61
Aantal Cavia's
2
Hoi,

Wat ik altijd op het forum hoor is dat ze bij dierenkliniek wilhelminapark (utrecht) veel weten en dierenkliniek driebergen (meneer verstappen). Wellicht de moeite om daar langs te gaan... sterkte! Inderdaad goed laten uitzoeken WAT er precies mis is met de tandjes... een dierenarts zei ooit dat mijn cavia een heel scheef gebit had, en de andere dierenarts zei dat hij nog nooit zo een mooi recht gebit had gezien... tja...

groetjes nicky

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Ilona F Goede ervaringen Apis Mellifica bij eierstok cystes. Ziekten 39
haaibaai Gebit cavia: ervaringen goede DA regio Leiden Ziekten 19
Een goede DA met veel cavia ervaring omg. zuid holland?? Gedrag en Verzorging 11
Milou Hagenaars Cavia jongen groeien niet goed Fokken 2
Frederik Goede combinatie? Fokken 2
suuut Mijn buitenverblijf zo goed mogelijk maken en cavia 's avonds even binnen? Huisvesting 7
yasminalove Cavia's koppelen lukt niet goed Algemeen 14
Frederik Combinatie goed idee? Fokken 2
Stenic Komt het nog goed? Gedrag en Verzorging 24
Tieske Goede site california? Rassen en Kleurslagen 2
Caviagekkie Komt dit nog goed? Koppelen Algemeen 17
Liek! Goede fokker? Knuffelcavia's gevraagd 33
Dione Goed hooi in de buurt van Drechtsteden Voeding 6
Obrunerry Onze eerste FFFjes zijn goed aangekomen <3 Foto en Filmpjes 4
Dimitri goede avond en toch geen goede avond Gedrag en Verzorging 5
Zorro Cavia valt enorm af maar eet goed Ziekten 37
Goed gewicht Algemeen 7
Ronald PKV Nooit te Goed - 's-Gravenmoer Shows 1
Thomasmedemblik Cavia eet niet goed door gebitsprobleem. Ten einde raad! Gedrag en Verzorging 30
Chloe84! Goede dierenarts gezoch omgeving Rijswijk/Ypenburg Dierenartsen 1
Henneke Goede dierenkliniek, cavia kundig Dierenartsen 0
Monique010 Wie weet een goede dierenarts omgeving Capelle aan den IJssel- Rotterdam Dierenartsen 0
Maisy Trap goed of anders maken? Huisvesting 14
Monique010 Goed begin van de dag Foto en Filmpjes 3
Romy Deze hadden jullie nog te goed.. Foto en Filmpjes 13
Claug Geen goede match? Gedrag en Verzorging 18
OriginalCyn Gewicht goed maar voelt dun? Gedrag en Verzorging 2
Mirjam125 VERKOCHT Buitenhok/ren zeer goede staat! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Mirella1975 Cavia wennen, gaat dit de goede kant op of juist niet? Gedrag en Verzorging 7
CocosenBaileys Goed huis voor mijn lieve, knappe beertjes Fokberen aangeboden 2
Pinkypurple Is dit een goede kooi Show je huisvesting 10
Chibi123 Op zoek naar goed hooi! Voeding 18
Obrunerry Bruno, het ga je goed lief kereltje!!! Regenboogbrug 12
Daann Gaat niet goed met Billy :( Algemeen 52
Guinea piggy lover Voeding en verzorging. Is dit een goede planning? Gedrag en Verzorging 18
liefde voor cavias Een goede gewicht of niet? Gedrag en Verzorging 7
Susan Goed huisje gezocht Knuffelcavia's aangeboden 6
Wilma/Angelina Alles is gelukkig weer Ok !! Algemeen 2
Reginne1988 Goede hoogte drinkfles? Huisvesting 13
Sunny2015 Cavia's die niet goed drinken Voeding 22
Renske Héél goed huisje gezocht 2 beren Knuffelcavia's aangeboden 1
Henneke Stethoscoop voor cavia's goed merk en type gezocht Algemeen 5
Iris de Jeger Het gaat nog steeds goed :-) Foto en Filmpjes 5
VERKOCHT Goed tehuis gezocht voor kruising Cuy Castraat aangeboden 0
Gaby Bijna goed Foto en Filmpjes 3
OkiDoki Hoe kan je eurologist goed geven? Ziekten 11