Gevaarlijke antibiotica

OkiDoki

Liefhebber
Lid
5 jul 2012
Reacties
47
Aantal Cavia's
5
Inmiddels ben ik er al anderhalve maand mee bezig, maar wil als waarschuwing voor anderen toch nog even mijn verhaal doen.

Anderhalve maand terug kwam ik later dan normaal thuis en vond ik bloed in het hok. Dat bleek bij mijn oudste zeugje van 6 vandaan te komen. Behalve het bloed leek er verder niets aan de hand: ze was alert, lekker aan het eten, niet afgevallen. Omdat mijn eigen dierenarts al dicht was, ben ik naar mijn vorige dierenarts gegaan, die een avondspreekuur heeft. Die gaf aan dat het om een blaasontsteking of een baarmoederontsteking kon gaan. Ik kreeg Synulox (amoxicilline & clavulaanzuur) mee, wel met de waarschuwing dat ze er niet van hielden om antibiotica aan cavia's te geven. Ik heb in het verleden novadox en sulfatrim aan cavia's gegeven zonder bijwerkingen, dus ik wist niet beter dat het op dezelfde lijn zat.

De volgende dag wilde Puck niet meer eten en had ze een beetje hard buikje. Meteen met dwangvoeren gestart en 's avonds teruggegaan. Toen Cisaral meegekregen om 1 keer per dag te geven.

De dag erna, een zaterdag, zakte Puck steeds door haar voorpootjes heen en kon nauwelijks meer lopen. Ontlasting ging heen en weer tussen verstopping en diarree. Toen ben ik eens meer informatie gaan zoeken over Synulox bij cavia's en kwam op verschillende plekken tegen dat het giftig is voor cavia's!
Guinea Lynx :: Dangerous Medications
Cavia diarree of dunne ontlasting bij een cavia
Meteen contact opgenomen met een spoedkliniek die aan mijn eigen dierenarts verbonden was. Die bevestigde dit en gaf aan dat ik meteen met de Synulox moest stoppen. Verder kon ik niet veel doen (behalve dwangvoeren, probiotica en cisaral) tot het uit Pucks systeem was.

Na het weekend meteen naar mijn eigen dierenarts gegaan. Die gaf ook aan dat ik de Synulox maar het beste weg kon gooien. De dosis cisaral werd aangepast naar een lagere dosis 3x daags (in een mix met o.a. metacloral) en ben verder gegaan met een probiotische pasta geven. Puck begon na een paar dagen steeds te knarsetanden en is sindsdien ook op meloxicam.

Inmiddels is ze na een aantal weken de gevolgen van de Synulox weer te boven, met trouw medicijnen geven, veel dwangvoeren in het begin en regelmatige buikmassages. Nu eet ze weer goed, is weer 100g aangekomen, ontlasting is goed, ze loopt weer goed, geen knarsetanden, mix voor darmen wordt steeds verder afgebouwd. Het oorspronkelijke probleem van bloedverlies kwam wel weer terug na stoppen meloxicam, dus dat is nu weer gestart. In de urine is geen bloed gevonden, maar wel aanwijzingen voor ontsteking nog. Nu wordt het dus even afwachten of we dat nog op kunnen lossen. Nieuwe antibiotica wilde de dierenarts nog niet te snel doen, dus nu even duimen dat de meloxicam weer helpt daarvoor.

Heel verhaal. Ik wilde het vooral doen om iedereen te waarschuwen om goed medicijnen te checken die je krijgt, zeker als je caaf zieker lijkt te worden, maar beter nog van te voren. Puckje is nu over de gevolgen van deze medicijnen heen gekomen, maar op Amerikaanse fora lees je van genoeg gevallen waar dat niet zo is.

Guinealynx heeft een goed overzicht van veilige en gevaarlijke medicijnen voor cavia's: Guinea Lynx :: Medications