• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Gasbuikje, tips en adviezen gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

CaviaPanda

Beginnend
Lid
2 apr 2019
Reacties
2
Landen vlag
Hoi allemaal,

Mijn cavia heeft last van een gasbuikje en ik ben opzoek naar advies/tips. Alvast sorry voor het lange verhaal.

Ik heb twee cavias: Amy en Ollie. Het gaat in dit verhaal om Amy. Amy heb ik nu 1,5 jaar en is 3 jaar oud. Ze zat samen met een ander vrouwtje maar omdat ze constant werd gebeten hebben we een maand geleden het vrouwtje herplaatst en is er een gecastreerd mannetje bijgekomen: Ollie. Dit gaat samen erg goed.
Ollie had helaas vorige week zaterdag een abces ontwikkeld op de plaats van de castratie. Ik ben daarom naar de dierenarts geweest en heb Amy toen meegenomen als steun. (Met Ollie gaat het ondertussen na antibiotica en veel spoelen ondertussen een stuk beter).

De volgende ochtend merkte ik dat Amy meer stilzat dan normaal, niet meer wilde eten en wat gek liep. Ik pakte haar op en zag meteen dat ze erg bol was. Ik dacht aan een gasbuik, mogelijk door de stress van de dierenarts (?). Ik heb vaker cavia’s gehad met een gasbuik en dit meestal goed kunnen oplossen met infacol en massages. Dus gestart met de infacol en massages en anderhalve dag later was ze al aanzienlijk minder bol en begon ze weer te eten. Ze bleef echter wel boller dan normaal en leek nog niet 100% op te knappen.

Op dag 4 moest Ollie met controle voor het abces en heb ik haar meegenomen omdat ik dacht dat ze extra medicatie nodig had. Ze bleef namelijk wisselend wel duidelijk boller dan normaal. De dierenarts constateerde inderdaad een gasbuik, voelde geen obstructie en voelde normale poepjes in de darmen. Ik kreeg cisaral mee en kon het even aankijken zolang ze goed eet. Hij adviseerde te stoppen met de infacol en kijken of dat nog effect heeft.

Ik ben toen 3 dagen gestopt met de infacol maar had het idee dat ze daardoor weer meer last kreeg dus daar zijn we inmiddels weer mee gestart.

Nu blijft het een week lang al een beetje wisselend gaan. Ene moment gaat ze erg goed, is ze amper meer bol en poept ze goed. Andere moment is ze weer boller en meer oncomfortabel en heeft ze moeite met poepen. Ze krijgt 5 keer per dag massages (ook ’s nachts). Na massage poept ze meestal een heleboel, maar ze heeft soms ook momenten dat het niet goed lukt. Poepjes zien er verder normaal uit.

Ik heb weer contact gehad met de dierenarts en die zegt het nog even aan te kijken zolang ze goed blijft eten. Ze krijgt nu alleen hooi en science selective recovery (met extra vocht), tijdelijk geen groente of brokjes. (Ze kreeg hiervoor altijd meerdere soorten groente die ze al langere tijd gewend was en een heel klein bodempje brokjes per dag).

Ze is nu over het algemeen nu een vrolijke cavia die door het hok wandelt en lekker eet, absoluut niet een zielig hoopje. Maar ik vind het lastig dat ze soms weer opeens boller en meer oncomfortabel wordt en kan niet echt goed ontdekken waardoor dit komt.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie of kan proberen?

Samenvatting tijdlijn:
  • Sinds 11 dagen gasbuik
  • Dag 1-2 duidelijk duidelijk pijnlijk geweest en niet/minder willen eten
  • Sinds dag 3 goed eten en drinken
  • Dag 4 naar de dierenarts, cisaral gekregen
  • Nu wisselend oncomfortabel, maar niet erg pijnlijk
  • Nu wisselend boller en slanker
  • Poept uit zichzelf wel, maar minder dan normaal, poept na massage meestal veel (enkele keer lukt het niet).
Massages:
  • Massages/op tril apparaat elke 4,5 uur (5 keer per dag)
Medicijnen:
  • Nu medicatie: 4 keer per dag cisaral 0,5 ml, 4 keer per dag infacol 0,5 ml, 1 keer per dag metacam 0,4 ml (als ze pijnlijk/oncomfortabel is)
Voeding:
  • Eet hooi super goed en drinkt ook goed,
  • Krijgt nu geen groente of brokjes
  • Krijgt 5 keer per dag 5 ml sterk verdunde science selective recovery (voor het vocht) en 1 keer per dag een portie science selective recovery om te eten.

Alvast bedankt voor het hele verhaal lezen! Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Groetjes,
Lisa

RutSha

Zeer ervaren
Lid
15 sep 2016
Reacties
1.096
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

CaviaPanda

Beginnend
Lid
2 apr 2019
Reacties
2
Landen vlag

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.101
Aantal Cavia's
2
Landen vlag

CaviaPanda

Beginnend
Lid
2 apr 2019
Reacties
2
Landen vlag

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

CaviaPanda

Beginnend
Lid
2 apr 2019
Reacties
2
Landen vlag

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
628
Aantal Cavia's
3

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Maria889

Gast

NCF News Bot

Moderator
Lid
25 okt 2019
Reacties
5

Status
Niet open voor verdere reacties.