• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Euthanasie, wie durft

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lid
5 apr 2009
Reacties
57
Website
www.caviastalcarpediem.nl
Ik heb even getwijfeld of ik het aan durfde maar ik heb toch besloten het maar gewoon te vragen.
Ik ben pas een caafje verloren aan diarree en ondanks dat het veel te snel ging om nog in te grijpen vond ik het heel triest om het aan te moeten zien. Vaak levert een trip naar de dierenarts de dieren tijdens zo'n periode dat ze terminaal zijn erg veel stress op en ook rekent de dierenarts dan nog eens een flinke prijs voor het "in laten slapen". Dat laatste is trouwens niet de reden die mij tegen zou houden, en ook niet het feit dat ik 30 caafjes heb. Een feit blijft (en ik weet dat meerdere caaf bezitters met veel caafjes en/of fokkers daar tegen aan lopen) dat ik zo graag zou zien dat het diertje in haar eigen hok, bij haar vriendjes en mijn warme arme mag sterven zonder dat het een lijdings weg wordt.
Nu is mijn vraag wat doen jullie? laten jullie de natuur zijn gang gaan? of grijpen jullie in? Ik heb wel gehoord dat er soms insuline / chloroform of andere methode zoals een klap brrrrr worden gebruikt. Een dierenarts moet soms vele malen prikken enz

Let op, ik ben dol op mijn dieren en dit topic is juist bedoeld voor mij om te leren wat het beste is als het leven van mijn moppies een lijdings weg blijkt te zijn. Het is dus niet bedoeld als aanval of zo :hurt:

faith

Gast
Hier ook..ik dacht dat ik het zou durven, maar ik ben een te grote schijterd, als ik zeker weet dat ik ze niet kan helpen beter te worden, en ze lijden, dan bel ik mn DA en krijgt hij/ zij een spuitje

Lid
5 apr 2009
Reacties
57
Website
ben zelf dus ook zo, maar als je ze ziet stuipen of zo, zoals mijn vriendin laatst had, dat lijkt me wel afschuwelijk, ze heeft toen dus een klap gegeven.
Ik denk dat ik misschien een overdosis van hun pijnstiller carprofen of zo zou geven, als ze maar geen pijn hebben.............. ben echt een mietje, en dat als verpleegkundige

heksjacq19

Gevorderd
Lid
15 jun 2009
Reacties
6
Website
www.whiepers.nl
uhm, ik doe het wel... best moeillijk hoor maar ik vind niet dat een caafje het verdiend om te lijden en als baasje moet je er dan iets aan doen, of zelf of naar de dierenarts.Hiermee wil ik trouwens absoluut niet beweren dat ik bij het minste het beestje naar de andere wereld help!

Osie Dosie en Dumpy

Gast
Euthanasie betekent een goede dood en daar hoort doodslaan in mijn ogen niet bij. Ik zou zelf nooit gaan rommelen met middeltjes omdat ik er gewoon geen verstand van heb stel je voor dat je te weinig geeft en ik zou het trouwens ook niet durven. Dan maar gewoon naar de dierenarts hoor. Maar ja ik heb er maar 3 en niet 30.

Lid
5 apr 2009
Reacties
57
Website
Is ook een moeilijk onderwerp :icon_redface:
Ik mag zelf prikken en zou het fijn vinden als ik zelf dat kon doen thuis in hun vertrouwde omgeving, helaas ben ik een te groot mietje en vind de DA dat niet goed.

Kef

VIP
Lid
20 feb 2009
Reacties
39
Denk als ik echt zie dat ze lijden alsnog naar de dierenarts ga..(is erg dichtbij hier 5-+ minuutjes)

Je hoort wel eens van gooien/baksteen of verdrinken....vind ik toch niet een dierwaardig einde.

Dan maar een spuitje bij de DA :)

Lid
5 apr 2009
Reacties
57
Website
Klopt Kef, het zelfde geldt voor het nekje omdraaien, dat schijnt pijnloos te zijn en heel snel te gaan maar mijn handen weigeren domweg dienst, maar toen ik van de week mijn meisje zag lijden, de dienst doend dierenarts een half uur verder op zat en met 1,5 uur pas op de praktijk kon zijn voelde ik me wel rot, ze gleed gewoon weg in mijn handen

Sascha

Zeer ervaren
Lid
30 sep 2007
Reacties
489
Aantal Cavia's
17
Ik ga ten allen tijden naar de dierenarts, een dier dat in mijn huis woont en ik merk dat het niet langer meer een dierwaardig bestaan heeft, verdient ook een waardig afscheid en geen geklooi met van alles. Er is trouwens al eerder een ellenlang topic over geweest en daar stonden verhalen in om te huilen en dan vraag ik me af of die mensen die zelf hun caafje aan hun einde helpen op bepaalde manieren zoals genoemd in dat topic zichzelf nog wel in de spiegel aan durven kijken.

Djeek

VIP
Lid
10 okt 2009
Reacties
1.199
Aantal Cavia's
6
uhm, ik doe het wel... best moeillijk hoor maar ik vind niet dat een caafje het verdiend om te lijden en als baasje moet je er dan iets aan doen, of zelf of naar de dierenarts.Hiermee wil ik trouwens absoluut niet beweren dat ik bij het minste het beestje naar de andere wereld help!

Vind het knap dat je dit kunt!
Maar hoe doe je dat dan? Of beter gezegd waarmee? Geef je ze gewoon een overdosis ergens van??

[is geen aanval hoor:icon_wink:]

Lid
5 apr 2009
Reacties
57
Website
Ik ga ten allen tijden naar de dierenarts, een dier dat in mijn huis woont en ik merk dat het niet langer meer een dierwaardig bestaan heeft, verdient ook een waardig afscheid en geen geklooi met van alles. Er is trouwens al eerder een ellenlang topic over geweest en daar stonden verhalen in om te huilen en dan vraag ik me af of die mensen die zelf hun caafje aan hun einde helpen op bepaalde manieren zoals genoemd in dat topic zichzelf nog wel in de spiegel aan durven kijken.

Oh dat is stom van me, als ik had geweten dat het toppic er al was had ik het niet nog maals geopend. :icon_redface:

MarLui

Zeer ervaren
Lid
16 okt 2009
Reacties
442
Aantal Cavia's
6
het lijkt idd niet echt een lekkere dood, maar als je caviaatje erg veel pijn heeft en hij moet b.v nog een half uur langer vreselijke pijn lijden omdat jij perse naar de dierenarts wilt is een klap op het schedeltje toch diervriendelijker?
Al ga ik vaak naar de da ook hoormaar dan zijn ze er nog niet zo erg aan toe dat het in mijn ogen onmenselijk is het diertje nog een half uur te laten lijden,
een keer heb ik een caafje gehad die niks meer kon, niet lopen, niet eten en lag gewoon te kreunen van de pijn en was half dood, mijn vriend heeft toen een klap op zn schedeltje gegeven en hij was in een keer dood, anders moest ie nog 2 uur wachten voor we terecht konden. Nee dan vond ik de laatste optie echt beter!
En toen hebben we hem met alle liefde begraven!

Lid
6 jun 2008
Reacties
2.259
als ik een goede methode zou weten dan zou ik
het in nood gevallen zelf thuis durven doen.

Mabemako

Zeer ervaren
Lid
25 okt 2009
Reacties
622
Is ook een moeilijk onderwerp :icon_redface:
Ik mag zelf prikken en zou het fijn vinden als ik zelf dat kon doen thuis in hun vertrouwde omgeving, helaas ben ik een te groot mietje en vind de DA dat niet goed.

Ik snap niet waarom jij jezelf een mietje noemt omdat je dat niet zelf durft te doen. Je houdt van je dieren en dan probeer je goed voor ze te zorgen, een prik geven om ze dood te laten gaan is het moeilijkste wat er is. Je hebt toch een band met je dieren, logisch dat je die prik niet zelf kan geven.

Ik ben zelf tot nu toe vier keer bij de dierenarts geweest om een huisdier te laten inslapen. Bij eentje kon ik helaas niet bij zijn want dat was tijdens een zware operatie, bij de andere dieren ben ik er altijd bij geweest als ik ze liet inslapen. Ik zie het nog altijd als de meest humane wijze om je dier te laten sterven. Je bespaard ze een hoop onnodig lijden. De weg er naartoe is echter iedere keer weer loodzwaar.

Lid
5 apr 2009
Reacties
57
Website
Ik ben even aan het zoeken geweest op het forum maar dan komt ether of cloroform of zoiets met een watje toch het minst vreselijk op mijn over. Dan vallen ze rustig in slaap in een afgesloten doosje. Dat vind ik wel dier vriendelijk

nepomuk1983

Ervaren
Lid
24 nov 2008
Reacties
16
Aantal Cavia's
9
Als dierenartsassistente ben ik er echt op tegen als mensen het heft in eigen handen nemen. Als je een diertje hebt moet je er voor zorgen en dan weet je dat daar ook evt euthanasie kosten bij komen. Anders moet je niet aan dieren beginnen. Zelf maar ergens een overdosis van geven kan heel erg verkeerd gaan en is vaak een pijnlijke en langzame dood. Insuline werkt vaak averechts, paracetamol, wat ik ook wel eens hoor is een langzame en pijnlijke dood. Verdrinken daar wil ik niet eens aan denken. En een klap achter de nek gaat ook vaak genoeg mis. En wat dacht je van levend in de vriezer doen.. ik heb het allemaal wel een keer gehoord. Ga gewoon naar de dierenarts en dan gebeurd het tenminste humaan en zo goed als pijnloos. Ik zou zelf ook niet in de vriezer willen eindigen of met een klap in mijn nek!

Excuses als ik ietwat fel overkom of mensen op de tenen trap maar dit is een onderwerp dat bij ons op de kliniek vaak word besproken omdat mensen het blijkbaar niet waard vinden om geld uit te geven aan euthanasie, want voor 7,00 euro heb je een nieuwe!! Daar kan ik gewoon echt niet bij.

*bonnie*

VIP
Lid
29 mrt 2007
Reacties
265
Website
beagleboefjes.mijnbeagle.com
het lijkt idd niet echt een lekkere dood, maar als je caviaatje erg veel pijn heeft en hij moet b.v nog een half uur langer vreselijke pijn lijden omdat jij perse naar de dierenarts wilt is een klap op het schedeltje toch diervriendelijker?

Gatver sech... een klap op het schedeltje... de klap moest maar eens juist niet op de juiste plek gegeven worden... zit je caafje daar met een schedelbreuk en leeft hij nog...

Pff van de methodes die ik hier lees krijg ik de kippenvel.... mensen die zulke dingen met hun eigen dieren doen en zichzelf nog diervriendelijk noemen ???
Mjah, als je zelf terminaal bent, laat ze dan ook maar even de hamer boven halen hè of dat ze je kop even in de emmer steken.... bespaart de familie en de dokters ook heel wat kosten en tijd... TSSSSSSS

Mjah euthanasie moet idd kunnen maar niet op de manieren die ik hier lees. inslapen is het enige dierwaardig einde... hoe dat zit met cloroform etc dat weet ik niet, als dat valt onder simpelweg inslapen zonder pijn dan vind ik dat ook OK

Lid
5 apr 2009
Reacties
57
Website
Ik snap niet waarom jij jezelf een mietje noemt omdat je dat niet zelf durft te doen. Je houdt van je dieren en dan probeer je goed voor ze te zorgen, een prik geven om ze dood te laten gaan is het moeilijkste wat er is. Je hebt toch een band met je dieren, logisch dat je die prik niet zelf kan geven.

Ik ben zelf tot nu toe vier keer bij de dierenarts geweest om een huisdier te laten inslapen. Bij eentje kon ik helaas niet bij zijn want dat was tijdens een zware operatie, bij de andere dieren ben ik er altijd bij geweest als ik ze liet inslapen. Ik zie het nog altijd als de meest humane wijze om je dier te laten sterven. Je bespaard ze een hoop onnodig lijden. De weg er naartoe is echter iedere keer weer loodzwaar, ook al weet ik op dat moment dat het de juiste is.

Inderdaad, ik was er met mijn hond ook bij, toen ik later mijn andere hond voor steralisatie heen ging en op mijn schoot in slaap viel moest ik daar gelijk weer aan denken

MarLui

Zeer ervaren
Lid
16 okt 2009
Reacties
442
Aantal Cavia's
6
ik vind je diertje 2 uur laten kermen van de pijn omdat je dan pas terecht kan bij de dierenarts veel dier onvriendelijker dan hem in 1 klap van de pijn te verlossen! En dat heeft NIKS te maken met geld, maar met het lijden van het diertje :)
Zoals je kon lezen ga ik als het met t caafje nog enig zins gaat naar de dierenarts voor een spuitje. Maar zoals dat caafje erbij lag, ik had de dierenarts gebelt en kon 2 uur later komen, nee dat wilde ik dat dier niet aan doen!

Als ik ooit ergens lig te schreeuwen van de pijne n kan niet meer lopen en niks en lig op dezelfde plek dan mag je mij gerust met 1 rake klap doodslaan ( als ik niet meer te redden ben uiteraard ) dan dat ik daar nog 2 uur moet liggen voor ze me een spuitje geven in het ziekenhuis zodat ik vredig in slaap!

Reken maar dat 2 uur met hevige pijn ontzettend lang is!
Dan vind ik je pas dieronvriendelijk als je dat doet, je caaf laten lijden omdat jij het niet over je hard kan verkrijgen hem zelf direct van zn pijn te verlossen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen