• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

ervaring colloidaal zilver

Status
Niet open voor verdere reacties.

karijn

Gast
hoi,

Wie heeft ervaring met colloidaal zilver bij schurft?

Had gister even gemaild met de huisdierendokter en zij adviseerde
mij om dit op de schurftplekjes te druppelen en in te masseren.

Wil het best proberen, maar dood dit de schurftmijt?

Heb het nog niet he, moet anders nog bestellen.

dag Karijn

Django

Gast
Colloidaal zilver kan inderdaad gebruikt worden om schurftplekjes mee in te smeren...gebruik het er zelf niet voor..denk dat pipet stronghold handiger is als je da je geen Ivomec of Dectomax wil geven om mee te druppelen op de huid voor bestrijding van binnenuit..en ik smeer plekjes zelf met Surolan..groetjes Sonja

Mandy1983

Gevorderd
Lid
30 mrt 2011
Reacties
325
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Ik heb de colloidaal zilver zalf van de huisdierendokter wel eens gebruikt bij een schurft plekje op de neus van een van mijn cavia's. Ik smeerde er eerst een beetje colloidaal zilver zalf op en daarna een dikke laag uierzalf. Ik denk dat de schurft binnen een week of vier helemaal weg was. Ik weet alleen niet of het de colloidaal zilver zalf of de dikke laag uierzalf is geweest waardoor het weg is gegaan.

karijn

Gast
bedankt voor jullie reacties.

Vraag me af of uierzal schurft kan genezen.

Twijfel of ik het zal proberen. Ik lees er weinig over op het forum terwijl schurft
toch wel vaak voorkomt. Blijkbaar is er niet zoveel vertrouwen in het middel.

Meer reacties zijn uiteraard welkom.

groeten Karijn

Tamara

Ervaren
Lid
28 aug 2011
Reacties
817
Website
www.caviastaldeflevos.com
Ik geef een pipet stronghold en smeer de plekken in met zoeperzalf van knoevel.. tot nu toe erg positief over. Zie de plekken duidelijk verminderen.

marge

Gast
De meesten op het forum gaan aan de slag met medicatie.
Je kunt ook vet houden en weerstand verhogen proberen als het niet te erg is en je cavia niet te veel jeuk heeft.
De basis is altijd een weerstandsprobleem want iedere cavia draagt slapende schurftmijten op zijn huid die alleen wakker worden bij te lage weerstand.

Mandy1983

Gevorderd
Lid
30 mrt 2011
Reacties
325
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Uierzalf (of vaseline of een andere vette zalf) zal de schurft niet genezen, maar houdt het plekje wel vet. Ik heb ook wel eens gehoord dat een dikke laag vette zalf de mijt verstikt. In mijn geval was het een jong beestje van 4 weken dat net was verhuisd, waarbij ik niet gelijk met medicatie (pipetjes) wilde gaan rommelen. Vandaar dat ik het zo heb geprobeerd en uiteindelijk is de schurft met deze aanpak verdwenen. Maar of het de colloidaal zilver<!-- google_ad_section_end --> zalf is geweest, het vet houden of dat de weerstand van mijn caafje uiteindelijk de schurft heeft overwonnen, dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

Osie Dosie en Dumpy

Gast
Uierzalf (of vaseline of een andere vette zalf) zal de schurft niet genezen, maar houdt het plekje wel vet. Ik heb ook wel eens gehoord dat een dikke laag vette zalf de mijt verstikt. In mijn geval was het een jong beestje van 4 weken dat net was verhuisd, waarbij ik niet gelijk met medicatie (pipetjes) wilde gaan rommelen. Vandaar dat ik het zo heb geprobeerd en uiteindelijk is de schurft met deze aanpak verdwenen. Maar of het de colloidaal zilver<!-- google_ad_section_end --> zalf is geweest, het vet houden of dat de weerstand van mijn caafje uiteindelijk de schurft heeft overwonnen, dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

Ook een cavia van vier weken kan behandeld worden met Stronghold doet de dierenarts ook en dan was je dier er veel eerder vanaf geweest Dat is dus echt geen gerommel zolang je de juiste dosering maar aanhoudt.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/stronghold.html

Mandy1983

Gevorderd
Lid
30 mrt 2011
Reacties
325
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Ook een cavia van vier weken kan behandeld worden met Stronghold doet de dierenarts ook en dan was je dier er veel eerder vanaf geweest Dat is dus echt geen gerommel zolang je de juiste dosering maar aanhoudt.
Als dierenartsen adviseren we om een breed werkend en veilig vlooienmiddel te gebruiken, zoals een vlooienmiddel met de werkzame stof selamectine. Selamectine pakt van alle vlooienmiddelen de meeste stadia van de cyclus aan. Selamectine zit in het vl

Het kan wel, maar ik heb hier zelf een nare ervaring mee gehad. Ik had een caafje van ongeveer 2 maanden die op dezelfde dag dat ze een stonghold pipetje had gekregen ineens een aanval kreeg. Dat caafje is hiervan niet opgeknapt en kort daarna overleden. Het hoeft natuurlijk niet aan de Stronghold te hebben gelegen, maar ik ben daardoor nogal huiverig voor kleine caafjes en stronghold.

karijn

Gast
Allemaal bedankt.

De huisdierendokter zei dat echinacea de weerstand wel kan verhogen maar dat ze niet
denkt dat het iets tegen schurft doet. Ik begrijp dit niet helemaal omdat ik overal lees
dat schurft de kans krijgt bij een verminderde weerstand.
Heb hierover nog wel een vraaggesteld, maar nog geen antwoord gekregen.
Haar advies was om eventueel op de plekjes collodiaal zilver te druppelen en te smeren.

groeten Karijn

marge

Gast
Je zou Hugho voer kunnen proberen. Dat geeft een betere weerstand en het voer is voor het eerst op dit forum terecht gekomen juist omdat het de weerstand verbeterde en daardoor schimmel/schurft vanzelf over ging.

Tamara

Ervaren
Lid
28 aug 2011
Reacties
817
Website
www.caviastaldeflevos.com
Echina is om de weerstand weer op pijl te krijgen, maar je zou inderdaad toch echt iets extra's moeten doen om de schurft weg te krijgen..

karijn

Gast
Krijg net reactie van de huisdierendokter.
Ze zegt: door minder weerstand kunnen ze gevoeliger zijn.
M.i. komen ze met iets in contact waardoor ze het krijgen.
Collodiaal zilver in vloeibare vorm is sterker dan de zalf.
Dit moet je gewoon erop deppen. Oraal druppels geven heeft
niet zoveel zin. Ja, het kan de mijt doden.

Oke, dat is duidelijk.

Ik zou niet weten waarmee ze in aanraking komen zodat ze mijt krijgen.
Het hooi dat ze eten ligt altijd 24 uur in de vriezer en verder geen logeetjes
of andere besmettingsbronnen.

karijn

Gast
Ik heb collodiaal zilver vloeistof besteld. Ga het gewoon proberen, het kan verder geen kwaad.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.010
Aantal Cavia's
2+
Hallo @karijn,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Hedense Cavia Midgaard Ervaring met Colloïdaal zilver zalf voor op korsten Ziekten 5
Hedense Cavia Midgaard Iemand ervaring met Colloïdaal Zilver bij korstjes op de lippen? Ziekten 12
Mabemako Ervaring met het gebruik van colloidaal zilver? Ziekten 10
James&Eef Ervaring met koppelen delen Gedrag en Verzorging 3
kimkb Ervaringen met dierenartsen westkant Utrecht Dierenartsen 3
cathy1812 Onaangename ervaring gehad met een caviastal :-( Algemeen 32
suuut Iemand ervaring hiermee? Ziekten 49
Decavialiefhebber Ervaringen? Huisvesting 38
Cherique Ervaring met echo bij zwangere cavia Algemeen 12
Decavialiefhebber Heeft iemand ervaring ermee? Gedrag en Verzorging 12
Mirjam vV. Versele laga ervaringen - of ander voer met laag eiwitgehalte Voeding 14
karininline Amputatie, ervaringen? Ziekten 27
francesca Ervaring met E cuniculli bij cavia? Ziekten 5
Cs Buiksloterham GEVONDEN Ervaren en lieve CH Teddy beer in Agouti Fokberen gevraagd 1
Brupientje Ervaring gevraagd garvo voer Voeding 8
LadyLilly Ervaring/Advies Reuskies Ziekten 26
Sharina Ervaringen Ziekten 36
Dione Ervaringen met bruikleen? Algemeen 13
Maisie Piepen (en pijn?) bij het poepen; ervaring? Ziekten 3
JesseThePug Tandarts ervaringen Gedrag en Verzorging 29
piplotje Alpaca , hoe verzorg je zijn haar en wat zijn jullie ervaringen Gedrag en Verzorging 2
Cs chinlon Ervaring snuggle save of een andere verkoeler Gedrag en Verzorging 18
Ssdgx Iemand ervaring met rehmannia? Gedrag en Verzorging 5
alexander Heeft iemand ervaring met ophtosan (oogzalf) en Aurimic (oordruppels) tegen schimmel? Ziekten 14
Monique010 Ervaringen gezocht met picknick kleed van de Action Algemeen 14
Ilona F Goede ervaringen Apis Mellifica bij eierstok cystes. Ziekten 39
Sterre/NouNou/Sophie Premium Luchtwegformule ervaringen?? Ziekten 3
Mrrkm advies en/of ervaringen over ziektebeeld Ziekten 3
Susanne79 Ervaring Pet's expert Algemeen 9
Sam&Saar Bodembedekking - ervaring met Comfort bedding Gedrag en Verzorging 17
Tieske Gemelde Inhoud: Post in onderwerp 'Ervaring na kies probleem' Moderator Home 1
Nancaaf Ervaring na kies probleem Ziekten 21
87Jill Heeft iemand ervaring met cocoon bodembedekking? Huisvesting 8
Ilsevdwoude Wie heeft tips / ervaring: Plakpoep door het warme weer? Algemeen 8
Roza_ Zooplus/ Budgetkooien ervaring? Huisvesting 27
Puck2Stan Ervaringen met vet bed gevraagd Huisvesting 5
Bodembedekking ervaringen Huisvesting 18
Elufje Ervaring eenzame oudere cavia koppelen. Algemeen 8
Cherique Ervaringen dierenarts Draagtijd 9
Linda80 Iemand ervaring met Hanny Kruijthoff in Strijen? Caviastallen en Combinaties 30
DeF Ervaringen Cotton n card bodembedekking? Huisvesting 3
Judith79 Iemand ervaring met Living World Hamsterkooi Green Eco Habitat? Huisvesting 7
Pedillia Iemand ervaring met Grendle.co.uk? Huisvesting 17
Iemand ervaring met deze caviaflats? Huisvesting 14
vito&don Iemand ervaring met excellent houtkorrels? Huisvesting 12
CathyRolf Iemand ervaring met deze caviaflatmaker uit BE?? Huisvesting 21
InweOronra Ervaring met deze stal? Caviastallen en Combinaties 1
Zighenya Feiten en fabels mbt fokken: ervaringen gevraagd! Fokken 9
InweOronra Ervaringen met diepte 70 cm? Huisvesting 29
InweOronra Iemand ervaring met caviaflat van Nancy? Huisvesting 41

Vergelijkbare onderwerpen