• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Er moet mij dan toch iets van het hart

Status
Niet open voor verdere reacties.

mamacavia

Zeer ervaren
Lid
7 mei 2011
Reacties
1.809
Ik heb lang getwijfeld en ik ga vast hopen tegenargumenten krijgen, maar ik post het toch.
Noem mij teerhartig, maar ik heb het heel moeilijk met de manier waarop fokkers vaak met hun dieren omgaan.

Persoonlijk zou ik nooit of te nimmer een dier kunnen verkopen/herplaatsen. (heb het niet over de kleintjes uiteraard!)

Er zijn diverse redenen waarom mensen het doen :

-ze stoppen met de kleur
-ze stoppen met het ras
-ze hebben geen onverwante dieren meer
enz enz.

Ik vond destijds US Teddies leuk, vooral de Lilac exemplaren. Ik heb er dan ook twee aangekocht, ondertussen heb ik er vier, drie generaties. Nu ben ik helemaal gek van Lunkarya's, maar geen haar op mijn kop denkt eraan de US Teddies weg te doen.
Er wordt niet meer verder mee gefokt, ze blijven gewoon tot het eind van hun dagen hier.

Ik contacteer iemand via marktplaats voor een klein caafje en krijg prompt antwoord dat ze ook nog een cavia van 1 jaar heeft die al een nest had en of ik die niet wil.
Nee, die wil ik niet, ik doe dus niet mee aan dat herplaatsen.

Als ik dan ook nog lees dat iemand een cavia wil wegdoen die notabene met de fles is grootgebracht (sorry topic starter, niet persoonlijk bedoeld), dan breekt mijn hart.

Ik heb zelf al heel wat problemen overwonnen met dieren (denk maar aan de strijd die ik gevoerd heb voor Willow en vroeger voor Rufus. Ik kan me voorstellen dat het met de fles grootbrengen van een dier heel wat inspanningen vraagt en dan is er in mijn ogen een onbreekbare band.

Ooit had ik een nest poesjes, ze voldeden absoluut niet aan mijn verwachtingen. Moeder is een tortiepoint burmees en de kleintjes waren doodgewoon bruin gestreept, 13 in een dozijn. Maar goed, ze waren er en ik zou wel van hen houden. Helaas zijn ze door een gruwelijke speling van het lot na twee dagen gestorven.
Later kreeg moederpoes een nieuw nestje, ditmaal was ik bij de bevalling en wat heb ik gehoopt dat alles goed mocht gaan. Het eerste poesje noemde ik Feliz en het was duidelijk dat ze zou blijven. (het was een calico) Er volgde een blauw burmeesje, nog een blauw burmeesje en uiteindelijk een zwart met wat wit. Het ene blauwe was een katertje en hij bleef en werd mijn lieveling, hij is vergiftigd toen hij één was. Het andere blauwe (een meisje) gaf ik aan een kennis die net een poesje verloren was, helaas werd zij later doodgereden. Het zwarte katertje wou niemand en dus bleef hij ook. Ook hij werd vergiftigd, een jaar na zijn broertje. Ik heb gehuild, gebruld, ik was kapot.

Vroeger moest bij mij alles volmaakt zijn. Ik moest er niet aan denken iemand of iets met een handicap in huis te hebben, ik gruwelde van mensen of dieren die ledematen misten. Ondertussen is mijn lieve Elliot een poot kwijtgeraakt en ik heb dat aanvaard, ik zie hem dolgraag, met of zonder poot.

Ook daarom doet het me pijn als ik lees dat er caafjes zijn geboren "helaas met teveel dit of te weinig dat" Natuurlijk is het pijnlijk dat juist het mooiste dier in het nestje het niet overleefd, maar dat het zusje of broertje gezond is, is toch veel belangrijker?

Ik ben destijds ook weggebleven van kattenshows omdat ik er niet meer tegen kon te horen "dat helaas het zusje van deze kat totaal niet geschikt is voor de show" Is die kat dan niet lief, niet aardig?

Ik ga nu naar Aalten voor de fun, zal mij een zorg wezen of mijn dieren een krul op de verkeerde plek hebben. Miyoko blijft enorm achter tov Hachiro, je zou zeggen dat ze uit een later nest komt, zo klein is ze, maar is ze daarom minder?
Als ik morgen een prachtige lunk zeug koop, ga ik Miyoko toch niet wegdoen?

Ooit ben ik bij iemand geweest die gigantisch veel caafjes had, veel te veel eigenlijk, maar zij deed dus blijkbaar geen fokzeugjes weg, ze had een bak met alle gepensioneerden.

En nu moet ik afsluiten en dat is moeilijk want wat moet ik zeggen?
Het is geenszins de bedoeling mensen te kwetsen, maar ik kan mijn gevoel niet langer verbergen.

(en uiteraard gaat dit NIET over mensen die om gezondheidsreden of dergelijke afstand van caafjes moeten doen)

Seline

Gevorderd
Lid
27 dec 2011
Reacties
151
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Djeek

VIP
Lid
10 okt 2009
Reacties
1.199
Aantal Cavia's
6

mamacavia

Zeer ervaren
Lid
7 mei 2011
Reacties
1.809

yelle

Gast

CaviastalCyanne

Ervaren
Lid
6 jan 2011
Reacties
96

Osie Dosie en Dumpy

Gast

Baby Bear

Gast

moffeltje

Ervaren
Lid
5 apr 2007
Reacties
282

Osie Dosie en Dumpy

Gast

Djeek

VIP
Lid
10 okt 2009
Reacties
1.199
Aantal Cavia's
6

CS Bloem

VIP
Lid
18 jul 2011
Reacties
4.325
Website
www.csbloem.nl
Aantal Cavia's
75

Osie Dosie en Dumpy

Gast

mamacavia

Zeer ervaren
Lid
7 mei 2011
Reacties
1.809

Mijati

Gast

Status
Niet open voor verdere reacties.