Donker scenario, op zoek naar ervaringen en tips (geen duidelijke diagnose)

Discussie in 'Ziekten' op www.caviaforum.nl gestart door Cherish89, 4 aug 2012.

1. Cherish89

Cherish89 Ervaren

Lid:
    7 okt 2011
    Pluimen:
    306
    Aantal Cavia's:
    4
    Aangezien zowel ik als mijn dierenarts het niet meer weten en het er erg negatief uit ziet voor Baloe ben ik op zoek naar mensen die (ongeveer) hetzelfde hebben meegemaakt en/of weten hoe hier mee om te gaan en eventueel nog tips hebben.

Baloe (zeug) is nu iets ouder dan een jaar. Ik heb haar ziek gekocht uit een dierenwinkel, ze is dus al flink bekend met gezondheidsproblemen. Een maand of vier geleden had ze heftige diarree (zonder bloed) waarbij ze niet meer wilde eten. Er zijn toen foto's en kweekjes gemaakt waar niets uit is gekomen, de oorzaak is nog steeds onbekend. Na anderhalve maand (!!!) dwangvoeren kwam ze er weer geheel bovenop.

Momenteel is ze weer erg ziek. Ik zal zo beknopt mogelijk alles omschrijven.
    Gisteravond was ze erg onrustig. Ze bleef maar van de ene zij op de andere draaien, trapte af en toe met haar pootjes, kermde af en toe zachtjes van de pijn, perste waarbij er geen keutel werd geproduceerd en wilde niet meer eten. Ik heb haar Critical Care en Darm ++ gegeven.
    Gisteravond heel laat had ze erg stinkende, smeuige diarree. Voor de rest was de situatie hetzelfde. Ik heb haar 's nachts nog Critical Care en Darm ++ gegeven.
    Vanochtend had Baloe geen diarree meer. Ze keutelt erg weinig, als er een keuteltje uit komt zit er ook bloed bij. Het keuteltje zelf is zacht en niet goed van vorm, vaak is het een soort bolletje of "half" keuteltje. Ze had duidelijk erg pijn en perste veel waarbij ze heel haar lichaam in de strijdt gooide. Ze zonderde zich erg af en wilde niet eten. De keutels die ze produceert stonken nog steeds erg. Af en toe produceerde ze ook wat dunnere poep. Ik heb haar nogmaals Critical Care en Darm ++ gegeven.

Hierna ben ik naar de dierenarts geweest die haar grondig heeft onderzocht. Ze voel wel iets onderaan zitten, bij of in de buurt van de baarmoeder, maar wist niet of dit per sé problemen veroorzaakte. Op de foto is dit plekje bij een cavia niet zichtbaar. Het gebit is in orde. De temperatuur is in orde. Baloe woog gister en vandaag 1060 gram en is niet afgevallen. Ze heeft geen gas.

Nu krijgt Baloe 2x per dag Carprofen en 2x per dag Sulfatrim. De dierenarts heeft mij geadviseerd tot morgenochtend geen Critical Care te geven, maar af te wachten of ze nu toch zelf gaat eten aangezien ze nu pijnstilling heeft. Tot nu toe eet ze heel af en toe zeer weinig hooi, ik heb haar nog niet zien drinken. Aan groenten en brokjes snuffelt ze wat. Brokjes wil ze in zijn geheel niet eten, groenten een zeer kleine ieneminiehapje waarna ze haar hoofdje weer wegdraait.
    Wanneer de kuur niet aanslaat is de dierenarts bang dat er een tumor of dat er poliepen aanwezig zijn. Ze heeft mij toen gevraagd goed na te denken wat ik dan voor Baloe wil, aangezien ze duidelijk flink pijn heeft.

Nu ligt Baloe voornamelijk stil op 1 plek waarbij ze zo min mogelijk beweegt. De pijn is gelukkig duidelijk minder geworden (ik ging echt stuk, elke keer als ze zo hard piepte van de pijn...). Het keutelverhaal is nog steeds hetzelfde: weinig tot zeer weinig, maar geen heftige diarree, wel bloed. Ze eet weinig hooi, drinkt niet, eet geen brokken, geen groenten. Nu in dit type is ze wel even naar buiten gekomen om op de ruif te gaan liggen. Vreemd dat dit soort onbeduidende, kleine acties ineens een sprankje hoop kan geven..

Mijn vragen:
    1. Wat zouden jullie haar nu naast Sulfatrim en Carprofen geven? Alsnog dwangvoeding? Ook nog Darm ++ erbij? Ik heb (binnenkort) ook Gastro in huis.
    2. Indien je Critical Care zou geven: hoe veel, hoe vaak en hoe lang?
    3. Hebben jullie andere ideeën en/of tips?
    4. Zijn er mensen die dit herkennen?

Ik ben momenteel erg radeloos en probeer het idee van een tumor zo veel mogelijk uit mijn hoofd te krijgen, ik wil het "gewoon" op een ontsteking houden. Bij het zoeken naar informatie over Gastro herkende ik wel erg veel van het ziektebeeld waar Gastro voor wordt gebruikt (Gastro is lang niet alleen voor gasbuikjes).
    Ik kan en wil mij niet voorstellen dat het misschien einde verhaal is voor lieve Baloe, misschien klinkt het raar, maar Baloe en ik hebben zo'n ontzettend hechte band, ik kan mij niet voorstellen dat ze er niet meer zou zijn. En ze is nog zo jong..

Dus, nogmaals: alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom!

Edit: Of het door de pijnstilling komt weet ik niet, maar ze heeft zojuist zowaar een brokje (waar ik al wel niet blij mee kan zijn) op en is nu wat aan het snuffelen tussen het hooi.. Wellicht toch een goed plan van de dierenarts om even te stoppen met dwangvoeding?

2. Log in of registreer je om de geplaatste 53 reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Laden...
Gelijkwaardige Onderwerpen - Donker scenario zoek
  1. Willemijn-4
    Reacties:
    32
    Bekeken:
    777
  2. MarloesV
    Reacties:
    10
    Bekeken:
    505