• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Diarree a.g.v. behandeling met Doxoral/Carprofen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eveline

Liefhebber
Lid
10 nov 2008
Reacties
0
3 weken geleden kwam ik erachter dat mijn 4 jaar oude beertje Boomer minder goed at. Hij weigerde de vitamine-C pilletjes en was stiller dan normaal. Voor mij direct reden dat er iets niet goed was.
Ik ben toen gelijk met 'm naar de dierenarts gegaan (Dierenkliniek Utrecht, ondanks dat ik in Noord-Limburg woon reis ik met al m'n caven bij problemen direct hier naar toe) en in eerste instantie was er niets te vinden.
Kiezen waren goed, temp was goed, gewicht was goed en hij was vrolijk. (juist op dat moment wel...:icon_eek: )
Toen de DA zijn keeltje voelde vond Boomer dit pijnlijk.
Om deze reden heb ik Carprofen en Doxoral drops meegekregen.
Heb het in overleg met de dierenarts een week geprobeerd alleen met Carprofen.
Boomer at weer, maar toen ik de Carprofen ging afbouwen weigerde hij opnieuw zijn vitamine-C.
In overleg met de dierenarts ben ik toen gestopt met de Carprofen en overgegaan op de antibiotica Doxoral. Dit ging goed en na een week at Boomer weer als vanouds.

Bijkomende probleem alleen is dat Boomer diarree heeft gekregen. Opnieuw de dierenarts gebeld en gestopt met de Doxoral.
Dit was afgelopen donderdag. Ik kwam er alleen gistermiddag pas achter dat het niet verstandig is om groenvoer te geven.
Heb vanaf gistermiddag ook direct al het groenvoer uit de kooi gehaald en Boomer alleen op hooi en brok (Hope Farms) gezet.

Hij is dus vanaf donderdagmiddag van de antibiotica af en zit vanaf gistermiddag alleen op hooi en brok. De keutels zijn nog steeds niet hard, en heb hem vanochtend Yakult (5 ml) gegeven en een norit-pilletje.

Ik zou graag willen weten of het normaal is dat Boomer nu nog wat diarree heeft (het is niet waterig, eerder zachte poep, hij zit er w.b.t buik en poten wel volledig onder) en hoe lang ik dit moet aankijken.
Boomer is vrolijk, drinkt veel en eet ook gewoon het hooi.
Is het goed om daarnaast Yakult en Norit te geven en in welke hoeveelheid?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord!

zoeperzazke

Ervaren
Lid
5 jun 2008
Reacties
98
Website
www.caviastalmila.nl
Aantal Cavia's
0
Wat leuk om weer iets van jou te horen!!!! Jammer dat het met Boomer nog niet helemaal goed gaat. Doxoral staat erom bekend dat het de darmen van slag brengt, bijna alle caafs gaan aan de diarree van doxoral. Enroflloxoral of Sulfatrim is een betere keuze. Norit zou ik niet geven zolang het niet echt waterig is, dat blokkeert de darmen nogal heftig. Yakult kun je in kleine hoeveelheden bijgeven (niet de light!) voor de probiotica. verder zou je Gastro-tabletjes of Dia-Stop poeder kunnen geven (www.knoevelshop.nl).

Offtopic: Hoe is het met de andere caafjes?

Eveline

Liefhebber
Lid
10 nov 2008
Reacties
0
Hee Sas :D

Over oude bekenden gesproken! Met de andere caafjes gaat het prima, Sofie is helaas afgelopen zomer overleden :icon_cry:.
Met Yara gaat het goed en met m'n nieuwste aanwinst Sara (bijdehandte gladhaar-zeug met zelfde kleurtekening als Boomer) gaat het ook prima. Ze zijn dus nu met z'n drietjes.
Met jou en Paul en alle caafjes ook alles goed?

On-topic:
Is er een alternatief voor Gastro-blokjes of Dia-stop? Als ik dat nu nog bij Knoevel bestel dan heb ik het pas overmorgen in huis ben ik bang...
Yakult 2x daags 5 ml ? Of is dat teveel?
En hoe lang moet ik 'm van het groenvoer afhouden?

thx!

zoeperzazke

Ervaren
Lid
5 jun 2008
Reacties
98
Website
www.caviastalmila.nl
Aantal Cavia's
0
5 ml is erg veel, het is zuivel en zuivel is niet zó goed voor caafs, begin eens met 3 keer daags 0,5ml? Als je me nu nog je adres pm't zal ik je vandaag nog gastro opsturen, dan heb je het morgen! Ik ga rond half 6 / 6 uur naar de brievenbus!

groenvoer niet geven tot de keutels mooi vast van vorm zijn en niet meer stinken.

Kijk eens op www.caviastalmila.nl, staat een artikeltje in het ikea family magazine!

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.001
Aantal Cavia's
2+
Hallo @Eveline,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
MariekeNY Diarree? Ziekten 139
Lotje Diarree bij mij twee maanden oude cavia’s Ziekten 10
Lindanoot Diarree door infacol? Ziekten 6
Daphne040 Diarree/plakpoep Ziekten 5
Lien. Diarree bij jong Fokken 4
Maran78 Chronische diarree na AB Ziekten 17
van Dijk Dunne poep Ziekten 10
Linda80 Diarree/plakpoep Ziekten 52
Puck2Stan Diarree: vitamine C, soort voer? Ziekten 12
bellocaaf. Diarree, raar loopje Ziekten 4
Henneke Vacht wordt hard als gevolg van diarree, babyshampoo gebruiken? Ziekten 7
Zachte poep/diarree Algemeen 20
Veroniqueske_x Stilletjes en diarree Ziekten 6
Bas88 Cavia van 3 maanden met diarree. Gelijk naar de dierenarts of afwachten? Ziekten 8
Roenkie Diarree en niet eten Ziekten 15
ngmdemilio Diarree Ziekten 4
Sperziemone Cavia geen diaree meer, maar nog niet beter... Ziekten 51
Manon Diarree Ziekten 9
Snicker Diarree en verlamming Ziekten 15
Mireille1974 Advies bij diarree Ziekten 5
Zeeuwtje Diarree na verstopping - update: helaas overleden Ziekten 10
Marian Vermaas Diarree Ziekten 10
Whatsername Heeft Finnick diarree? Ziekten 3
Cavia met chronische diarree Ziekten 17
Deborah Isabel Cavia last van zachte diarree na hulp aan zijn kiezen Ziekten 25
Tineb Twee cavia's met diarree Ziekten 9
mientje Cavia vermagert na diarree... wat nu? Ziekten 20
Dieter Lion Kleine cavia heeft diarree Ziekten 14
Michele Louis aan de diarree en nu slijm? Ziekten 43
Lush000000 Zeugje diarree/slappe ontlasting Ziekten 9
miriampje Diarree, zorgen maken? Ziekten 5
Mayana Sterre komt eindelijk weer aan ! Hoe handelen jullie bij diarree? Ziekten 8
Hedense Cavia Midgaard Diarree en kreunen - tips? Ziekten 30
tattoo-linnie Max aan de diarree Ziekten 6
Denise Cavia 5,5 weken oud diarree Ziekten 14
Cavia aan diarree. Wat nu ? Ziekten 29
LindaB Lichte diarree Ziekten 4
Mama vier dagen na bevalling diarree Ziekten 10
whiepje diarree bij zwangere zeug! Gedrag en Verzorging 16
Esmee Diarree Ziekten 12
Zoë Harde buik en diarree? -update: toch operatie gehad vandaag- Ziekten 35
irisvk Cavia moet hooi eten (diarree) maar wil niet Ziekten 17
CharlieCaaf Nina heeft diarree... :( Ziekten 42
Cherish89 Baloe acute, ernstige diarree Ziekten 27