• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 16 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

De dierenarts weet het niet: jullie misschien wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jantine

Beginnend
Lid
18 apr 2012
Reacties
0
Hey!

Er iets niet helemaal goed met mijn jongste caafje Wollie (ze is 2,5) en ik kan er maar niet achter komen wat het is. Ik ben al meerdere keren met ‘r naar de dierenarts geweest, ze heeft ook al een kuurtje gehad, maar er werd helaas niets gevonden. Omdat ze niet lekker in haar vel lijkt te zitten hoop ik dat jullie als mede/cavia/liefhebbers misschien weten wat er aan de hand is!

De situatie is als volgt: het laatste jaar is Wollie behoorlijk afgevallen. Ze was al niet de dikste cavia, woog iets over een kilo, en nu weegt ze tussen de 670 en 700 gram. Rond de tijd dat ze begon af te vallen merkte ik ook op dat ze steeds nat was onder haar bekje, doorlopend tot tussen haar voorpootjes. Nu hebben beide caafs dat wel vaker als ze bijvoorbeeld komkommer gegeten hebben, maar deze vochtige plek bleef. Ik heb toen geëxperimenteerd met verschillende soorten groenvoer (dacht eerst dat het door vocht kwam), water uit een bakje geven i.p.v. een drinkfles en andere soorten hardvoer, maar niets leek het probleem te verhelpen. Ik ben toen een aantal keer naar de dierenarts geweest, hij kon niets vinden. Hij heeft o.a. haar tanden en kiezen gecontroleerd, dat zag er allemaal goed uit. De vochtige plek begon op een gegeven moment een beetje te irriteren (ik zag dat ze er steeds aan krabbelde) en toen heeft de dierenarts de plek kaal geschoren. Helaas bleek ook dat niet te helpen. De dierenarts heeft ook een kuurtje voorgeschreven (volgens mij is dat een soort antibiotica) en dat hielp ook niet.

De symptomen op een rijtje:
- Vermagerd (nu wel stabiel mager, maar da’s nog steeds sneu);
- Zit vaak met haar vacht opgezet als ze zit te rusten;
- Kruipt héél dicht tegen m’n andere caaf als zij slaapt, lijkt alsof ze warmte opzoekt;
- Tijdens het eten maakt ze een kokhalzend geluid/beweging, alsof ze het te snel naar binnen werkt;
- Na het eten kokhalst ze soms ook, er komt dat soms ook wat eten/spuug uit ‘r mondje.

Zou het vitamine C gebrek kunnen zijn? Ze heeft altijd stro, krijgt twee keer per dag groenvoer (gevarieerd, van witlof, wortel en andijvie tot stukjes appel), krijgt speciale cavia brokjes hardvoer met extra vitamine C én ik druppel nog vloeibare vitamine C over het groenvoer heen. Susu (de andere caaf) heeft geen enkel symptoom van vitamine C gebrek.

Nu het rare aan het verhaal: ondanks dit alles is ze nog steeds vrolijk! Ze staat nog steeds hard te fluiten en op haar achterpootjes (zo schattig!) als ze hoort dat ik eten uit de koelkast haal, komt naar me toe en eet snoepjes uit m’n hand en gaat lekker zitten als ik ‘r op pak en op schoot neem. Ik heb wel eens eerder een zieke cavia gehad en dit is daar echt niet mee te vergelijken!

Sorry voor het lange verhaal, maar wil het zo duidelijk mogelijk omschrijven! Ik hoop dat jullie misschien weten wat Wollie onder de leden heeft!

Status
Niet open voor verdere reacties.