• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

D-mannose en Spasfon - ervaring?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2
Beste allen, ik heb al een onderwerp lopen (Blaasontsteking en te hoog eiwitgehalte in urine)
... maar open bij deze even een nieuwe om zo wellicht meer reacties te krijgen op deze specifieke vraag.

Sinds enige tijd heeft onze caafman blaasproblemen. Zijn broertje is met amper 3 maanden overleden (ingeslapen) ivm een blaassteen in de urinebuis. Het zal iets erfelijks zijn, we zijn destijds met de nog overgebleven broer-caaf begonnen met eurologist. Er zijn geen steentjes gevonden op foto en echo, maar dat hij last van gruis heeft was eerder al duidelijk (zag je zo ook al in de urine). De echo liet helaas poliepjes zien die uiteraard een bron kunnen zijn waar bacterien achter blijven hangen (met alle gevolgen van dien). Of er uberhaupt geopereerd kán worden aan die poliepjes is nog maar de vraag, of ik het aandurf is een nog veel grótere vraag geloof ik :-S

Al met al: vanaf 12 mei zijn we nu al bezig met AB kuren, eerst 2x een 10 daagse kuur Sulfatrim + carprofen met een tussenstop van slechts 3 of 4 dagen (toen opnieuw klachten, wellicht was kuur 1 tekort geweest). Toen de 2e kuur klaar was begon hij na een dag of 4 weer met pijnklachten en zijn we met enkel carprofen begonnen in afwachting van echo en urinekweek.
Dat er geen nieuwe ontsteking was kwam al uit de urinetest bij de DA, maar uit de kweek kwam wel een bacterie naar voren. Daarom door met een andere AB: enrofloxoral en nog steeds de carprofen. Daarbij geef ik inmiddels ook probiotica...

Heb al gehoord dat veel caafbaasjes metacam of novocam krijgen... iets wat ik nog een keer kan vragen (in eerste instantie was onze DA geen voorstander want 'niet voor dieren onder de 2 kilo' maar wie weet als ik nog eens vraag...)

Onze caafman woont samen met een andere beer, beiden krijgen ze nu vooral geen groenten zoals ijsbergsla, andijvie, witlof, aubergine, komkommer, wortel (geen tomaat ivm oxolaat en geen peterselie ivm te hoog calcium). en een combi van SS en Hopefarms, timothy hooi, speciale kruidenmix voor blaas en nieren + spa blauw. Daarbij eurologist en inmiddels heb ik na lezen en tips ook Spasfon en D-mannose in huis... nu nog daarmee beginnen!

De reden dat ik dit in huis heb gehaald is 't feit dat onze caafman op dag 4 van deze kuur zooooveel pijn kreeg!! was in alle staten en kreeg bij de DA een extra sterke pijnstiller (morfine-achtig), maar die heb ik uiteindelijk niet eens durven geven en gelukkig werd het prompt rustiger in het hok (al met al, voor ik ging bellen - dat was nog wel vrij rap - maar voor ik weer werd teruggebeld en 't spul had opgehaald heeft die pijn-aanval wel bijna 4 uur geduurd)... Nu heeft 'ie af en toe nog wel pijnscheutjes (gister amper, nu weer wat meer) maar niet meer zo continue erg als die maandag... en hij blijft z'n levendige zelf met heerlijke eetlust en alles, ook die maandag tussen alles door. Maar goed, dat is dus de reden dat ik nog maar eens verder ben gaan zoeken, want onze DA weet niet meer wat ze nog anders kan geven of proberen...

En daar komt dan (eindelijk ;-)) mijn vraag, want heel veel lees ik daar nog niet over maar wie weet is er inmiddels toch al wel meer ervaring mee (enkel is dat nog nergens gepost)?

Volgens degrotecavia-site is spasfon met alles te combineren... maar hoe zal ik de verdeling doen over de dag... er ook vanuit gaande dat ik, nu met de vakantie voor de deur, niet ook nog iédere middag (af en toe wel) thuis zal zijn om ook dan nog iets te geven. Hoop dus dat ik e.e.a. vooral over ochtend en avond kan verdelen.

Nu krijgt hij in de ochtend 2x eurologist, 1x AB (enro), 1x carprofen en na een half tot heel uur nog probiotica. In de avond 1x eurologist, 1x AB en 1x carprofen...

Dan dus nog de D-mannose (misschien is e.e.a. wel te mengen samen met b.v. de probiotica?) en de Spasfon...

Wat denken jullie? Zal 't uberhaupt niet teveel zijn nu alles bij elkaar?
Ik hoop op reacties :)

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Hittepit

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Mandy1983

Gevorderd
Lid
30 mrt 2011
Reacties
325
Aantal Cavia's
2
Landen vlag

Hittepit

Gast

Hittepit

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Mandy1983

Gevorderd
Lid
30 mrt 2011
Reacties
325
Aantal Cavia's
2
Landen vlag

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Agatha

Liefhebber
Lid
11 sep 2012
Reacties
46
Aantal Cavia's
2

Status
Niet open voor verdere reacties.