• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Cystes op eierstokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fientje

Beginnend
Lid
13 jan 2016
Reacties
3
Aantal Cavia's
5
Dag allemaal,

Mijn cavia Fientje viel laatste weken wat af, kale flanken, berig gedrag. Alles wees op cystes en vanmiddag bevestigde mijn (kundige) dierenarts dit. Aangezien de cystes nog relatief klein zijn en de arts de operatie een grote kans van slagen geeft, gaan we ervoor.
Morgen 8.30 breng ik haar weg. Toch wel spannend.....

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Ik zal duimen dat de operatie goed gaat.

Hilda

Gast
Heeft de cavia klachten? Zoals bijvoorbeeld verminderde eetlust of urinewegproblemen?

Vraag na de ingreep om een goede pijnstiller.

Succes voor morgen (y)

Fientje

Beginnend
Lid
13 jan 2016
Reacties
3
Aantal Cavia's
5
Hi,

Nee, Fien had verder geen urinewegklachten of verminderde eetlust. Wel last van al die rare hormoontjes, kaalheid en
opgezet buikje.
Het is goed gegaan; ze at vrijwel meteen weer en nu zit ze een blaadje sla weg te kauwen. :)
Ik heb haar nu apart op een handdoek zitten (geen hooi nu i.v.m. stof).
Dag of 5 apart en dan weer bij d'r vriendinnen. Fijn dat ze er weer is. :)

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Fijn dat het goed is gegaan en hoop dat het ook goed blijft gaan. Is het niet een idee om haar samen met een rustige andere caaf te zetten of deel bak af te scheiden door gaas? Ik denk dat gezelschap haar vast goed doet? Ook een stimuland om te blijven eten ed.

Fientje

Beginnend
Lid
13 jan 2016
Reacties
3
Aantal Cavia's
5
ja, dat zei de dierenarts ook, dus ik zet er straks haar zusje (rustig) bij. Dank!
Overige tips ook zeker welkom.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Houdt haar gewicht goed in de gaten, en hoe ze is. Leg ook een snuggelsafe neer omdat ze mogelijk nog wat moeite kan hebben met het warm blijven. Ik neem ook aan dat je medicatie waaronder een pijnstiller hebt meegekregen?

Fientje

Beginnend
Lid
13 jan 2016
Reacties
3
Aantal Cavia's
5
Nee, een pijnstiller heb ik niet meegekregen....
Ze is nu een beetje sloom nog, dat moet morgen beter zijn.
Is pijnmedicatie noodzakelijk?
Een fles warm water met handdoek leg ik zo bij haar.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Ja, die is echt nodig. Het is een flinke buikoperatie. Vergelijk het met een keizersnede. Mogelijk dat zij eerst een pijnstillende injectie heeft gekregen hoor, maar die werkt ook niet dagenlang door.

Fientje

Beginnend
Lid
13 jan 2016
Reacties
3
Aantal Cavia's
5
Ok, ik hou het goed in de gaten. Ze knabbelt veel hooi en is alweer wat levendiger :)

Fientje

Beginnend
Lid
13 jan 2016
Reacties
3
Aantal Cavia's
5
Toch nog even een vraag. Haar gedrag etc is helemaal prima. Maar nu controleerde ik haar buikwond en ze heeft alle hechtingen eruit geknabbeld :(
De wond wijkt hierdoor iets.... Het is niet rood/gezwollen... maar kan het kwaad? Wat moet ik doen?

Ik hoor het graag!

carola de v

Liefhebber
Lid
22 okt 2013
Reacties
27
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Het kan zijn dat er alleen inwendige hechtingen zijn gebruikt en de wond is gelijmd. Dit is ook bij 2 andere buikoperaties van mijn cavia's gedaan.

En als je twijfelt, gewoon even de DA bellen.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Toch nog even een vraag. Haar gedrag etc is helemaal prima. Maar nu controleerde ik haar buikwond en ze heeft alle hechtingen eruit geknabbeld :(
De wond wijkt hierdoor iets.... Het is niet rood/gezwollen... maar kan het kwaad? Wat moet ik doen?

Ik hoor het graag!

In 2 dagen heeft zij de hechtingen er al uitgehaald? Dat is in mijn ogen echt te snel en volgens mij kunnen de wondranden zo snel makkelijk gaan wijken en het genezen kan langzamer verlopen. Ik neem aan dat er het onder de lichte wijking etc nog wel goed dicht is? Zo niet dan echt per direct naar de dierenarts en anders het heel goed in de gaten + voorzichtig schoon houden en maandagochtend gelijk de dierenarts om raad vragen.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Het kan zijn dat er alleen inwendige hechtingen zijn gebruikt en de wond is gelijmd. Dit is ook bij 2 andere buikoperaties van mijn cavia's gedaan..

Ik denk persoonlijk niet dat er alleen inwendige hechtingen zijn gebruikt en de wond gelijmd? Volgens mij wordt beschreven dat de hechtingen in de huid door de cavia verwijderd zijn want anders zouden de organen er al snel uitvallen. ;)

Fientje

Beginnend
Lid
13 jan 2016
Reacties
3
Aantal Cavia's
5
De wond wijkt behoorlijk en er vormen zich korstjes. Het lekt wondvocht.
Ik bel morgen meteen de DA. Ze gedraagt zich verder prima gelukkig.
Ik hou jullie op de hoogte, thnx.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Ik hoop dat je snel bij hun terecht kan.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.001
Aantal Cavia's
2+
Hallo @Fientje,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen