• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 17 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

créme-roodoog hoe vererft dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doris

Liefhebber
Lid
1 nov 2009
Reacties
0
Website
www.lindehoeve.mijncavia.nl
Ik heb een vraagje aan de fokkers die veel verstand hebben in genetica.

Ik heb een wit-donkeroog zeug die uit wit donkeroog x wit-donkeroog komt.Daar heb ik een beer op gezet die créme-wit - roodoog is.
Ik noem het créme-wit-roodoog omdat hij te licht is voor saffraan.
De beer komt uit créme-donkeroog x créme-donkeroog.

De zeug had in een eerder nest vijf jongen,allemaal donkeroog zowel witte als créme-witte jongen.De witte jongen waren geheel vrij van pigment ik had ze zelf nog nooit zo mooi gezien.De oortjes en voetjes waren net zo roze als bij een wit-roodoog cavia.
Helaas was het hele nest toen dood.
nu heeft dezelfde zeug weer een nest van zes jongen en wederom zijn alle jongen donkeroog er zijn drie witte en drie créme-witt jongen geboren.
Hoe vererft nu dat roodoog als ik deze beer op een donkeroog zeug zet die roodoog draagt?
Krijg ik dan donkerogen of roodogen of allebei omdat de beer op de achtergrond allemaal donkerogen heeft?
Ik weet wel dat donkeroog dominant is aan roodoog maar hoe zit dat dan hier?
Ik hoop jullie kunnen mij hiermee helpen.

Foto 1 de vader

ASIP1090043.jpg

Foto van de moeder

ASIP1090103.jpg

Foto van een créme-wit-donkeroog jong

ASIP1090460.jpg

Foto van een wit jong

ASIP1090459.jpg

ASIP1090043.jpg ASIP1090103.jpg ASIP1090460.jpg ASIP1090459.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.