• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Chronisch verkouden cavia?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carina Galetzka

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
7
Hoi ik heb in december een CH teddy zeugje uit de opvang gehaald.
In mei wordt ze 2.
Er werd me verteld dat ze een chronisch reuteltje had ze had daar al 3x een kuurtje gehad zonder resultaat.
Je hoorde dat ook duidelijk.
Helaas werd ze 2 weken geleden ziek dierenarts constateerde een behoorlijke longontsteking.
Dus een kuur meegekregen en sinds die tijd neemt ze netjes de antibiotica in.
Dierenarts gaf haar niet veel kans.
Maar inmiddels 2 weken later is ze er nog ze eet en drinkt goed maar blijft een vieze neus houden. Ook is ze nog niet zo actief.
Ik heb nog voor 2 dagen antibiotica dan is de kuur afgelopen.
Iemand hier ervaring mee kan dit echt chronisch zijn?

nathanja96

Liefhebber
Lid
7 jan 2015
Reacties
86
Aantal Cavia's
4
Heb er helaas ervaring mee. Hier reutelen 2 caafjes, longen zijn schoon en hart is ook goed. De ene dag is het erger dan de andere. Ze hebben er nog nooit antibiotica voor gehad.

mirthe vaes

Gevorderd
Lid
28 feb 2017
Reacties
72
Landen vlag
Sry ik heb er geen ervaring mee .
Nog heel erg veel succes met je ziek caafje .

Carina Galetzka

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
7
Heb er helaas ervaring mee. Hier reutelen 2 caafjes, longen zijn schoon en hart is ook goed. De ene dag is het erger dan de andere. Ze hebben er nog nooit antibiotica voor gehad.
Oké bedankt voor je reactie hoop dat het ooit nog overgaat!

nathanja96

Liefhebber
Lid
7 jan 2015
Reacties
86
Aantal Cavia's
4
Oké bedankt voor je reactie hoop dat het ooit nog overgaat!

Ja dat hoop ik ook, het is hier inmiddels al een halfjaar aan de gang... Vreemd iets dat reutelen.... Hier hebben ze trouwens ook kleine snot korstjes maar ze zitten al op stofvrije bodembedekking dus heb geen idee verder wat het nog kan zijn.

Carina Galetzka

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
7
Ja dat hoop ik ook, het is hier inmiddels al een halfjaar aan de gang... Vreemd iets dat reutelen.... Hier hebben ze trouwens ook kleine snot korstjes maar ze zitten al op stofvrije bodembedekking dus heb geen idee verder wat het nog kan zijn.
Oké ja hier ook op abiose dat is aardig stofvrij en hooi in een ruif....Ze had ook geen vieze neus maar sinds de longontsteking is deze maar niet over gegaan...

nathanja96

Liefhebber
Lid
7 jan 2015
Reacties
86
Aantal Cavia's
4
Oké ja hier ook op abiose dat is aardig stofvrij en hooi in een ruif....Ze had ook geen vieze neus maar sinds de longontsteking is deze maar niet over gegaan...

Lees het echt heel vaak dat luchtwegproblemen steeds terug keren of niet genezen, en ook ik heb er ervaring mee... Het is belangrijk dat de weerstand wordt verhoogd door bijvoorbeeld iedere dag een vit C tabletje te geven(ik geef ze iedere dag een halve tablet van 80 MG vit C, ze krijgen dus 40 MG per dag). Echinacea zou ook de weerstand moeten verhogen maar heeft weinig zin bij dieren die al ziek zijn. Verder ben ik zelf ook nog steeds zoekende naar DE oplossing.

Carina Galetzka

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
7
Lees het echt heel vaak dat luchtwegproblemen steeds terug keren of niet genezen, en ook ik heb er ervaring mee... Het is belangrijk dat de weerstand wordt verhoogd door bijvoorbeeld iedere dag een vit C tabletje te geven(ik geef ze iedere dag een halve tablet van 80 MG vit C, ze krijgen dus 40 MG per dag). Echinacea zou ook de weerstand moeten verhogen maar heeft weinig zin bij dieren die al ziek zijn. Verder ben ik zelf ook nog steeds zoekende naar DE oplossing.
Nou mocht je de oplossing vinden hoor ik het graag :) vitamine C krijgt ze genoeg binnen....

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Je kan eens andere bodembedekking proberen en kijken waar ze minder vatbaar voor luchtinfecties door is? Verder geef ik mijn caaf koude weegbreethee bij een beginnende reutel. Het is een natuurlijk AB. Laat in ieder geval luisteren of je verder nog moet met de ab of niet. Als je te vroeg stopt heb je kans op resistente bacteriën en dan heb je een groter probleem.

ilse-lalala

Beginnend
Lid
25 apr 2011
Reacties
7
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Mijn zeugje van 6,5 jaar oud heeft toen ze 4 was ook anderhalf jaar gekwakkeld met een chronische reutel. Had ook telkens vieze natte oogjes en regelmatig diarree. Ik ben hiervoor twee keer naar de dierenarts geweest en kreeg beide keren een antibioticakuur Enrofloxoral mee. Hiermee ging de reutel even weg, maar een paar weken later was het weer terug. Ik heb toen zelf een ander soort antibiotica geprobeerd, Sulfatrim. Hiermee was ze binnen drie dagen van haar reutel af en deze is nooit meer teruggekomen. Ze heeft nu heel af en toe nog vieze oogjes, maar lang niet zo vaak als vroeger.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je zelf moet gaan uitproberen met medicatie, maar wel dat de ene soort antibiotica weer net andere soorten bacteriën aanpakt dan een andere antibiotica. Misschien kun je in overleg met je dierenarts een andere antibioticakuur proberen dan die ze hiervoor heeft gehad. Succes in elk geval!

Khydra

VIP
Lid
21 mei 2010
Reacties
2.507
Aantal Cavia's
45
Landen vlag
ik heb momenteel ook een reutelend zeugje. Novadox deed niks, ze heeft nu bijna longontsteking en nu krijgt ze Enrobactin sinds maandag. Ik geef daarnaast ook Bisolvon en Foene griek voor slijmoplossing.

Carina Galetzka

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
7
Mijn zeugje van 6,5 jaar oud heeft toen ze 4 was ook anderhalf jaar gekwakkeld met een chronische reutel. Had ook telkens vieze natte oogjes en regelmatig diarree. Ik ben hiervoor twee keer naar de dierenarts geweest en kreeg beide keren een antibioticakuur Enrofloxoral mee. Hiermee ging de reutel even weg, maar een paar weken later was het weer terug. Ik heb toen zelf een ander soort antibiotica geprobeerd, Sulfatrim. Hiermee was ze binnen drie dagen van haar reutel af en deze is nooit meer teruggekomen. Ze heeft nu heel af en toe nog vieze oogjes, maar lang niet zo vaak als vroeger.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je zelf moet gaan uitproberen met medicatie, maar wel dat de ene soort antibiotica weer net andere soorten bacteriën aanpakt dan een andere antibiotica. Misschien kun je in overleg met je dierenarts een andere antibioticakuur proberen dan die ze hiervoor heeft gehad. Succes in elk geval!
Bedankt ik zal morgen de dierenarts weer bellen!

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Hier herkenning. Bij caaf eerst een ab zien en dan dat er wel verbetering is, maar niet geheel en ab 2 nodig is om het wel goed aan te pakken. Bij overleden caaf zat ik zelfs opgegeven moment aan ab 3.

Crystalxxx11

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
0
Mijn caafje die overigens vandaag overleden is heeft 5,5 jaar non-stop chronische verkoudheid gehad. Van alles voor gedaan zoals hooi eerst laten weken, hennepvezel gebruiken in plaats van normaal stro en zelf elke keer kuurtjes maken van poeder van de dierenarts. Dit heeft ze al zeg ik het zelf lang volgehouden, en is wel altijd al aan de magere kant geweest. Ze heeft zih ondanks haar verkoudheid verder nooit tegen laten houden als het gaat om rennen in de woonkamer enzovoorts zevond het geweldig. Ze kunnen er dus wel degelijk heel hun leven mee zitten en oud worden, ookal heb ik wel even moeite met het verlies van m'n lieve meisje...

Carina Galetzka

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
7
Je kan eens andere bodembedekking proberen en kijken waar ze minder vatbaar voor luchtinfecties door is? Verder geef ik mijn caaf koude weegbreethee bij een beginnende reutel. Het is een natuurlijk AB. Laat in ieder geval luisteren of je verder nog moet met de ab of niet. Als je te vroeg stopt heb je kans op resistente bacteriën en dan heb je een groter probleem.
Bedankt voor de tip ik zal het eens proberen! Vanmiddag naar de dierenarts eens kijken wat ze zeggen...

Carina Galetzka

Beginnend
Lid
5 apr 2017
Reacties
7
Mijn caafje die overigens vandaag overleden is heeft 5,5 jaar non-stop chronische verkoudheid gehad. Van alles voor gedaan zoals hooi eerst laten weken, hennepvezel gebruiken in plaats van normaal stro en zelf elke keer kuurtjes maken van poeder van de dierenarts. Dit heeft ze al zeg ik het zelf lang volgehouden, en is wel altijd al aan de magere kant geweest. Ze heeft zih ondanks haar verkoudheid verder nooit tegen laten houden als het gaat om rennen in de woonkamer enzovoorts zevond het geweldig. Ze kunnen er dus wel degelijk heel hun leven mee zitten en oud worden, ookal heb ik wel even moeite met het verlies van m'n lieve meisje...
Ach wat sneu ze heeft een mooie leeftijd bereikt!

nathanja96

Liefhebber
Lid
7 jan 2015
Reacties
86
Aantal Cavia's
4
Hoeveel van die thee geef je per dag? En trek je die thee van gedroogde of verse weegbree?

nathanja96

Liefhebber
Lid
7 jan 2015
Reacties
86
Aantal Cavia's
4
Mijn 2 reutelmeisjes zitten nu aan de antibiotica(zithromax)... Ik hoop heel hard dat dit zal aanslaan en ze weer reutelvrij zullen zijn binnenkort!

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.258
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Hoeveel van die thee geef je per dag? En trek je die thee van gedroogde of verse weegbree?
Ik doe het van gedroogde omdat aan goede verse niet te komen is hier midden in een grote stad. Meestal laat ik het een nachtje trekken en daarna in van die lege donkere flesjes in de koelkast tot ik het nodig heb. Ik geef in het begin als het erg klink 1 ml per keer per kg om de 1-2 uur en anders 0,5ml om de 2-3 uur. Het is vrij snel hoorbaar meestal en dan als het minder wordt om de 3-4 uur. Is het in 24 uur niet beter dan moet ik naar de dierenarts.

nathanja96

Liefhebber
Lid
7 jan 2015
Reacties
86
Aantal Cavia's
4
Ik doe het van gedroogde omdat aan goede verse niet te komen is hier midden in een grote stad. Meestal laat ik het een nachtje trekken en daarna in van die lege donkere flesjes in de koelkast tot ik het nodig heb. Ik geef in het begin als het erg klink 1 ml per keer per kg om de 1-2 uur en anders 0,5ml om de 2-3 uur. Het is vrij snel hoorbaar meestal en dan als het minder wordt om de 3-4 uur. Is het in 24 uur niet beter dan moet ik naar de dierenarts.

Bedankt! Ik had thee gezet van gedroogde tijm en weegbree, gaf dit 3x per dag 5ml aan ze. Maar helaas was dit niet genoeg en zitten ze nu aan zware antibiotica waardoor ze niet willen eten, dus ben weer druk aan het dwangvoeren... Hoop dat het hierna klaar is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
angela1983 Tip voor chronisch verkouden konijn Vragen over andere dieren 6
Caviastal Genieta Suus is chronisch verkouden Ziekten 6
*bonnie* Chronische verkoudheid ? Ziekten 3
Mary67 Weer nieuw hier en cavia met chronische blaasproblemen. Voorstellen 11
Maran78 Chronische diarree na AB Ziekten 17
steafke Chronische neusverkoudheid??? Ziekten 9
Fabienne2 Chronische blaasprobleem Bindy onderzocht. Ziekten 12
Chronische verminderde darmmotiliteit bij Guus Ziekten 8
Fabienne2 Chronisch nierfalen: satijnziekte blijkt niet satijn gebonden Database Ziekten Almanak 5
Fabienne2 Chronische blaasproblemen: Behandeling met focus op een aangepast dieet Database Ziekten Almanak 4
Cavia met chronische diarree Ziekten 17
Mabemako Caafje met chronische ontsteking op het kontje, hoe lang kan ik haar nog laten lopen? Ziekten 10
En ineens ben je zomaar chronisch ziek.... Babbelbox 23
Lia's chronische bronchitis: update pagina 4! Ziekten 54
jessika help dern chronisch vekouden Ziekten 6
diesel chronische blaasontsteking? Ziekten 6
Crispy Kennismaking + probleempjes met de caafjes.. Voorstellen 12
MariekeNY 2 Zorgelijke dingen.. Ziekten 39
DMelody GESLOTEN Flinke verkoudheid die terug is gekeerd, tips? Ziekten 24
ieche Dora ineens flink verkouden Ziekten 12
3caafjes Wat is dit? Gedrag en Verzorging 27
Sanne20072000 Verkouden moeder cavia... Ziekten 23
Rianne_Dijkstra Verkoudheid gevaarlijk? Gedrag en Verzorging 27
Fleur97 Langdurige verkoudheid Ziekten 4