Cavia's een week nauwelijks gegeten en uitgedroogd

Discussie in 'Ziekten' op www.caviaforum.nl gestart door Freddie en Flip, 5 aug 2017.

1. Freddie en Flip

Freddie en Flip Beginnend

Lid:
    12 mrt 2016
    Pluimen:
    2
    Aantal Cavia's:
    2
    Dag mensen,
    gisteravond heb ik na een week vakantie mijn twee cavia's weer opgehaald bij de opvang. Mijn cavia's zitten altijd binnen en zijn buiten totaal niet gewend, dus ik had de eigenaar gevraagd om ze binnen te zetten. Ze zei dat dat prima was, maar toen we ze op kwamen halen hadden ze toch buiten in een schuur gezeten, die propvol zat met andere cavia's en konijnen. Het stonk er enorm en het was er totaal niet rustig, vooral omdat een kleine chihauhau constant rondliep en blafte. Een totaal andere omgeving dan thuis. Ze hadden wel een eigen kooi. Ik zag al meteen dat het niet goed was: ze lagen allebei levenloos in de kooi, en toen ik ze oppakte voelden ze minimaal de helft lichter dan dat ze eerst waren. De 'verzorgster' zei dat ze nauwelijks brokjes hadden gegeten (omdat ze heel andere brokjes had gegeven dan dat ik had meegegeven) en geen hooi. Ze waren totaal zichzelf niet. En hoe ze op de heenweg in de auto flink in de stress zaten, lagen ze nu futloos op de bodem van de kooi. Toen we thuiskwamen deden we nog een schokkende ontdekking: ze waren volledig uitgedroogd. Eén cavia liep meteen naar de drinkbus en begon minutenlang te drinken. De ander was te zwak, dus die hebben we water van en schoteltje laten likken. Waarschijnlijk zat de drinkfles in hun opvang verblijf verstopt, want ik heb ze nog nooit zoveel zien drinken. De meer actieve cavia heeft wat hooi, brokjes en witlof gegeten, maar niet veel. Degene die er het ergst aan toe was heeft praktisch niks gegeten. Ik was helemaal niet gerust op de situatie dus zijn we twee uur na het ophalen naar de dierenarts gesneld. De dierenarts nam de temperatuur van de zwakke, die was ietjes lager dan normaal. Verder wist zij ook niet echt wat er aan de hand was. Ze gaf de zwakke een spuitje met vitaminen en een energie boost. Ze gaf ons de tip om met een pipet roos vicee en wortel babyvoeding te geven. Meteen naar de supermarkt gegaan en die dingen gekocht. Thuis hebben we de zwakke een aantal mL roos vicee weten te geven, maar de wortel prut lukte niet. De sterkere wilde er sowieso niks van weten. We hebben ze toen maar met rust gelaten, ze zijn waarschijnlijk getraumatiseerd en uitgeput. Nu is het de volgende ochtend en is er weinig veranderd. Ze liggen allebei nogsteeds futloos in de kooi. Ook hebben ze nog geen een keer gepoept of geplast, terwijl ze dat normaal zo veel doen ;) Moet ik nog een keer langs bij een andere dierenarts? Kan het zijn dat ze ziek zijn? (we hebben ze van te voren anti parasiet gegeven en ze hebben dus geen beestjes) Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt!

2. Log in of registreer je om de geplaatste 37 reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Laden...

Sociale Media