• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Caviakooi groot genoeg voor hoeveel cavia's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pedillia

Liefhebber
Lid
13 dec 2015
Reacties
33
Aantal Cavia's
3
Hallo!

Ik heb een vraag over mijn kooi
Ben nog vrij nieuw in het caviawereldje en wil wel graag het beste voor mijn diertjes.

Ik heb deze kooi:
Dubbele konijnen/caviakooi strong 100cm

En nu vroeg ik mij af hoeveel cavia's ik hier maximaal in kan houden, en dat het dan ook nog leuk is voor ze?
Momenteel heb ik 4 cavia's, 2 zusjes en van een van hen 2 dochters. En de dochters staan momenteel op de nominatie om weg te gaan omdat ik denk dat het te veel is in de kooi.
Of anders eventueel een van de dochters houden.

Wat is jullie mening hierover?

(Het was eigenlijk niet de bedoeling om 4 cavia's te nemen, 1 van hen was zwanger toen ik ze kocht (was niet te zien) en nu vind ik ze toch wel heel lief) :) :hearteyes:

Theo Verkerk

Gevorderd
Lid
16 mei 2014
Reacties
102
Aantal Cavia's
6
Min ervaring is dat een kooi van 1 meter voor 2 cavia's wel gaat. Nu heeft deze 2 etages. Als de cavia's het trappetje op en af durven (dat is vaak wat onzeker), dan heb je met 2 etages wel genoeg ruimte voor 4 cavia's. Volgens mij is deze kooi er ook in een 120 cm versie. Maar daar moet je natuurlijk de ruimte en de financiën voor hebben.

Pedillia

Liefhebber
Lid
13 dec 2015
Reacties
33
Aantal Cavia's
3
Jaa maar ik vind de bovenetage wat krap omdat daar ook het gat van de trap in zit, dat neemt een heel stuk van de ruimte in.

De trap is geen probleem, die rennen ze op en af, soms om gek van te worden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Susan

VIP
Lid
30 nov 2014
Reacties
2.389
Aantal Cavia's
2
Ik zou het bij dit formaat, ondanks de verdieping houden op 2 cavia´s

Guzzi

Gast
Ik heb deze kooi voor onze twee beren. Je verliest idd boven wel flink wat ruimte door het gat. Ondanks dat die van ons het trappetjw inmiddels wel snappen, zijn ze er nog niet dol op. Verder zitten ze het liefste boven. Ik denk voor het uitzich enzo dus staat hun nachthok ook bovenin. Ik zou er zelf niet meer dan 2 in houden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Shannon&Shay

Gevorderd
Lid
29 jun 2014
Reacties
188
Aantal Cavia's
5
normaal zeggen we dat je een kooi moet hebben van 120 voor twee cavia's. één meter vind ik best klein voor twee volwassen caafjes. Aangezien jij dan twee verdiepingen hebben zal ik zeggen 2 tot 3. Dus misschien een leuke castraat bij de twee dames :) Meer zal ik zeker niet doen.

Flopsje

Liefhebber
Lid
26 okt 2013
Reacties
29
Is er een mogelijkheid om zelf een flat of een bak te maken of te kopen? Dan hoef je niet vast te houden aan de vaste maten en kun je wat groter en misschien ook breder gaan.

Pedillia

Liefhebber
Lid
13 dec 2015
Reacties
33
Aantal Cavia's
3
Ik ben al aan het kijken geweest naar een flat of een geschikte kast om zelf iets in elkaar te zetten, maar ben tot nu toe niet wat tegen gekomen.

Bedankt voor jullie antwoorden trouwens
Ik twijfel nog wel of ik het bij de 2 dames houd, of toch nog 1 van de dochters erbij...
Vind het erg moeilijk, het zijn zulke leuke caafjes.

Ik kwam dit tegen op marktplaats: ≥ prachtige caviaflat NIEUW NIEUW - Knaagdieren en Konijnen | Hokken en Kooien - Marktplaats.nl
Wat zeggen jullie hiervan? En dan de breedste maat natuurlijk, die van 120 cm. Is dit geschikter?

marianne186

Zeer ervaren
Lid
13 feb 2014
Reacties
386
Aantal Cavia's
3
Ik zou inderdaad minimaal 1,20 per duo aanhouden. Als je iets breder/dieper dan normaal neemt (dus meer dan 1 meter en/of meer dan 50 cm diep) dan kunnen ze veel fijner een sprintje trekken.
Je kunt ook zelf een kast op z'n kant zetten of een simpele bak maken, dat hoeft niet veel te kosten (ideeën genoeg op dit forum).
En die flats die je postte zijn heel mooi, maar de ervaringen verschillen: de één vindt ze geweldig, de ander vindt ze moeilijk schoon te maken, omdat er verhoogde nachthokken in zitten. Kwestie van voorkeur denk ik. Ik vind ze er wel altijd heel gaaf uitzien!

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.255
Aantal Cavia's
00
En je moet de hokken zelf nog schilderen en voorzien van bv vinyl ed.

Shariv

Ervaren
Lid
28 jul 2013
Reacties
280
Aantal Cavia's
6
Een verschrikkelijk rot werk om af te werken! Ze zijn echt super leuk maar een crime met schoonmaken.

Pedillia

Liefhebber
Lid
13 dec 2015
Reacties
33
Aantal Cavia's
3
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!
De flats die ik zag op marktplaats vond ik er erg mooi uitzien maar denk dat t toch lastig is met schoonmaken en die nachthokjes lijkt me niet zo fijn.
Dus ik heb mijn vader gevraagd of het mogelijk is om zelf iets in elkaar te zetten. En hij wil me best helpen. Dus nu gaan we op zoek naar een geschikte kast of zelf iets in elkaar zetten. Helemaal naar eigen wensen en met de goede maten.

En ik hou het waarschijnlijk bij 3 cavia's, dat ik toch 1 van de dochters hou. Vind het toch mooi om 1 van de jonkies die hier zijn opgegroeid te houden.

Pleuntje1

Liefhebber
Lid
1 mei 2014
Reacties
52
Aantal Cavia's
7
Leuk dat je vader je helpt. Zodat je toch 1 van de kleintjes kunt houden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er in je huidige kooi best 3 cavia's passen. Je hebt boven extra ruimte. Ik zou alleen moeite doen zelf iets in elkaar te zetten als je ze allevier wil houden. Ook supergezellig toch?

Pedillia

Liefhebber
Lid
13 dec 2015
Reacties
33
Aantal Cavia's
3
Jaa maar heb zitten kijken naar flats en dat vind ik er toch veel mooier uitzien dan zo'n traliekooi.
Dus ik ga gewoon rustig op zoek naar een geschikte kast en tot die tijd moeten de cavia's t met deze kooi doen. Dat dan waarschijnlijk met zn drieën als ik het over mn hart kan verkrijgen om een van die jonkies weg te doen.

Pleuntje1

Liefhebber
Lid
1 mei 2014
Reacties
52
Aantal Cavia's
7
Jaa maar heb zitten kijken naar flats en dat vind ik er toch veel mooier uitzien dan zo'n traliekooi.
Dus ik ga gewoon rustig op zoek naar een geschikte kast en tot die tijd moeten de cavia's t met deze kooi doen. Dat dan waarschijnlijk met zn drieën als ik het over mn hart kan verkrijgen om een van die jonkies weg te doen.

Ja, dan is zelf maken wel de leukste optie.

Theo Verkerk

Gevorderd
Lid
16 mei 2014
Reacties
102
Aantal Cavia's
6
Als je het idee hebt zelf iets te bouwen, waarom zou je de jonkies dan ook niet gewoon bij je laten blijven.
Je kan dan zo groot maken dat het passend is voor 4 cavia's. Met z'n vieren toch gezelliger dan met z'n drietjes.

Pedillia

Liefhebber
Lid
13 dec 2015
Reacties
33
Aantal Cavia's
3
Als je het idee hebt zelf iets te bouwen, waarom zou je de jonkies dan ook niet gewoon bij je laten blijven.
Je kan dan zo groot maken dat het passend is voor 4 cavia's. Met z'n vieren toch gezelliger dan met z'n drietjes.

Hoe groter het groepje, hoe leuker het is voor de caafjes?
Hoe groot is passend voor 4 cavia's?

Nog een vraagje trouwens: Moet ik de jonkies ook nog een poosje van hun moeder afhalen? En hoelang zou dat moeten?

Shariv

Ervaren
Lid
28 jul 2013
Reacties
280
Aantal Cavia's
6
Volgens mij hoeven zeugjes niet bij hun moeder weg hoor. Alleen beertjes.

Pleuntje1

Liefhebber
Lid
1 mei 2014
Reacties
52
Aantal Cavia's
7
Ik zou ze ook lekker allebei houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Eltrafix Groote en materialen caviakooi Huisvesting 5
Grote caviakooi aangeboden Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Pauline 71 Caviakooi gezocht Hokken, kooien & toebehoren gevraagd 1
Sigrid1981 Van peuterbed tot caviakooi Show je huisvesting 10
suuut VERKOCHT Ferplast Caviakooi Arena 80 Knaagdierkooien Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Suzan Willems VERKOCHT Mooie caviaflat te koop! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Cavio123 gratis af te halen: mooie caviakooi Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Elsss Nieuwe caviakooi kopen Huisvesting 8
ilseke1983 Wennen aan caviakooi Huisvesting 13
CocosenBaileys Mijn caviakooi stinkt ontzettend. Hoe kan dit? Huisvesting 12
Eeyore Zeer ruime caviakooi te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Sinem91 Vraag cavia kooi Huisvesting 70
Wilco Onderbak caviakooien Huisvesting 7
Pedillia VERKOCHT Te koop: Konijnenkooi / caviakooi Skyline Rabbit 100 dubbel zwart Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Pedillia VERKOCHT Te koop: Caviakooi draadkubuskooi / C&C cage Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Guinea.pig Caviakooi merk Huisvesting 8
Monique1971 VERKOCHT Caviakooi Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Mayke VERKOCHT Caviakooi van glas Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Tergalerga Meerdere caviakooien Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Caviaspullen (o.a. kooi) en hamsterkooi Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Starrats Molly is verhuisd van cavia kooi naar hamsterkooi Show je huisvesting 4
Héloise Caviakooi (België) Huisvesting 22
Ellen73 Gratis caviakooi Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Stuiver VERKOCHT Bijzondere caviakooi Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Leetje65 VERKOCHT Caviakooi 1.20 bij 50 te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Doortje1982 Caviakooi keuze-perikelen Huisvesting 12
Vogelkooi ombouwen tot caviakooi Huisvesting 10
stoetel Meubel voor onder caviakooi! Huisvesting 9
-Eva Gezocht caviakooi. Hokken, kooien & toebehoren gevraagd 3
missiejplas VERKOCHT Caviakooi nooit gebruikt ,voor 1 cavia Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 4
stoetel Do it yourself caviakooi (maar ahum, ben niet zo handig) Huisvesting 31
Iris de Jeger VERKOCHT Konijnen- en caviakooi R5A 120 aangeboden Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 6
punzy Rooster voor caviakooi gezocht Hokken, kooien & toebehoren gevraagd 9
Dierengek TK Caviakooi 160 x 80 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 17
hakuna matata Ruime unieke caviakooi Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Dierengek TK caviakooi 120 cm Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Dieuwertjess Caviakooi 1 meter 30, slechts enkele maanden gebruikt! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 12
marike Is dit een goeie caviakooi? Huisvesting 16
Alyssa Caviakooi 100x50cm Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Caviakooi/flat met opbergruimte. Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 14
cavialover07 Caviakooi Huisvesting 3
bellocaaf. VERKOCHT Dubbele caviakooi te koop! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 6
LacrimasProfundere Ferplast dwergkonijnen -en caviakooi Casita 100 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Nieuwe Caviakooi aangeboden 100x 50cm, Delft. Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 1
Paulala Blauwe caviakooi (ziekenboegformaat) Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Lotte Caviakooi 100x50 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
caviakooi in woonkamer Huisvesting 9
Meccie Caviakooi, 120 x 50 x 50 met staander Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Luxe caviakooi mede te gebruiken als salontafel! Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 32
Marian Vermaas hokjes in de caviakooi Huisvesting 5

Vergelijkbare onderwerpen