• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Cavia zit zielig in een hoekje en eet en drinkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

michelle

Beginnend
Lid
4 sep 2011
Reacties
0
Ik heb mij geregistreerd omdat ik jullie advies nodig heb. Onze ene cavia een zeugje is afgelopen vrijdagmorgen overleden, heel plots (ik denk longontsteking ofzo) Sinds dat moment eet en drink onze andere cavia niet meer en zit eigenlijk heel stil in een hoekje. Als je het flesje voor haar neus doet dan wil ze met moeite wel drinken, met wat verse groente, dan snuffelt ze eraan en draait ze haar kop om.

We zijn gisteren naar de DA geweest en die zag niets aan haar tanden en ookal lijken ze voor mij gevoel wat te lang, het zou wel heel toevallig zijn dat ze sinds vrijdag niet meer eet doordat haar tandjes te lang zijn terwijl ze donderdag nog samen met de andere cavia heerlijk een blad spitskool naar binnen werkte. De DA wil haar niet onder narcose plaatsen en haar kiezen bekijken omdat ze niet echt sterk is nu dus we zijn wel bezig met dwangvoeding maar ik heb het idee dat het haar meer en meer tegenstaat.

Ik heb toch het idee dat ze haar vriendinnetje mist maar ik wil niet een andere cavia erbij plaatsen want als deze toch overlijd dan blijf je aan de gang want dan is die weer alleen. Ik zit al rond te vragen of iemand een leencavia heeft om te zien of ze hierdoor genoeg opknapt om toch een vriendinnetje te kopen maar we kennen verder niemand met cavia's.

Wie zou mij kunnen adviseren wat nog meer te doen? Bedankt alvast.

*Leonie*

VIP
Lid
28 mrt 2008
Reacties
442
Website
www.webshoplittlefriends.nl
Aantal Cavia's
17
Allereerst sterkte met het verlies van je zeugje.
mijn gevoel zegt dat het eenzaamheid is. Ik heb hier een paar fokberen die zichzelf echt uithongerden toen ze alleen zaten.
Is er ook gekeken of ze geen gasbuikje heeft? Kool kan namelijk een gasbuikje veroorzaken. Maar ik verwacht het niet want dan had ze er al veel slechter aan toe geweest en was waarschijnlijk ook al overleden, zonder medicatie is dat vaak met een dag hooguit 2 dagen bekeken.

Caviahuis de schavuiten

Gast
Een vriendje erbij, zou ik zeggen.... dan knapt ze wel op....

marge

Gast
Eerst kijken of je caafje nog wel goed eet en poept en geen pijn aan haar buikje want ze kan toch een reaktie hebben op de spitskool als ze die niet is gewend bv.
Daarna is toch een ander caafje de oplossing. Je kunt een topic plaatsen onder knuffelzeugjes gezocht. plaats waar je woont is dan ook wel handig.

tbtirza

Ervaren
Lid
24 nov 2010
Reacties
55
Website
mijnus-teddys.webklik.nl
Landen vlag
Als je er geen vriendje / vriendinnetje bij wilt halen voor haar, zou ze w.s zo stil in een hoekje blijven zitten.
Ik snap het wel hoor, dat je dan aan de gang blijft met steeds een nieuw caafje halen e.d. Wil je dit niet, dan zou ik zeggen dat je toch een keuze moet maken
tussen het caafje de rest van dr leven lang alleen houden ( wat niet echt diervriendelijk is ) of verkopen als knuffel ( via dit forum, zodat ze niet als slangenvoer op
marktplaats wordt gekocht. )

Mijati

Gast
Ik denk dat je zeugje eenzaam is en zich zelf letterlijk dood hongert.
In het belang van haar zeg ik dus: herplaatsen en met veel spoed.

Mocht je direct van haar af willen, dan kun je haar naar een opvang in de buurt brengen.
Alleen laten zitten is voor haar geen optie.

Stynke

Pukkie & Bob
Lid
9 jul 2009
Reacties
33
Aantal Cavia's
2
deze stichting heeft goede cavia-opvang, zowel om uit-huis te plaatsen als om een nieuw caafje erbij te zoeken:
http://www.stichtingcavia.com/opvang.html
er zijn dus diverse opvang-adressen, op te vragen per mail.
ze helpen altijd bij het zoeken naar een oplossing, ook bij het eventueel koppelen aan een geschikt ander caafje enz.

Tamara

Ervaren
Lid
28 aug 2011
Reacties
817
Website
www.caviastaldeflevos.com
Ik weet niet waar je woont? Maar anders mag ze hier wel een tijdje komen logeren hoor!

michelle

Beginnend
Lid
4 sep 2011
Reacties
0
Nou het is opgelost we hebben net een caafje gehaald en ze zoeken elkaar wel op. Ik heb ook al een plekje voor haar mocht onze cavia toch komen te overlijden. En nu toch dwangvoeren tot ze zelf eet of zal ze dit
zelf gaan doen? Ontzettend bedankt voor alles. Overigens vond ik herplaatsen beetje eng want wist niet of ze een verhuizing zou doorstaan, alle stress enzo.

Polle

Gast
Ik zou haar vanavond met groenten geven gewoon even in de gaten houden. Mogelijk eet ze meteen zelf weer, zo niet zou ik haar bijvoeren en eventueel bezoekje Dierenarts overwegen.

Veel succes.

Lid
15 mrt 2008
Reacties
2.163
Website
caviaopvangunallegra.jouwweb.nl
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Ik zal haar wegen en even niets dwangvoeren. Dan zou ik haar morgen weer wegen en kijken of ze is aangekomen of gelijk is gebleven.
Als ze helemaal niets eet dan valt ze wel tussen de 10 en 20 gram per nacht af...

Sterkte!

Spruitje

Dag lieve Punkie het ga je goed jongen, bedankt.
Lid
4 jan 2011
Reacties
477
Aantal Cavia's
12
Landen vlag
Hoi een heel verstandig besluit dat je een nieuwe caaf hebt aangeschafd. Volgens mij was ze gewoon aan het verpieteren doordat haar vriendinnetje er niet meer is. En dan gaat ze dus niet meer eten zoals je al beschreef. Veel plezier met je nieuwe caaf.

michelle

Beginnend
Lid
4 sep 2011
Reacties
0
Ik zie trouwens net dan mijn bericht hiervoor waarin ik jullie allemaal bedankte voor het geweldige advies en dat ik het niet kon voorstellen dat een cavia zich zou kunnen uithongeren van eenzaamheid, niet geplaatst was (vergeten op het knopje te drukken) maar vandaar ook het berichtje erna dat we een caafje erbij hebben genomen. Tja, het was een beslissing waar ik natuurlijk niet helemaal achter sta maar als dit beter voor haar is dan is die keuze snel gemaakt denk ik dan. Ik hoop dat het nu beter zal gaan !!! We houden het eten in de gaten, ze zoeken elkaar wel op en kwebbelen met elkaar maar heb niet echt het idee dat ze helemaal blij met elkaar zijn maar ze moeten denk ik ook wennen aan elkaar.

michelle

Beginnend
Lid
4 sep 2011
Reacties
0
Helaas we hebben onze cavia gisteren laten inslapen. Ze ademde heel zwaar en alles koste haar duidelIjk te veel inspanning. Ze wilde dan wel drinken maar als we niet in het flesje knepen deed ze geen moeite, als ik medicijnen gaf lag ze een paar minuten op schoot helemaal uitgeput van het spartelen. Dus ik denk dat ze niet alleen haar vriendin miste maar dus ook ziek was. Maandag wordt het andere caafje opgehaald.

Osie Dosie en Dumpy

Gast
O gossie, maar je hebt gedaan wat je kon doen.

Ik zou wel degene die maandag de cavia komt ophalen waarschuwen omdat je niet weet of het iets besmettelijks is waar jouw cavia's aan zijn overleden.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.010
Aantal Cavia's
2+
Hallo @michelle,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
shanna K. hulp nodig cavia zit heel zielig in een hoekje Ziekten 19
Dordt Cavia zit alleen Gedrag en Verzorging 14
Aquilegia Beste plek cavia die apart zit voor/na castratie Gedrag en Verzorging 24
stuetel Cavia zit onder de korstjes Ziekten 4
kimz86 Cavia met schimmel alleen laten zitten? (foto's van nieuw vriendje! <3 ) Ziekten 6
Djohn Staan de ziekten die in de cavia familie zit in de stamboom? Ziekten 7
Cavia zit stil in een hoekje na wegdoen van haar kleintjes Gedrag en Verzorging 14
Willemijn-4 Vriendinnetje introduceren aan een cavia die al 3tot4 jaar alleen zit? Algemeen 15
Waarom zit mijn cavia meestal onder mn kin of op mijn schouder? Algemeen 19
Caviastal Kaliopé Cavia stil in een hoekje, DA kan niks vinden Gedrag en Verzorging 18
Springlevende cavia ineens stil en piept Ziekten 17
Cavia schrokt groenvoer naar binnen zo erg dat hij gaat hoesten, dat het vast zit Gedrag en Verzorging 10
er zitten heel veel zwarte beestjes in het hok van mijn cavia!! Ziekten 14
Cavia wilt niet meer in onze handen zitten of opgepakt worden! Gedrag en Verzorging 11
Nancy cavia gek Wie heeft van wie een cavia of cavia's in huis zitten? Foto en Filmpjes 122
cavia zit stil in een hoekje. Ziekten 32
Mijn cavia zit doodstil en is stijf Ziekten 5
Mar78 Mijn nieuwe cavia zit in een hoekje.... Gedrag en Verzorging 15
Zou die cavia daar in zitten? Algemeen 8
rex Cavia in vertrouwde omgeving laten zitten? Algemeen 7
lunkyland Wat zit er in jullie standaard cavia apotheek? Gedrag en Verzorging 20
Dino Cavia C klasse Zit slecht stil Shows 13
maxima hoe zit of hangt jouw cavia er meestal bij? Foto en Filmpjes 22
carinescavias cavia die binnen zit naar andere fokker die ze buiten in een schuur heeft Huisvesting 15
Mijn cavia is dominant en mag niet aan zijn pootjes zitten!!! Gedrag en Verzorging 4
tessje de ene cavia gaat achter op de andere cavia zitten Gedrag en Verzorging 7
cavia knaagt aan handen als hij op schoot zit Gedrag en Verzorging 22
Zoë Cavia zit zo stil Gedrag en Verzorging 6
Cavia zit vaak stil Gedrag en Verzorging 8
Lieke_V AANGEBODEN Huisdierenoppas aangeboden | Hele jaar door! Oppas aangeboden / gevraagd 0
Fenna.Broek Vanaf welke leeftijd cavia? Algemeen 1
josboss1995 Jonge cavia komt niet aan Gedrag en Verzorging 8
Anna 1973 Skinny cavia gecastereerd Knuffelcavia's aangeboden 2
Marijke79 Cavia abces onder kin Ziekten 3
TG2000 Cavia naar dierenarts met spoed? Ziekten 9
Anna 1973 Te koop skinny cavia van 1 jaar oud Castraat aangeboden 4
Ylse32 Cavia gecastreerd maar bleek een bal te hebben Algemeen 15
Baukje Cavia wordt aangevallen Gedrag en Verzorging 8
JolijnBekkers Mijn cavia eet niet meer zelfstandig Dierenartsen 14
Kirstenvdoorn Cavia blijft heel suf Ziekten 11
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Te koop: cavia hok, 120x90x60/30' Moderator Home 1
Shanna Te koop: cavia hok, 120x90x60/30 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia flat te koop' Moderator Home 1
MartijnvanOord Cavia eet na operatie matig Ziekten 35
Mycaafjes97 Is mijn cavia zwanger? Ziek? Fokken 7
Sandra.vdpol Cavia zeug 5 jaar Dierenartsen 1
puck en knofje Gewicht cavia 6 maand Algemeen 3
Fenna.Broek Cavia hok bouwen hoe? Algemeen 9
Eefjeklijnstra Cavia (/huisdier-) fotografie Foto en Filmpjes 13
Winnie&Roo Nieuwe cavia Voorstellen 9

Vergelijkbare onderwerpen