• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Cavia ziek (gebitsproblemen, nier/blaassteen en spijsverteringsproblemen?) Update: cavia gaat goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyrso

Beginnend
Lid
18 aug 2012
Reacties
15
Hallo,

Ik heb gemerkt dat mijn cavia sinds enkele weken moeite lijkt te hebben met het eten van hardvoer (pellets). Hij maakt ietwat vreemde, grote kaakbewegingen en drinkt steeds water nadat hij een pellet heeft opgegeten, misschien om het gemakkelijker door te slikken op die manier.

Ik ben vorige week vrijdag naar de dierenarts geweest en zij stelde vast dat hij op een bepaald punt aan zijn kiezen pijn lijkt te hebben, en zij merkte ook op dat er nog etensresten in zijn mondholte lag, wat alvast kan wijzen op kiesproblemen volgens haar..

De dierenarts was van plan om de kiezen bij te slijpen en ik vroeg of de narcose die nodig was om deze ingreep uit te voeren a.d.h.v. gas (isofluraan wordt denk ik gebruikt?) zou verlopen, waarop ze antwoordde of ik dat liever zou hebben (ze was dus eerst van plan om het met een ander narcosemiddel; door middel van een spuitje te doen), wat ik inderdaad liever had. De operatie was vervolgens gepland voor gisteren, maar de dierenarts had de dag voordien gebeld om te zeggen dat ze niet in vorm was om te operatie uit te voeren, aangezien ze zelf gedurende het weekend geöpereerd is geweest.

De cavia eet nog normale hoeveelheden hooi en groenvoer, maar hij lijkt dus vooral minder hardvoer te eten. Hij tandenknarst soms ook, hoewel ik denk dat cavia's dit ook doen als ze hun favoriet eten krijgen, lijkt hij het ook te doen buiten het eten als een uitdrukking van ongemak.

Nu merk ik dat er sinds gisteren nog meer complicaties zijn. Sinds gisterenochtend zijn zijn achterste haren in de buurt van zijn kont erg vuil en soms nat. Hij maakte gisteren en vandaag ook kreunende piepjes alsof hij moeilijkheden had met plassen/ontlasten.

Uitwerpselen waren voorheen nog normaal langwerpig gevormd, maar sinds vandaag iets afwijkend qua vorm; korter. Ze keutels zijn trouwens ook zacht. Heel donker bruin qua kleur.

Ook heb ik een aantal dagen geleden tevens een vreemd steentje in de kooi gevonden, ik vermoed dat dit een blaas- of niersteen is? Het is grijs, relatief hard, onregelmatig wat betreft de vorm en ongeveer iets kleiner dan een halve centimeter groot in doorsnede. Ik heb nog nooit een blaassteen of niersteen gezien, dus ik heb niet echt een idee hoe het er uit zou zien.

Ik weet nu niet echt raad wat betreft de ziekte van mijn cavia, wat hij precies heeft. Heeft hij blaasstenen, scherpe kiezen die in zijn tong prikken, spijsverteringsproblemen?

De cavia gedraagt zich ondanks dit alles soms nog redelijk actief en nieuwsgierig en ziet er ontspannen uit als hij ligt. Maar hij ziet er zeker niet even opgewekt uit als vroeger, hij geeuwt en rekt zich niet meer (of ik heb dit de laatste tijd niet opgemerkt althans) en hij maakt 's avonds geen bokkesprongen meer, wat hij voorheen wel regelmatig deed. Als ik hem aai, maakt hij ook zachte piepjes die een beetje kreunend klinken, terwijl deze normaal gezien niet zo klinken.

Ter informatie, hij is 3 jaar oud. Hardvoer is Science Selective van Supreme Petfoods. Hooi en vers water is steeds tot zijn beschikking. Ik geef hem dagelijks groenten of een stuk groente (meestal wortel, witloof, peterselie of spinazie). Hij is ook niet afgevallen of althans niet zo aanzienlijk dat ik het op het zicht en door hem op te pakken zou merken. Ik heb hem een aantal dagen geleden gewogen, en hij woog 875g wat een normaal gewicht is voor hem (hij is qua lichaamsbouw eerder aan de dunne kant voor een cavia denk ik).

Ik heb hem eergisteren ook voor de eerste keer een stukje vitamine C-tablet geven, hij lijkt het niet lekker te vinden, maar hij heeft toch een klein stukje opgegeten. Ik had dit eigenlijk beter niet gedaan aangezien het vitamine C is met suiker toegevoegd en met sinaasappelsmaak (van de Kruidvat), wat uiteraard niet goed voor hem in. Maar anderzijds wil ik natuurlijk niet dat hij vitamine C te kort komt.

Weet iemand raad en kent iemand een goede caviakundige dierenarts in de omgeving van Leuven en/of Brussel en kortom Vlaams-Brabant?

Heel erg bedankt bij voorbaat.

Hilda

Gast
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Cyrso

Beginnend
Lid
18 aug 2012
Reacties
15

Hilda

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Cyrso

Beginnend
Lid
18 aug 2012
Reacties
15

Cyrso

Beginnend
Lid
18 aug 2012
Reacties
15

Bezoeker

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Cyrso

Beginnend
Lid
18 aug 2012
Reacties
15

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Cyrso

Beginnend
Lid
18 aug 2012
Reacties
15

Zeeuwtje

Ervaren
Lid
8 mei 2014
Reacties
410

Cyrso

Beginnend
Lid
18 aug 2012
Reacties
15

ebrams0

Beginnend
Lid
31 dec 2013
Reacties
2
Aantal Cavia's
2

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.052
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.