• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Cavia voelt zich alleen?

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Hey hoi,
Snoetje (6jaar) lijkt een beetje depressief (ik weet niet of dat echt kan bij cavia’s, maar hij ziet er gewoon een beetje verdrietig uit) we hebben laatst een nieuwe cavia gekregen, we dachten even een nieuw vriendje voor snoetje want hij was alleen, dus kregen wij een jonge sheltie. Dit was snoetjes 3e vriendje al want de vorige 2 waren al overleden :( maar goed dit werkte niet zo goed, want de twee heren gingen dominant doen en gingen vechten dus moesten uit elkaar. Nog steeds zijn ze uit elkaar en gaan ze echt niet meer bij elkaar. want als ze elkaar alleen al ruiken gaan ze weer klappertanden en wild doen..

We dachten eraan om misschien een nieuwe cavia er bij te zetten misschien een rustig ras zoals een US - teddy cavia (de 1e twee vriendjes van snoetje waren us teddy’s) maar we denken dat hij door een nieuwe cavia heel veel stress kan krijgen. Wat moeten we nu doen? Nog een cavia aanschaffen of gewoon zo laten? Oja de twee dominate heren kunnen elkaar nog wel horen. Ze reageren ook op elkaar, als de ene begint te piepen doet de andere gezellig mee :)) Ze staan allebei op mijn slaapkamer en ik ben daar de bijna elke dag wel aan het werk voor school. Ik knuffel ze ook elke dag, ze vinden dat ook fijn, maar wat moet ik doen?

naomi.t

Liefhebber
Lid
18 dec 2020
Reacties
74
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Waarom laat je hem niet castreren en zet je er een zeugje bij? Dat gaat zo goed als altijd leuk

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
3.069
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Waarom laat je hem niet castreren en zet je er een zeugje bij? Dat gaat zo goed als altijd leuk
6 is te oud om te laten castreren, maar de jonge shelty zou wel gecastreerd kunnen worden... maar daar heeft Snoetje verder niks aan.

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
3.069
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Hey hoi,
Snoetje (6jaar) lijkt een beetje depressief (ik weet niet of dat echt kan bij cavia’s, maar hij ziet er gewoon een beetje verdrietig uit) we hebben laatst een nieuwe cavia gekregen, we dachten even een nieuw vriendje voor snoetje want hij was alleen, dus kregen wij een jonge sheltie. Dit was snoetjes 3e vriendje al want de vorige 2 waren al overleden :( maar goed dit werkte niet zo goed, want de twee heren gingen dominant doen en gingen vechten dus moesten uit elkaar. Nog steeds zijn ze uit elkaar en gaan ze echt niet meer bij elkaar. want als ze elkaar alleen al ruiken gaan ze weer klappertanden en wild doen..

We dachten eraan om misschien een nieuwe cavia er bij te zetten misschien een rustig ras zoals een US - teddy cavia (de 1e twee vriendjes van snoetje waren us teddy’s) maar we denken dat hij door een nieuwe cavia heel veel stress kan krijgen. Wat moeten we nu doen? Nog een cavia aanschaffen of gewoon zo laten? Oja de twee dominate heren kunnen elkaar nog wel horen. Ze reageren ook op elkaar, als de ene begint te piepen doet de andere gezellig mee :)) Ze staan allebei op mijn slaapkamer en ik ben daar de bijna elke dag wel aan het werk voor school. Ik knuffel ze ook elke dag, ze vinden dat ook fijn, maar wat moet ik doen?
Een jong beertje (6 weken oud) gaat meestal wel goed, denk dat het karakter niet te dominant moet zijn, en als cavia's alleen zitten kunnen ze wel degelijk depressief worden. Misschien dat teddy's een wat zachter karakter hebben? Ik heb daar geen ervaring mee.

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Kleine cavia werkt meestal het beste ik had ook een depressief caviaatje vanwege overleden vriendje vervolgens namen we een baby'tje mee en ze is weer helemaal opgefleurd! Veel beweging en gezellig samen liggen

Deze site hielp mij ook...

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
532
Aantal Cavia's
2
Bij een opvang kan je misschien een “date” regelen, dat je je oude man meeneemt en ter plekke test of de beestjes een klik hebben. Dat geeft geen garantie dat het thuis ook goed blijft gaan, maar als het direct niet klikt dan weet je dat dat in ieder geval niet gaat werken.
Zo zou je misschien ook een wat ouder vriendje kunnen uitzoeken, niet alle oudjes kunnen de energie van jongere mannetjes waarderen.
Mocht het eenmaal thuis toch niet werken dan kan de nieuwe cavia meestal ook weer terug naar de opvang.

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
6 is te oud om te laten castreren, maar de jonge shelty zou wel gecastreerd kunnen worden... maar daar heeft Snoetje verder niks aan.
Ja klopt maar dat heeft idd geen zin voor snoetje

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Bij een opvang kan je misschien een “date” regelen, dat je je oude man meeneemt en ter plekke test of de beestjes een klik hebben. Dat geeft geen garantie dat het thuis ook goed blijft gaan, maar als het direct niet klikt dan weet je dat dat in ieder geval niet gaat werken.
Zo zou je misschien ook een wat ouder vriendje kunnen uitzoeken, niet alle oudjes kunnen de energie van jongere mannetjes waarderen.
Mocht het eenmaal thuis toch niet werken dan kan de nieuwe cavia meestal ook weer terug naar de opvang.
Hebben we ook al aan gedacht :))

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Kleine cavia werkt meestal het beste ik had ook een depressief caviaatje vanwege overleden vriendje vervolgens namen we een baby'tje mee en ze is weer helemaal opgefleurd! Veel beweging en gezellig samen liggen

Deze site hielp mij ook...
Ahh alleen dan zou neem ik een wat rustiger caafje 😌

sam en puk

Liefhebber
Lid
8 feb 2013
Reacties
34
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Mss een idee om er juist een zeugje bij te zetten! Hij is niet gecastreerd maar een beer van 6 jaar maakt ECHT niets meer klaar hoor! Spreek uit ervaring!
Dan heb je alle tijd om het andere beertje te laten castreren en eventueel hem t.z.t ook een zeugje te geven. Tegen de tijd dat de beer van 6 jaar overlijd heb je 1 prachtig groepje over!

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Mss een idee om er juist een zeugje bij te zetten! Hij is niet gecastreerd maar een beer van 6 jaar maakt ECHT niets meer klaar hoor! Spreek uit ervaring!
Dan heb je alle tijd om het andere beertje te laten castreren en eventueel hem t.z.t ook een zeugje te geven. Tegen de tijd dat de beer van 6 jaar overlijd heb je 1 prachtig groepje over!
Maar niet 100 % zeker dat we kleintjes krijgen toch? Wel goed idee! Dank u wel, ik ga er iets op verzinnen!

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
532
Aantal Cavia's
2
Gewoon niet doen, net als bij mensen zijn cavia’s niet allemaal gelijk. De ene oude man krijgt niks meer voor elkaar, de andere is nog vruchtbaar en gewillig genoeg.

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Gewoon niet doen, net als bij mensen zijn cavia’s niet allemaal gelijk. De ene oude man krijgt niks meer voor elkaar, de andere is nog vruchtbaar en gewillig genoeg.
Ahh okee dan doe ik het niet... ik knuffel hem elke dag heel veel dus komt wel goed hoop ik

liefsette

Beginnend
Lid
28 jul 2017
Reacties
18
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Kan heel goed dat ze depressief zijn hoor, die van mij was na het overlijden van zijn favo vriendinnetje ook depressief ondanks dat hij toen nog 2 andere dames rond had lopen. Als je de mogelijkheid hebt en hij is gezond (ivm mogelijke stress) zou ik zeker kijken of je hem mee kan nemen naar het asiel om te koppelen. Als hij een beertje is werkt het vaak (bijna altijd) goed met hele jonge caafjes. maar die moeten er maar net zijn.

Ik schrok van het advies om hem te laten castreren maar ik denk dat de leeftijd van de caaf niet helemaal duidelijk was. Doe dat aub niet meer op zijn leeftijd (als een dierenarts dit überhaupt wilt doen zou ik tevens op zoek gaan naar een andere DA trouwens XD)

liefsette

Beginnend
Lid
28 jul 2017
Reacties
18
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Ahh okee dan doe ik het niet... ik knuffel hem elke dag heel veel dus komt wel goed hoop ik
Als je besluit het zo te laten weeg hem dan even voor de zekerheid, zo kan je zien of hij wel voldoende blijft eten. Vaak valt het niet zo op maar depressieve caafjes kunnen steeds minder gaan eten en voor je het weet laten ze zichzelf wegkwijnen

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Kan heel goed dat ze depressief zijn hoor, die van mij was na het overlijden van zijn favo vriendinnetje ook depressief ondanks dat hij toen nog 2 andere dames rond had lopen. Als je de mogelijkheid hebt en hij is gezond (ivm mogelijke stress) zou ik zeker kijken of je hem mee kan nemen naar het asiel om te koppelen. Als hij een beertje is werkt het vaak (bijna altijd) goed met hele jonge caafjes. maar die moeten er maar net zijn.

Ik schrok van het advies om hem te laten castreren maar ik denk dat de leeftijd van de caaf niet helemaal duidelijk was. Doe dat aub niet meer op zijn leeftijd (als een dierenarts dit überhaupt wilt doen zou ik tevens op zoek gaan naar een andere DA trouwens XD)
Precies, en bij ons werkte het niet met een jonger caafje, net de verkeerde gekozen. Teddy is echt een schat maar voor snoetje geen goeie match. Nee ik ga hem absoluut niet castreren, ik heb al een beetje onderzocht, en dat kan echt niet meer.

Evalin

Beginnend
Lid
25 dec 2020
Reacties
11
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Als je besluit het zo te laten weeg hem dan even voor de zekerheid, zo kan je zien of hij wel voldoende blijft eten. Vaak valt het niet zo op maar depressieve caafjes kunnen steeds minder gaan eten en voor je het weet laten ze zichzelf wegkwijnen
Ahh oké dan weeg ik wat vaker! Bedankt voor de tip!

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.052
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Ik had hier ook Ziggy die echt niet vrolijk was na het overlijden van zijn vriendje nu is Ziggy nog lang geen 6 jaar maar ik vind een kleintje vol met energie best wel veel stress voor een oude cavia. Voor Ziggy hebben we een vriendje van 10 maanden gevonden die soms rent en springt dan gaat hij snel zijn huisje in word al moe als hij ernaar kijkt maar ook het koppelen geeft veel stress de jongeman is toch echt de baas bij ons.

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Sian1990 Cavia wil niet eten,voelt koud aan.. Ziekten 14
cavia voelt vies/vettig aan Gedrag en Verzorging 8
Lieke_V AANGEBODEN Huisdierenoppas aangeboden | Hele jaar door! Oppas aangeboden / gevraagd 0
Fenna.Broek Vanaf welke leeftijd cavia? Algemeen 1
josboss1995 Jonge cavia komt niet aan Gedrag en Verzorging 8
Anna 1973 Skinny cavia gecastereerd Knuffelcavia's aangeboden 2
Marijke79 Cavia abces onder kin Ziekten 3
TG2000 Cavia naar dierenarts met spoed? Ziekten 9
Anna 1973 Te koop skinny cavia van 1 jaar oud Castraat aangeboden 4
Ylse32 Cavia gecastreerd maar bleek een bal te hebben Algemeen 15
Baukje Cavia wordt aangevallen Gedrag en Verzorging 8
JolijnBekkers Mijn cavia eet niet meer zelfstandig Dierenartsen 14
Kirstenvdoorn Cavia blijft heel suf Ziekten 11
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Te koop: cavia hok, 120x90x60/30' Moderator Home 1
Shanna Te koop: cavia hok, 120x90x60/30 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia flat te koop' Moderator Home 1
MartijnvanOord Cavia eet na operatie matig Ziekten 35
Mycaafjes97 Is mijn cavia zwanger? Ziek? Fokken 7
Sandra.vdpol Cavia zeug 5 jaar Dierenartsen 1
puck en knofje Gewicht cavia 6 maand Algemeen 3
Fenna.Broek Cavia hok bouwen hoe? Algemeen 9
Eefjeklijnstra Cavia (/huisdier-) fotografie Foto en Filmpjes 13
Winnie&Roo Nieuwe cavia Voorstellen 9
Sambol86 Cavia uitbreiding Voorstellen 5
Fenna.Broek Gewicht baby cavia Algemeen 8
Charlotte2906 Cavia nu alleen, wat te doen? Algemeen 14
Milou Hagenaars Cavia jongen groeien niet goed Fokken 2