• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Cavia valt mij aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liekske

Beginnend
Lid
3 mei 2006
Reacties
0
Hallo,

Ik heb een tijd geleden ook al een berichtje op het forum geplaatst over het tam maken van mijn cavia " choco" Nu leek dit de goede kant op te gaan met veel liefde en geduld vanuit mijn kant. Echter de laatste week gaat het enorm slecht. Hij is ontzettend schrikkerig, ik kan hem wel aaien in zijn kooi maar moet dan goed opletten dat ik geen kleine onverwachte bewegingen maak want dan schiet ie al weg (dit was eerst niet zo) wanneer ik hem er nu uithaal valt ie me eigenlijk meteen aan..Gelukkig ben ik zo slim geweest om steeds een laken op mijn schoot te leggen maar zodra hij deze raakt bijt ie als een gek in dit laken, hij laat dan ook niet meer los, ik durf hem nu dus zeker ook niet meer op te pakken zoals eerst (tegen mijn borst) laatst probeerde hij me namelijk in mijn wang te bijten en vervolgens beet ie in mijn vinger.. :cry:

Ik zit nu dus echt behoorlijk met mijn handen in het haar, zeker omdat ik gehoopt had toch wel een beetje een knuffelcaaf te hebben... Iemand misschien nog adviezen of tips??

Groetjes Lieke

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.988
Aantal Cavia's
2+
Het lijkt inmiddels meer op een pitbull, is er in de afgelopen week nog iets bijzonders gebeurt op de plek waar zijn kooi staat, heb je nog andere grotere huisdieren waar hij misschien geschrokken van zou kunnen zijn?

Jolanda4711

Gevorderd
Lid
2 okt 2005
Reacties
0
Jeetje zeg, dat is ook niet leuk.
Mijn Moppie doet dit ook een beetje, dan heb ik haar op m'n borst en dan wil ze weg, en laatst beet ze me in m'n nek, auw en erg geschrokken. Ze wordt dan wel niet zo wild als de jouwe maar ze bijt mij ook regelmatig, als ik niet uitkijk. Ze wil gewoon NIET bij me zitten. Ze is nu 5 mnd en ik hoop dat 't zal wegtrekken als ze ouder wordt.
Miss. dat 't bij de jouwe ook wel wegtrekt als ze ouder wordt.
En hem toch maar blijven oppakken, al is 't maar heel eventjes, anders wordt 't miss. alleen maar erger omdat Choco in de gaten krijgt, dat 't bijten werkt en hij met rust wordt gelaten en 't vervolgens helemaal nooit meer wil en je hem helemaal niet tam krijgt, maar ik begrijp dat je bang bent om gebeten te worden, heb ik ook met Moppie. Ben erg op m'n hoede als ik haar vastheb.
Sterkte ermee hoor.

marskippy

Gast
Mijn cavia had dat laatst ook, hij bleek last te hebben van pijn in zijn buik.
Hij was altijd erg tam en aanhalerig, maar toen begon hij ook zomaar te bijten.
Kan het misschien zijn dat jouw cavia ergens pijn heeft?

succes, groetjes Marlinda :icon_idea

Meggy

Liefhebber
Lid
2 jun 2006
Reacties
0
Een cavia van een vriendin van me had dat ook, maar die zat alleen, ze heeft hem een vriendje gegeven en langzaamaan ging het steeds beter...
Nu is hij blij als hij haar ziet..Weet niet of het daaraan kan liggen?

Inge's Galerie

Professioneel
Lid
5 sep 2005
Reacties
361
Website
ingesgalerie.blogspot.nl
Aantal Cavia's
3
Een vriendje erbij. Zou het gewoon proberen. Dat is altijd beter. En wat Ronald zegt...is er iets gebeurt in de buurt van de kooi. Kleine kinderen ofzo?...:? Zou bijna zeggen breng hem eens hier hahaha ik krijg ze meestal snel tam maar ook zindelijk al zullen de meeste dat niet geloven maar ik heb getuigen whaaha. Toch op schoot blijven nemen en anders naast je op de bank met een handdoek en dan lekkere hapjes in je hand dat die dat bij je moet komen halen. Suc6.

Annechien

Gast
ik heb er ook zo 1 gehad..... met pijn en moeite is hij liever geworden. Ik bleef hem gewoon aaien en ging zijn hok weer in als hij beet. Mijn broer heeft een flinke bijtwond aan hem overgehouden....... sindsdien hing er een papiertje aan zijn kooi met pas op pitbull cavia (woeps.......). Het probleem met die van mij was dat hij zeugjes rook (en hij er niet bij komen kon....) het was castreren, wegdoen of er veel moeite in steken. De 1e 2 opties waren geen opties voor mij.
Ik denk dat hij flink aan het puberen is....... gewoon weer van voor af aan beginnen en in het hok doen als hij weer vervelend is en geef hem iets lekkers als hij bij jou zit.

*aline

Liefhebber
Lid
11 apr 2006
Reacties
0
Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Famke, ze is ook net een pitbull!
als ik haar wil pakken sjeest ze de hele kooi door en maakt er een puinhoop van.
en als ik haar dan voorzichtig oppak spartelt ze en probeert los te komen, laatst had ik haar even op mijn schouder, springt ze zo uit mijn armen!
gelukkig waren we op dat moment binnen..
ik hoop dat het bij Famke ook over gaat, want dit is zo best wel vervelend..

rosa

Beginnend
Lid
17 feb 2006
Reacties
0
Website
diana.mijnhonden.nl
Rosa is bij ons een echte knuffel cavia. Maar je had haar eerst moeten zien, bang, schrikkerig, sjezen door de kooi als je haar wilde pakken.
Maar nu is ze dik 4 maanden oud en hartstikke tam. En dat heeft mijn dochtertje van 7 gedaan. Elke dag uit de kooi, op schoot, op de bank, vaak uit de kooi halen. Je moet ze veel door de handen laten gaan, zo alleen worden ze tam. Je moet wel doorzetten, dat duurt toch wel een week of 3 a 4 voor je verandering ziet. En als je geen tijd hebt op schoot, dan gewoon op de bank laten rond lopen en veel hapjes geven. Witlof kunnen ze hier niet weerstaan, wortel noem maar op kan je ze ook al ver uit verlegenheid brengen. Als je het nu eng vind met haar op schoot, omdat ze anders bijt, dan laat je haar gewoon naast je op de bank rond lopen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Liekske

Beginnend
Lid
3 mei 2006
Reacties
0
Bedankt voor al jullie reacties, het is op dit moment idd erg vervelend, ik haal hem er nog wel iedere dag een paar keer uit maar dit met veel angst (houdt graag alle 10 mijn vingers heel). Geef hem dan ook lekkere dingen maar het lijkt wel of hij deze ook aanvalt, hij gaat er dan echt als een gek op af, het is gewoon bijna eng om te zien.

We hebben hier geen grote huisdieren en ook geen kleine kinderen waarvan hij geschrokken zou kunnen zijn, dus kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt. Ik ben de enige die hem uit zijn kooi haalt, hem verzorgt etc.

Ik ben 2 weken geleden met hem naar de dierenarts geweest voor een checkup en alles was helemaal in orde, ik had een supergezonde caaf. Nu kan ik ook niet zeggen dat ik aan zijn gedrag in zijn kooi merk dat hij ergens pijn heeft.. hij huppelt, springt en rent nog net zo vrolijk rond als anders, ook heeft hij geen diaree en zijn huid, nagels, oren, het ziet er allemaal prima uit..

Mijn caaf is nu 3.5 maand dus misschien is het idd zo dat hij nu begint te "puberen" Ik heb het hier ook met de dierenarts over gehad, en die zegt dat ze idd last kunnen hebben van hun hormonen en dan minder aanhankelijk zijn, alleen de mate waarin choco dat nu heeft vind ik wel erg extreem..

Verder zit choco inderdaad alleen, toen ik choco gekocht had (en dus ook de kooi) realiseerde ik me eigenlijk pas dat het veel leuker voor hem (en voor mij :) zou zijn) als hij een vriendje kreeg. Helaas is de kooi die ik nu voor hem heb daar te klein voor. Aangezien ik binnenkort op kamers ga weet ik niet of ik daar een grotere kooi kwijt kan, als dit wel zo is kan ik dit natuurlijk alsnog overwegen..

Groetjes Lieke

Miss-jo

Gevorderd
Lid
12 sep 2005
Reacties
1
Website
www.hetsheltiehuisje.nl
s6 met choco, ik zou het ook gewoon vol blijven houden ook al is het natuurlijk niet fijn om te weten dat ie ieder moment in je vingers kan bijten:| Enne miss. heb je hier wat aan, mn cujo beet dan gelukkig niet maar was echt niet handteerbaar, hij krapte mn armen helemaal open als ik hem uit zn hok pakte. Toch bleef ik volhouden en ipv van hem persee op mn schoot te willen heb ik hem op de kamtafel gezet en daar zn aandacht gegeven en ............cujo blijft muisstil zitten, dan is het allemaal prima, maar vastpakken wil ie gewoon niet...ook in zn kooi geaaid worden wil ie niet, nou ik heb zoiets van dan maar op het tafeltje want ik zie het maar zo.....als ik zelf met rust gelaten wil worden moeten mensen ook niet hun zin doordrammen want dan word ik ook:evil:
Dus, probeer dit ook eens uit zou ik zeggen, als ie op een tafeltje zit ofzo kan je choco ook van aandacht voorzien en wie weet....

Liekske

Beginnend
Lid
3 mei 2006
Reacties
0
Dat is zeker het proberen waard, misschien dat ie dan na verloop van tijd het wel weer prettig vind om vastgepakt te worden, want dit was tot 1.5 week geleden wel het geval, hij is zelfs een keer op mijn borst in slaap gevallen, erg schattig! Ik hoop dat het allemaal weer goed komt...

Groetjes Lieke

Miss-jo

Gevorderd
Lid
12 sep 2005
Reacties
1
Website
www.hetsheltiehuisje.nl
hoop ik ook voor je, ja ik snap dat je hem liever op je schoot kan nemen, ik heb naast cujo nog keus zat, dus ik hoef hem niet persee op mn schoot, maar als je 1 caaf heb is het natuurlijk wel leuker.

Liekske

Beginnend
Lid
3 mei 2006
Reacties
0
Misschien een rare vraag, maar is er een manier om je cavia op te pakken zodat hij jou zo en zo niet in je vingers kan bijten?? Als ik zie hoe hard hij in dat laken bijt,, nou daar wil ik mijn vingers liever niet aan blootstellen..

Net wederom een poging gedaan,,, helaas mislukt :cry:

Annechien

Gast
de enigste veilige manier is hem van bovenaf benaderen...... Als het goed is, moet hij weer een keer makker worden en dan kun je het langzaam weer anders doen.

marielise

Beginnend
Lid
19 apr 2006
Reacties
0
Hoe hard kunnen cavia's last hebben van het hete weer? Elk mens kan er chagrijnig van worden, cavia's ook?

T&T

Gevorderd
Lid
14 jan 2006
Reacties
2
TOen mijn caafje heel een paar weken jong was had hij last van hardnekkige schimmel, naar DA gweest. Daarna was hij totaal veranderd. Helemaal in paniek, aanraken kon niet echt totaal gestressed en een andere caaf. Ik dacht "wat moet ik met zo'n caafje", hij was zo bang en gestressed, echt super zielig. Maar toch na veel keer eriut halen, voornamelijk verleiden met iets lekkers en het ging langzaamaan beter. Nu is het echt een super lief caafje, altijd likjes geven en weer helemaal rustig. Hier gingen echt weken overheen. Van totaal niet te houden caaf naar troetelcaaf... het is mogelijk!

Ik zou je dan ook willen adviseren om toch door te blijven gaan met eruithalen en dan lekker eten geven. Het kost wat tijd en verandering zien duurt even maar waarschijnelijk komt het wel goed!

heel veel succes!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

marielise zei:
Hoe hard kunnen cavia's last hebben van het hete weer? Elk mens kan er chagrijnig van worden, cavia's ook?

de mijne worden er ontzettend rustig van, te lui om iets te doen.. maar niet chagerijnig.. Maar kan per caaf verschillen

Rita

Liefhebber
Lid
24 mei 2006
Reacties
0
Hoe gaat het nu met Choco? Heb al een tijdje niets meer gehoord en het lijkt me toch echt heel vervelend voor je.

Liekske

Beginnend
Lid
3 mei 2006
Reacties
0
Nou sinds 2 dagen gaat het goed!! Ik ben hem er toch uit blijven halen, en hij bijt nu niet meer!! Ik weet echt niet waar het aan gelegen heeft. Hij sprint nog wel heel zijn kooi door als ik hem pakken wil en heel soms heeft ie echt geen zin bij me te zitten, dan probeert ie weg te lopen.. maar zoals het nu gaat ben ik erg tevreden!!!

groetjes Lieke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
CDTBFS3 Cavia valt af Gedrag en Verzorging 16
-Elle- Cavia valt af Algemeen 17
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Nieuwe Cavia valt af' Moderator Home 1
Pepi1978 Nieuwe Cavia valt af Algemeen 12
Zorro Cavia valt enorm af maar eet goed Ziekten 37
karininline cavia eet matig, valt af... Ziekten 9
MaureenxM Cavia valt af en rare ontlasting Ziekten 4
he&ho Cavia valt af. Ziekten 5
Irlijn Cavia eet slecht en valt af... Ziekten 6
Joyce74 Cavia valt af! Voeding 12
Ton IJsv Cavia REX haar valt uit en krijg nu een grote bult aan de zijkant ineens Ziekten 6
Leonie2015 Cavia Prins valt ontzettend af Ziekten 14
he&ho Cavia valt af Ziekten 10
Rozelot Cavia valt onverklaarbaar af Ziekten 19
Jozina Cavia valt aan Gedrag en Verzorging 7
_mona_ Oudere cavia valt af Algemeen 4
Sylviabriek Cavia valt snel af en is vies van onder. Ziekten 6
sylviaj Cavia valt iedere keer om? Ziekten 20
Gwenw Cavia valt af en plakkerige ontlasting Ziekten 18
LindaG Cavia eet maar valt toch af Ziekten 12
Grotere cavia valt kleinere cavia aan Gedrag en Verzorging 9
Cavia valt af Ziekten 9
Waar valt jou cavia van in slaap Algemeen 21