cavia plotseling erg bang en vluchtgedrag, help wat nu ? :(

Discussie in 'Gedrag en Verzorging' op www.caviaforum.nl gestart door sherryinseutercity, 23 jul 2012.

1. sherryinseutercity

sherryinseutercity Beginnend

Lid:
    9 jun 2012
    Pluimen:
    2
    Hoi,
    Ik post hier mijn vraag maar, want ik weet het even niet meer met mijn cavia's.
    Ik heb 2 cavia's, die in fases bij mij zijn gekomen. Eerst knabbel en anderhalve maand later Charlie.
    Knabbel was al aardig gewend toen Charlie kwam. Ik kon met mijn hand in het hok en knabbel klom op mijn hand om opgepakt te worden.
    Ik haal hem elke dag minstens 1x er uit en elke keer als hij eruit komt krijgt hij wat lekkers (groente of fruit). Charlie kwam er bij en ze moesten erg wennen.
    Charlie komt uit een opvang en was al gewend met meerdere cavia's. Knabbel komt uit een winkel en had volgens mij een wat negatieve ervaring met andere cavia's (gebeten op zijn oren).
    Inmiddels gaat het goed en kunnen Charlie en Knabbel het goed vinden. Lastig is wel dat ik ze niet meer apart op schoot kan nemen (of ik moet in een andere kamer gaan zitten) want ze roepen naar elkaar en dan willen ze alleen maar weg.

Maar nu het probleem. Beide zijn wel wat angstiger geworden. Knabbel is plotseling helemaal erg bang geworden. Nu was hij bij komt wel bang, maar niet zo bang als hij nu is. Ik kan hem lastig oppakken en een maal op schoot wil hij weg. Hij vecht bijna letterlijk om weg te komen. Natuurlijk zit ik op een rustige plaats, heb ik wat lekkers op schoot, maar dat interesseert hem helemaal niks. Hij is gewoon erg bang en wil maar 1 ding; vluchten. Eenmaal terug in zijn hok is hij weer rustig. Dan zijn ze nog steeds wel schrikachtig, maar ze weten het prima als ik met iets lekkers aan kom, want dan komen ze wel naar de opening toe om wat te eten te pakken (om vervolgens wel weer snel in hun huisje te gaan).

wie weet wat dit is? kan ik hier iets aan doen? moet ik ze juist met rust laten of wat is handig?
    Ik mis ook wel een beetje mijn maatje, want knabbel vond het voorheen prima op schoot. wie weet wat er is?

Cavia kenners.... help!! :(

2. Log in of registreer je om de geplaatste 3 reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Laden...

Sociale Media