• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Cavia nu alleen, wat te doen?

Charlotte2906

Liefhebber
Lid
25 aug 2017
Reacties
42
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Woensdag is 1 van mijn 2 lieve cavia's overleden.
Nu zit Pleun alleen, Pleun is bijna 4 jaar en op dit moment heeft zij een luchtweginfectie en krijgt ze antibiotica.
Gelukkig gaat het al een heel stuk beter met haar.
Nu wil ik eigenlijk geen nieuwe cavia's meer omdat het verlies en het proces eraan vooraf mij zo zwaar valt.
Ik heb helaas al het nodige meegemaakt qua gezondheid en ziektes etc.
Maar ik vind het zo zielig dat Pleun alleen zit, hoewel ze niks laat merken en goed eet.
Pleun weg doen wil ik ook niet..
Kan ik het een aantal weken aankijken hoe het met Pleun gaat alleen, en eventueel daarna een nieuwe cavia (van haar leeftijd) erbij zetten, of vereenzaamt ze dan al snel?
Sowieso wil ik dat Pleun eerst volledig hersteld is van haar luchtweginfectie..

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Mijn ene cavia was ook met 4 jaar overleden (gistere is de ander overleden) maar ik had een baby genomen je moet zeker geen cavia van dezelfde leeftijd zo mee naar huis nemen want er is best wel een kans dat het niet goed gaat... je kan wel gaan naar een cavia opvang centrum en elke keer een cavia bij pleun zetten tot het goed gaat. Zeker niet te lang alleen laten want ik dacht dat mijn cavia best blij was en ze at ook goed maar omdat haar vriendinnetje weg was had ze een verminderde weerstand en is zij ook overleden (je kan er nooit overheen komen maar je kan het wel een plekje geven 🕊)

Charlotte2906

Liefhebber
Lid
25 aug 2017
Reacties
42
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Ja ik wil Pleun dan inderdaad meenemen.
Dit heb ik de vorige keer ook zo gedaan, toen was Pleun 2 en heeft ze een vriendinnetje van 2 jaar erbij gekregen.
Dit ging gelijk goed, dus ik heb goede hoop.
Is het niet handig om eerst te wachten tot Pleun volledig hersteld is?

Jij ook veel sterkte met het verlies van je cavia!

Susan

VIP
Lid
30 nov 2014
Reacties
2.446
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Ik denk dat het idd verstandig is, om even te wachten tot je caafje weer beter is en dan een cavia-opvang opzoeken. Als je uiteindelijk wil stoppen met caafjes, is het misschien een goed idee om wél een cavia van ongeveer dezelfde leeftijd te nemen. Het klikt tussen cavia's of het klikt niet en tussen zeugjes klikt het eigenlijk altijd wel, ongeacht de leeftijd.
Een cavia (lang) alleen is nooit een goed idee, maar het herstel van je caafje geeft jou wel de tijd om te bedenken wat je wil.

Sterkte!

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Ja ik wil Pleun dan inderdaad meenemen.
Dit heb ik de vorige keer ook zo gedaan, toen was Pleun 2 en heeft ze een vriendinnetje van 2 jaar erbij gekregen.
Dit ging gelijk goed, dus ik heb goede hoop.
Is het niet handig om eerst te wachten tot Pleun volledig hersteld is?

Jij ook veel sterkte met het verlies van je cavia!
Pleun zit idd wel in een andere situatie ik denk dat het handig is dat zodra pleun hersteld is dat je dan meteen kan kijken (dankjewel!)

suuut

Ervaren
Lid
17 feb 2019
Reacties
554
Website
www.triskell-bzt.nl
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Lastige situatie. Zat van de week te bedenken wat ik dan zou doen.... Want je ruilt de ene toch niet zo makkelijk voor de ander in.... Toch is een cavia alleen laten zitten niet meer iets wat ik nog zou doen. Dus inderdaad wachten te ze geneest en dan op zoek naar een vriendinnetje of vriendje, liefst van vier jaar of ouder. Is iig wat ik zou doen. Succes.

Susan

VIP
Lid
30 nov 2014
Reacties
2.446
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Lastige situatie. Zat van de week te bedenken wat ik dan zou doen.... Want je ruilt de ene toch niet zo makkelijk voor de ander in.... Toch is een cavia alleen laten zitten niet meer iets wat ik nog zou doen. Dus inderdaad wachten te ze geneest en dan op zoek naar een vriendinnetje of vriendje, liefst van vier jaar of ouder. Is iig wat ik zou doen. Succes.
Dat is het hele lastige van cavia's, of een ander sociaal dier, als huisdier houden. Je bent het gewoon verplicht om zsm op zoek te gaan naar een maatje op welke manier dan ook.

suuut

Ervaren
Lid
17 feb 2019
Reacties
554
Website
www.triskell-bzt.nl
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Tja, eerlijk is eerlijk. Ik heb meerdere keren twee cavia's tegelijkertijd gehad en als er dan één overleed ben ik toen toch niet op zoek gegaan naar een nieuwe om uit de vicieuze cirkel van altijd cavia's te blijven.... Ik zou het nu niet meer zo doen.

Susan

VIP
Lid
30 nov 2014
Reacties
2.446
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Tja, eerlijk is eerlijk. Ik heb meerdere keren twee cavia's tegelijkertijd gehad en als er dan één overleed ben ik toen toch niet op zoek gegaan naar een nieuwe om uit de vicieuze cirkel van altijd cavia's te blijven.... Ik zou het nu niet meer zo doen.
om die stress te voorkomen is meerdere cavia's misschien beter.
Ik weet niet wat ik ga doen als een van mijn caafjes komt te overlijden.. Hopelijk duurt dat nog een jaar of 4.

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
3.069
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Je levert de een niet in voor een ander, ze zijn allemaal uniek op hun eigen manier... toch? Ik heb het nooit als inleveren gezien...

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
3.069
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Ik denk juist, mits de karakters goed bij elkaar passen dat de zieke er juist steun aan kan hebben. Zelf hebben we meerdere cavia's gehad die juist op op een oudere leeftijd erbij kwamen... het hoeft geen probleem te zijn... en ook wij hebben wel eens een koppeling gehad die niet werkte, met het geluk dat er andere combinaties mogelijk waren. Als je na Pleun eigenlijk niet verder wil met caafjes zou ik informeren bij een opvang of ze een leencaafje hebben die bij Pleun mag wonen totdat...en echt geen enkel caafje kan de andere vervangen... ze zijn allemaal uniek op hun eigen manier.

Hoe dan ook sterkte met het verlies en wijsheid toegewenst in wat de keuze ook gaat worden... persoonlijk zou ik haar niet te lang alleen laten zitten, hoe moeilijk het ook is

suuut

Ervaren
Lid
17 feb 2019
Reacties
554
Website
www.triskell-bzt.nl
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Je levert de een niet in voor een ander, ze zijn allemaal uniek op hun eigen manier... toch? Ik heb het nooit als inleveren gezien...
Nee, niet inleveren, maar soms na het verlies van een cavia is het best lastig om dan snel een nieuwe in huis te halen. Vond ik.....

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.052
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Wij hebben dat ook pas meegemaakt het is heel lastig maar ik wilde Ziggy gewoon niet alleen laten. Wij zijn toch soms een hele dag werken en dan zit hij daar alleen en als je de mensen van een cavia opvang persoonlijk kent gaat het iets makkelijker denk ik maar ik vergeet Zazoe nooit ze waren echt heel lief samen. Deze twee mannen gaan nooit samen in één huisje ze hebben een andere relatie met elkaar en dat was wel een beetje lastig voor Ziggy die zo'n lief karakter heeft. Ze zijn nu gewend aan elkaar en niet zo hecht als Ziggy en Zazoe samen maar Ziggy en Karel weten nu wel waar ze aan toe zijn. Karel is de baas en kan soms een beetje gemeen uit de hoek komen tegenover Ziggy maar je weet ook niet wat een beestje heeft meegemaakt hij heeft nu wel geleerd dat het niet nodig is maar soms krijgt Ziggy een knauw uit het niks. Dus ja ik mis Zazoe natuurlijk het is geen vervanging en alle beestjes hebben een ander karakter

Charlotte2906

Liefhebber
Lid
25 aug 2017
Reacties
42
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Ik zie het inderdaad ook zeker niet als vervanging, maar het is wel het beste voor Pleun.
Voor nu heb ik besloten dat ik aankomende woensdag eerst naar de dierenarts ga om Pleun te laten controleren, haar kuur is dinsdag afgelopen.
Gelukkig heb ik al een eventueel maatje gevonden voor haar, van haar leeftijd. Mocht pleun helemaal gezond zijn dan gaan we haar koppelen zodat ze weer iemand heeft die bij haar is.
Het gaat nu gelukkig nog steeds erg goed met haar, eet veel en keutelt goed. Is actief, komt naar ons toe en vind het heerlijk om op schoot te liggen. Hopelijk blijft dat zo en duurt het voor haar niet te lang voordat ze een nieuw maatje heeft.

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
3.069
Aantal Cavia's
3
Landen vlag
Nee, niet inleveren, maar soms na het verlies van een cavia is het best lastig om dan snel een nieuwe in huis te halen. Vond ik.....
Dat is ook zo, voor Knut hebben we dat 2x binnen een half jaar moeten doen... maar voor het caafje in de meeste gevallen beter...

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Lieke_V AANGEBODEN Huisdierenoppas aangeboden | Hele jaar door! Oppas aangeboden / gevraagd 0
Fenna.Broek Vanaf welke leeftijd cavia? Algemeen 1
josboss1995 Jonge cavia komt niet aan Gedrag en Verzorging 8
Anna 1973 Skinny cavia gecastereerd Knuffelcavia's aangeboden 2
Marijke79 Cavia abces onder kin Ziekten 3
TG2000 Cavia naar dierenarts met spoed? Ziekten 9
Anna 1973 Te koop skinny cavia van 1 jaar oud Castraat aangeboden 4
Ylse32 Cavia gecastreerd maar bleek een bal te hebben Algemeen 15
Baukje Cavia wordt aangevallen Gedrag en Verzorging 8
JolijnBekkers Mijn cavia eet niet meer zelfstandig Dierenartsen 14
Kirstenvdoorn Cavia blijft heel suf Ziekten 11
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Te koop: cavia hok, 120x90x60/30' Moderator Home 1
Shanna Te koop: cavia hok, 120x90x60/30 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia flat te koop' Moderator Home 1
MartijnvanOord Cavia eet na operatie matig Ziekten 35
Mycaafjes97 Is mijn cavia zwanger? Ziek? Fokken 7
Sandra.vdpol Cavia zeug 5 jaar Dierenartsen 1
puck en knofje Gewicht cavia 6 maand Algemeen 3
Fenna.Broek Cavia hok bouwen hoe? Algemeen 9
Eefjeklijnstra Cavia (/huisdier-) fotografie Foto en Filmpjes 13
Winnie&Roo Nieuwe cavia Voorstellen 9
Sambol86 Cavia uitbreiding Voorstellen 5
Fenna.Broek Gewicht baby cavia Algemeen 8
Milou Hagenaars Cavia jongen groeien niet goed Fokken 2
TimWetzels Cavia vermaak Algemeen 4