• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Cavia na bronchitus overleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

madieke

Beginnend
Lid
17 sep 2007
Reacties
3
:icon_cry:Mijn Bobby is er niet meer
Ik kan het nog steeds niet geloven dat ik hem afgelopen zaterdag heb moeten begraven, ik mis hem zo.

Ze stonden weer een weekje bij mijn ouders en ik zou ze ophalen om weer mee naar mijn studentenkamer te gaan. Maar het ging niet goed met Bobby hij reutelde en ik maakte me zorgen. Met spoed om 23.00 naar de DA gegaan hij zei dat Bobby bronchitus had en gaf twee spuiten en antibiotica als hij niet opknapte moest ik de volgende dag terug komen.
Het knapte niet op en na een tweede bezoek en nog een spuit zijn we aan een 10 daagse kuur begonnen voor de antibiotica. Na dit te hebben afgerond leek het die maandag beter te gaan hij liep los en begon weer te eten (wat hij tijdens de kuur nauwelijks deed) hij was 100 gram afgevallen en omdat ik hem niet meer stress wou geven heb ik hem bij mijn ouders gelaten. Toen ik vrijdag terug kwam was het mis dat zag ik meteen. Hij zat bol en was koud. Toen ik hem pakte lag hij helemaal plat met 4 pootjes aan een zij en zijn ogen draaide weg ik dacht dat hij dood ging. Toen ik de volgende ochtend opstond en hij was er nog had ik nog hoop voor hem. Ik pakte hem en bood hem water aan omdat hij niet dronk heb ik hem dwangmatig water gegeven. Hij liet dit eruit lopen. Om hem een pleziertje te geven heb ik hem los laten lopen maar omdat mijn vriend naar huis moest en ik nog babby voeding voor Bobby wou halen heb ik hem terug gezet en helaas niet zoals anders nog een extra aai gegeven toen ik terug kwam was hij overleden :icon_cry:
Ik voel me er zo schuldig over dat ik weg ben gegaan en niet gebleven. Toen ik hem vond lag hij op zijn rug met gestrekte achterpootjes ik ben zo bang dat hij heel veel pijn heeft gehad toen hij dood ging.

Wat me opviel was dat hij die 1,5 dag dat ik hem nog gezien heb paarse oortjes had en erg bleke lippen. Hij heeft niet gegeten of gedronken en was koud. Ik heb hem ook niet zien poepen of plassen. Ook had hij enorm ingevallen ogen. Nu vraag ik me af of hij aan de bronchitus is gestorven of aan iets anders. Ik voel me zo schuldig, had ik nou niets voor hem kunnen doen?

Ik heb nog een cavia zitten en die blijft nu voor de tweede maal alleen achter.

Weet iemand misschien waarom hij paarse oortjes had en zulke bleken lipjes?

Cs Sacha

Gast
Sterkte met het verlies van Bobby

Gerda_H

VIP
Lid
12 okt 2007
Reacties
30
Website
www.freewebs.com
Wat sneu Marieke. Ik heb nog geen ervaring met bronchitis,en weet ook niks van die paarse oortjes. Ook dat op de rug liggen met de pootjes omhoog,heb ik hier nog niet gezien. Zoals jij alles beschrijft,denk ik dat hij is doodgegaan aan die bronchitis. Ik wens je heel veel sterkte meid. Jij hebt gedaan wat in jouw macht was.Meer kon jij niet doen voor Bobby. Het is sneu voor jou dat jij hem niet even hebt geaaid,maar ik denk dat hij dat dan toch ook niet had gemerkt hoor meid.

Audrey

Gast
Hoi Marieke ik snap dat je je schuldig voelt je had al eerder gezegd dat het bronchitus was .Ik wilde je niet kwesten maar dat heeft een cavia eigen nooit .
Het is als ze pruttellen meestal gelijk Longonsteking Ab wil in een vroeg stadium nog wel is helpen maar meestal is het te laat .Voel je niet schuldig je bent naar de dokter met hem geweest .
Helaas weten vele dierenartsen te weinig over de cavia .
Praat jezelf nou geen schuld gevoel aan hier kan je echt niks aan doen .
Heel veel sterkte

zoeperzazke

Ervaren
Lid
5 jun 2008
Reacties
98
Website
www.caviastalmila.nl
Aantal Cavia's
0
Bleke lippen en paarse oren duiden op een zeer slechte zuurstofcirculatie. Mogelijk heeft hij door het gebrek aan zuurstof of het slechte bloedtransport een herseninfarct gehad en is hij in stuipen gestorven, anders kun je niet verklaren dat hij op zijn rug ligt. Maar misschien is het een troost, dat hij van die stuipen niets meer bewust heeft meegekregen.... die stuipen zijn een lichamelijke reactie, maar eigenlijk ben je dan al bewusteloos....

Sterkte met het verlies.....

Vlindertje

Gevorderd
Lid
8 aug 2007
Reacties
54
Kan me voorstellen dat je hier heeel erg mee zit..... het is niet niks om je lieverd zo te vinden....
je hebt gedaan wat in je machte was, meer kon je niet doen.......
Heel veel sterkte met het verlies en probeer het een plekje te geven.. dikke knuffel.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.010
Aantal Cavia's
2+
Hallo @madieke,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Rose Cavia met bronchitis: Update: helaas overleden Ziekten 38
Lieke_V AANGEBODEN Huisdierenoppas aangeboden | Hele jaar door! Oppas aangeboden / gevraagd 0
Fenna.Broek Vanaf welke leeftijd cavia? Algemeen 1
josboss1995 Jonge cavia komt niet aan Gedrag en Verzorging 8
Anna 1973 Skinny cavia gecastereerd Knuffelcavia's aangeboden 2
Marijke79 Cavia abces onder kin Ziekten 3
TG2000 Cavia naar dierenarts met spoed? Ziekten 9
Anna 1973 Te koop skinny cavia van 1 jaar oud Castraat aangeboden 4
Ylse32 Cavia gecastreerd maar bleek een bal te hebben Algemeen 15
Baukje Cavia wordt aangevallen Gedrag en Verzorging 8
JolijnBekkers Mijn cavia eet niet meer zelfstandig Dierenartsen 14
Kirstenvdoorn Cavia blijft heel suf Ziekten 11
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Te koop: cavia hok, 120x90x60/30' Moderator Home 1
Shanna Te koop: cavia hok, 120x90x60/30 Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 2
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia flat te koop' Moderator Home 1
MartijnvanOord Cavia eet na operatie matig Ziekten 35
Mycaafjes97 Is mijn cavia zwanger? Ziek? Fokken 7
Sandra.vdpol Cavia zeug 5 jaar Dierenartsen 1
puck en knofje Gewicht cavia 6 maand Algemeen 3
Fenna.Broek Cavia hok bouwen hoe? Algemeen 9
Eefjeklijnstra Cavia (/huisdier-) fotografie Foto en Filmpjes 13
Winnie&Roo Nieuwe cavia Voorstellen 9
Sambol86 Cavia uitbreiding Voorstellen 5
Fenna.Broek Gewicht baby cavia Algemeen 8
Charlotte2906 Cavia nu alleen, wat te doen? Algemeen 14
Milou Hagenaars Cavia jongen groeien niet goed Fokken 2