• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Cavia eet en drinkt niet meer!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muisje

Beginnend
Lid
9 feb 2012
Reacties
0
Dag allemaal!

Ik heb me hier aangemeld omdat ik met een groot probleem zit..
Sinds afgelopen dinsdag eet en drinkt mijn lieve caviaatje niet meer :( Ben hiermee donderdag naar de dierenarts geweest. Ze konden niet zo een oorzaak vinden, maar dachten aan blaasontsteking of een blaassteen. Ik moest urine opvangen, en kreeg medicatie mee om zijn darmen in werking te houden, een pijnstiller en dwangvoeding. Urine opvangen was niet gelukt, maar zag gister bloed bij zijn urine zitten, dus de dierenarts gebeld en ik kreeg een AB kuur mee.
Dwangvoer geven gaat goed, k krijg er per dag zo'n 40-50 ml in. Ze plast en poept goed. Ze is echter wel veel afgevallen, kan dr botjes voelen overal. Verder is ze soms nog best opgewekt, maar als ze eenmaal in dr kooitje zit gaat ze in haar huisje zitten en komt er niet meer uit. Ze heeft dan zelf ook niets meer gegeten en gedronken op een paar hooitjes na.
Ik vraag me af hoe lang ik zo door moet gaan, soms heb ik hoop dat t beter gaat, maar vaak ook niet. De dierenarts had het over foto's maken van haar buikje, maar denk dat ze een evt operatie niet meer zal overleven.
Misschien heeft iemand hier ook zoiets meegemaakt en heeft wat tips voor me :)
Ohja, ze krijgt van mij altijd vers hooi, elke dag andijvie, brokjes en ze dronk zo'n 250ml per dag water (best veel dus, maar heeft ze altijd al gedaan)

Mijati

Gast
van AB kunnen cavia's niet lekker zijn, dus dan moet je wat langer dwangvoeren. Eerst moet de ontsteking weg zijn.
Dus zeker eerst de kuur afmaken. Een cavia mag per dwangvoeding ongeveer 15-20ml hebben, dus geef maar wat meer. Je kan er wat druivensuiker aan toevoegen voor extra energie.

Als ze beter is, zou ik wel in overweging nemen om er een vriendje/vriendinnetje erbij te zetten (afhankelijk van of je een zeugje of beertje hebt). Cavia kunnen slecht alleen leven, het zijn groepsdieren.

Muisje

Beginnend
Lid
9 feb 2012
Reacties
0
Ik heb 2 cavia's, maar ze kunnen niet bij elkaar omdat ze allebei nogal dominant zijn. De kooien staan wel naast elkaar dus ze kunnen wel met elkaar communiceren. Ook als ik ze even los doe zijn ze bij elkaar, maar dat gaat niet lang goed.

Lisa

Beginnend
Lid
15 aug 2011
Reacties
6
Heb je beren of zeugen? Als je twee zeugen hebt kan je er een castraat bij zetten.. die zal als politie agent optreden als ze lelijk tegen elkaar doen.

Maar zoals eerder gezegd.. twee in 1 hokje zijn gelukkiger als 1 cavia maar heel alleen.

Muisje

Beginnend
Lid
9 feb 2012
Reacties
0
Ik heb twee zeugjes..
Ben het helemaal met je eens dat je minstens twee cavia's bij elkaar hoort te zetten. Ik heb Roos, die nu ziek is, erbij genomen omdat een andere cavia die overleden was te 'vervangen', zodat die ander niet alleen zou zitten. Dit is helaas niet goed gegaan, moest zelfs een wond laten hechten omdat ze lelijk tegen elkaar deden. En om nou weer 2 cavia's erbij te nemen zodat ze beide niet alleen zitten gaat me ook weer iets te ver. Ik heb ook niet het idee dat ze nou echt ongelukkig zijn. Zoals ik al schreef kunnen ze met elkaar communiceren, wat ze ook geregeld doen. Ze zijn ook erg jaloers als ik met de ene bezig ben, zo grappig! :)

Met mijn cavia lijkt het iets beter te gaan, ze heeft alweer gegeten en gedronken, dus ben helemaal blij! :) Tuurlijk is ze nog lang niet beter, maar het is een begin :)

Khydra

VIP
Lid
21 mei 2010
Reacties
2.507
Aantal Cavia's
45
Landen vlag
bij 2 zeugjes zou je een castraat kunnen zetten, dan helpt vrijwel altijd en heb je er maar 3 ipv 4 ;)
Fijn dat het wat beter gaat, ga zo door ;)

molhoek

Gevorderd
Lid
25 mrt 2010
Reacties
61
Aantal Cavia's
2
Hoi, merk je dat je caaf pijn heeft bij het plassen? misschien is het iets van blaasgruis/steentjes?
In dat geval is het wijs om Eurologist te geven (dit was de redding van mijn caaf), en de andijvie te staken (zit relatief veel calcium in). Beter komkommer, paprika, witlof. Verder beter Timothy hay dan gewoon hooi.

Sterkte, hopelijk vindt je gauw de oorzaak en gaat het beter! gr nicky

Muisje

Beginnend
Lid
9 feb 2012
Reacties
0
Hoi,

Ik heb nog een andere cavia die last heeft van blaasstenen. Ik geef haar elke dag medicatie (Carpofen Drops) hiertegen. En nu heeft ze er veel minder last van. Ik gaf mijn cavia's voorheen altijd witlof. Mijn dierenarts heeft gezegd dat ik dit beter niet kan geven omdat er teveel calcium in zit, ik heb van haar een lijst meegekregen waar een overzicht van het calciumgehalte in rauwe groenten op stond. Hier staat dus op dat andijvie véél minder calcium bevat, dus sindsdien geef ik ze elke dag andijvie. Nu ik even gegoogled heb kom ik dus idd hele andere informatie tegen! Terwijl ik veel vertrouwen had ik mijn dierenarts.
Dit is de lijst die ik van mijn dierenarts kreeg: VERLAGING VAN HET CALCIUM GEHALTE IN HET BLOED
Ik heb nu Eurologist besteld, en ga nog voer van Hugho's bestellen in de hoop dat ze er nog bovenop komt.
Ze eet en drinkt wel weer wat, maar nog lang niet genoeg. Ik geef haar dan nog steeds dwangvoeding. Ook zit er nog bloed bij haar urine en heeft ze nog pijn bij het plassen. Ze piept als ze plast en trekt haar buikje samen. Ik hoop zo dat ik nog op tijd ben met dat Eurologist!

---------- Bericht toegevoegd om 02:31 ---------- Vorig bericht was van 01:20 ----------

Hmmm, heb haar nu net dwangvoeding en haar medicatie gegeven. Nu deed ze net een plasje waarbij lichtrood/roze smurrie zat, en het stonk enorm naar rotte vis! Zou het misschien niet van een blaas/niersteen komen, maar misschien een probleem met de baarmoeder o.i.d?

marge

Gast
Dat zou ook heel goed kunnen. Heb je enrofloxoral (Baytrill) gekregen of bactrimel? De eerste werkt ook goed bij baarmoerderproblemen.

Muisje

Beginnend
Lid
9 feb 2012
Reacties
0
Helaas gaat mijn lieve caafje het niet halen.
Vanmiddag weer bij de dierenarts geweest. Het waren geen nier of blaasstenen.
Ze had heel erg veel lucht in haar buikje, en er is niets meer aan te doen.
Ze ligt nu rustig in haar huisje, denk dat ze de ochtend niet meer gaat halen :icon_cry:

molhoek

Gevorderd
Lid
25 mrt 2010
Reacties
61
Aantal Cavia's
2
Ach wat sneu. Is ze al overleden?
sterkte!!! gr nicky

Muisje

Beginnend
Lid
9 feb 2012
Reacties
0
Ja ze is vannacht overleden :icon_cry:

Renate1984

Gevorderd
Lid
22 nov 2011
Reacties
57
Aantal Cavia's
3
Hier ben ik nu ook bang voor bij mijn caafje....
Sterkte met het verlies....

Axe

Ervaren
Lid
29 nov 2011
Reacties
190
Och, wat ontzettend naar, wat zielig! Je hebt ook zo je best gedaan voor je cavia.
Wat raar, al die lucht in haar buikje: hoe kwam dat nou? Weet je nou waar ze uiteindelijk aan is overleden, waardoor dat komt?

Heel veel sterkte met het verwerken van dit verdriet!
Groetjes,
Axel

Mijati

Gast
Sterkte, je hebt gedaan wat binnen je macht lag.

Muisje

Beginnend
Lid
9 feb 2012
Reacties
0
Bedankt voor alle berichtjes! Pfff, vind het nog steeds vreselijk!
Hoe al dat lucht in haar buikje kwam kon de dierenarts me ook niet vertellen. Misschien ingeslikte lucht omdat ze toch pijn had van de ws blaasontsteking.. het was zoveel lucht, op de foto zag t eruit als een tennisbal! Zo zielig!

Axe

Ervaren
Lid
29 nov 2011
Reacties
190
Oh, Muisje, wat naar om te weten dat je cavia het zo slecht heeft gehad de laatste uren :icon_cry: Dat is niet wat je wil. Maar helaas hebben we niet alles in de hand. Sterkte met het verwerken van het verlies!

Groetjes,
Axel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Mandy9297 Tand afgebroken cavia eet en drinkt niet meer Algemeen 8
CathyRolf Cavia eet weinig hooi en drinkt veel Ziekten 7
Yentel Cavia eet/drinkt niet?? (of toch wel?) Voeding 5
snoepilove Cavia doet eet en drinkt niks meer (helaas overleden...) Regenboogbrug 56
Cavia zit zielig in een hoekje en eet en drinkt niet Gedrag en Verzorging 15
Dirgin Cavia eet en drinkt niets als we weg zijn Gedrag en Verzorging 10
Nieuwe cavia eet en drinkt niet Gedrag en Verzorging 31
misz-tammie Mijn cavia eet en drinkt niet meer! Ziekten 13
Mizz Miran Cavia eet & drinkt niet Gedrag en Verzorging 24
Cavia eet en drinkt niet Ziekten 5
MartijnvanOord Cavia eet na operatie matig Ziekten 35
Kirstenvdoorn Cavia eet kleine beetjes na slijpen tanden en kiezen Voeding 17
Brupientje Help mijn cavia eet schors, kan dit kwaad? Gedrag en Verzorging 20
nikita1605 Cavia eet plakplastic van de vloer, wat kan ik hier tegen doen? Huisvesting 2
Joyce chewie Cavia eet niet maar wilt wel Ziekten 13
Zorro Cavia valt enorm af maar eet goed Ziekten 37
Thomasmedemblik Cavia eet niet goed door gebitsprobleem. Ten einde raad! Gedrag en Verzorging 30
Ssdgx Cavia eet ineens minder/geen groenten? Gedrag en Verzorging 27
Mariekeboebaboe Cavia eet bijna niets Ziekten 4
karininline cavia eet matig, valt af... Ziekten 9
hannyvanes Cavia eet niet na operatie tandjes en kiezen Gedrag en Verzorging 20
Milou's opvang Waarom eet mijn nieuwe cavia geen brok? Voeding 6
yolanda70 Mijn cavia wil niet zelfstandig eten (maar eet wel zachte voeding), ook niet na aanpakken gebit. Wat nu?? Ziekten 15
Mrozek Cavia eet niet na slijpen van tanden en kiezen Voeding 5
Mariekeboebaboe Cavia eet niet Ziekten 18
Mijn cavia eet totaal geen groenten Voeding 6
Irlijn Cavia eet slecht en valt af... Ziekten 6
mandy1987 Cavia eet eigen uitwerpselen Voeding 6
Ronald Cavia eet je met je handen Algemeen 4
Flosje Cavia eet niet meer Ziekten 7
Cavia eet niet zelfstandig na abces Ziekten 14
Jips Cavia eet niet meer-> kiezen vergroeit! OPERATIE VANDAAG Algemeen 24
Patricia1984 Cavia eet geen hooi meer Voeding 5
MarLui Skinny cavia eet ecobed Algemeen 3
barco Cavia eet niet Voeding 5
caviaa Cavia die weinig eet na operatie Ziekten 7
snoezeldecavia Cavia eet helemaal niks meer (na slijpen kiezen) Ziekten 28
Furanku Oude Cavia eet alleen nog maar groente en fruit geen droogvoer Voeding 8
zebra Cavia eet geen hooi meer Ziekten 12
ashiana Mijn cavia eet zijn brokjes niet meer en heeft een hese stem Ziekten 9
Cavialiefhebster Cavia eet niet na het slijpen van de kiezen. Update: Helaas overleden Ziekten 23
Lauraiwema Cavia eet niet Voeding 6
Tanja1964 Mijn cavia eet de krant op Voeding 5
bianca2808 Cavia eet 24 uur niet Ziekten 8
Cavia eet niet en heeft een nat bekje. Update: Is helaas overleden Ziekten 18
Yentel Cavia eet al een week nauwelijks. Update: is helaas overleden... Ziekten 25
Liesje Cavia eet maar is mager Ziekten 6
linkeleonietje Cavia eet niet tot zeer weinig (Update: helaas overleden) Ziekten 17
Cavia eet geen hooi. Keutels wijken af van normaal. Ziekten 19
IrisEevee Cavia eet alleen nat voer Voeding 6

Vergelijkbare onderwerpen