• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Cavia blijft mager/moe na blaassteenoperatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hittepit

Gast
Hallo Eva, op aanraden van Fabienne wil ik je hier de situatie van mijn beer voorleggen. Voor de volledigheid: mijn oorspronkelijke topic staat hier. Eerder heb ik je ook een e-mail gestuurd over het beste dieet/producten om de kans op terugkerende blaasstenen te verkleinen. Het probleem dat nu speelt is dat de beer ondanks het succesvol verwijderen van de blaassteen en een goed herstel, toch nog steeds vage klachten heeft en afvalt. De situatie sleept zich voort en ik heb inmiddels het vermoeden dat er meer aan de hand is dan een 'simpele' blaassteen. Die apatiet/eventuele nierproblemen spoken bijvoorbeeld ook door mijn hoofd. Ik ben dan ook erg benieuwd naar je reactie en advies en dankbaar dat je hier een eigen topic hebt.

Zo beknopt mogelijk de situatie:

16 juni: beer, 3 jaar oud, 1800 gram (ietsje te zwaar), kerngezond, stopt met eten, is niet meer zindelijk, plast met veel bloed en gilt het uit van de pijn bij het plassen. Dwangvoeren.
20 juni: Röntgenfoto wijst blaassteen uit. Start 10-daagse Enro kuur + Metacam + Spasmoglucinol
23 juni: blaassteenoperatie. Steen verwijderd. Blaas was op steen na vrij van sludge/gruis.
23 juni - begin juli: gewicht loopt langzaam terug, beer erg moe, dag en nacht dwangvoeren + Protexin Bio Lapis + Enro kuur afronden, kleine plasjes worden steeds helderder en minder pijnlijk, hechtingswond buik geneest goed. Problemen ontlasting: poept nauwelijks, droge onafgemaakte keutels, dan weer diarree. Trekt keutels bij andere cavia's vandaan. Eet ook eigen keutels. 3 x snufje vitamine B12, 3 x Cisaral drops ter stimulatie. Vitamine D op advies DA (heb 2 x 2 druppels Davitamon kind p.d gegeven tot ik berichten over risico's/overdosering las en direct ben gestopt). Week na operatie gestopt met Spasmoglucinol.
4 juli: lab resultaat binnen. Zie onderstaand.
5 juli: hechtingen verwijderd, Metacam stopgezet, ontlasting normaal, heldere plasjes (wel wat kleiner en sneller dan voorheen). Eet zelfstandig weer wat. Gewicht neemt nog steeds langzaam af.
7 juli - heden: plast en poept normaal, eet weer beetjes hooi en stukjes groenten/fruit, maar niet zo fanatiek en veel als gebruikelijk. Eet bijvoorbeeld wel een hele bos radijsblaadjes weg, maar laat zijn komkommer 's ochtends liggen en knaagt niet aan de tralies met de rest als er eten is. Is bij vlagen actief met zijn zeugje, ook vaak moe en in zijn huis. Gewicht daalt dramatisch bij stoppen/afbouwen dwangvoeren. Zijn ideale gewicht zou circa 1600 gram moeten zijn. Nu krijg ik hem met veel pijn en moeite na een dag dwangvoeren naar de 1400 gram. De volgende ochtend weegt hij weer circa 1325 gram... Hij is duidelijk te mager.

Bijlage: lab uitslag blaassteen.

Dwangvoerschema:

Hij krijgt 3 à 4 keer per dag dwangvoer (meestal drie keer i.v.m. mijn werk) en groenvoer naar wens (wat dus niet bijster veel is). Hij krijgt extra water omdat hij zelf altijd amper drinkt (nu hij zo weinig vochtige groente/fruit eet krijgt hij ongetwijfeld nog minder vocht binnen) en ik op de Marumoto website las hoe belangrijk dit is.

Ochtend:
partje komkommer
2 x 10 ml dwangvoer (mix Science Selective brokjes, Critical Care, Juvenille)
2 x 10 ml spa blauw met 1 pil Lysium/0.5 pil Eurologist (wilde eerst later starten met deze kuur i.v.m. zijn herstel, maar 2 weken na zijn operatie piepte hij plotseling bij het plassen (misschien ingebeeld/misschien obstipatie), nu al een tijd niet meer)
stukje paprika

Middag:
2 x 10 ml dwangvoer (mix Science Selective brokjes, Critical Care, Juvenille)
2 x 10 ml spa blauw met 70 mg vitamine C
stukje watermeloen/druif/banaan

Avond:
3 x 10 ml dwangvoer (mix Science Selective brokjes, Critical Care, Juvenille)
3 x 10 ml spa blauw met 1 pil Lysium/0.5 pil Eurologist
radijsblaadjes/witflof/wortel/appel

uitslag_steen.jpg

Marumoto

Dierenarts
Lid
27 mei 2007
Reacties
63
Website
www.maru-vet.com
Aantal Cavia's
99
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Hittepit

Gast

Hittepit

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Hittepit

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Marumoto

Dierenarts
Lid
27 mei 2007
Reacties
63
Website
www.maru-vet.com
Aantal Cavia's
99

Hittepit

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Marumoto

Dierenarts
Lid
27 mei 2007
Reacties
63
Website
www.maru-vet.com
Aantal Cavia's
99

Hittepit

Gast

Marumoto

Dierenarts
Lid
27 mei 2007
Reacties
63
Website
www.maru-vet.com
Aantal Cavia's
99

Hittepit

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Marumoto

Dierenarts
Lid
27 mei 2007
Reacties
63
Website
www.maru-vet.com
Aantal Cavia's
99

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.052
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.