• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Castratie, vroegcastratie of sterilisatie bij beertjes?

Status
Niet open voor verdere reacties.

beert

Beginnend
Lid
8 okt 2003
Reacties
16
Aantal Cavia's
05
Landen vlag
Met dit topic ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen en meningen rondom het onvruchtbaar maken van de mannelijke helft van de caviabevolking.

Ik heb als kind jarenlang cavia's gehad. Mijn zus had een groep beren, ik een groep zeugen en van castratie hadden we nog nooit gehoord. Nu ben ik sinds een paar maanden weer aan cavia's begonnen en deze keer gekozen voor een (inmiddels gecastreerde) berengroep.

Het is me opgevallen dat jong castreren van beren met als doel beren bij elkaar te kunnen houden, in Nederland weinig wordt gedaan. In Duitsland en Zwitserland is het bijna standaard. Wel worden beren in opvangen massaal gecastreerd om bij de dames te kunnen houden. Maar daar zitten weer risico's aan vast en het is niet ongewoon als een beertje overlijdt na een castratie (begreep ik). Daarover lezende kwam ik ook tegen dat het mogelijk is om beren te steriliseren. Die ingreep zou minder ingrijpend zijn.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Zou je bij een beer die bij de dames gezet wordt, kiezen voor castratie of sterilisatie (als je de keuze hebt dan, lang niet elke dierenarts doet het) of heb je er al ervaring mee? Wat vroegcastratie betreft zie ik vooral voordelen, maar dat is puur de theorie. Waarom wordt dat zo weinig gedaan nog? (En dan bedoel ik door de fokkers)

ik ben benieuwd!

Sterilisatie
Bij mannelijke dieren worden hiermee de zaadleiders 'doorgesneden'. Dierenarts Eva Stoffels doet dat en is bij haar even duur als castratie (Dierenarts Eva Stoffels – Gezelschapsdieren, knaagdieren, konijnen en vogels). Beren blijven hiermee nog wel berengedrag vertonen en hormonen aanmaken, maar zijn onvruchtbaar.

Castratie
De ballen van de beer worden verwijderd. Ze maken hierdoor een stuk minder hormonen aan.

Vroegcastratie
Beertjes worden gecastreerd voordat ze vruchtbaar zijn. Hierdoor hebben ze nog geen berengedrag en kunnen makkelijker in een castratengroep gehouden worden. Als haremleider zouden ze wel iets minder geschikt zijn :)

Oma Nobith

Beginnend
Lid
6 jun 2018
Reacties
25
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

RutSha

Zeer ervaren
Lid
15 sep 2016
Reacties
1.096
Aantal Cavia's
4
Landen vlag

beert

Beginnend
Lid
8 okt 2003
Reacties
16
Aantal Cavia's
05
Landen vlag

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.052
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.