Blaasgruis lijkt niet weg te gaan

Freddie en Flip

Liefhebber
Lid
12 mrt 2016
Reacties
33
Aantal Cavia's
2
Hoi iedereen,
in september ben ik met mijn zeugje van 3 naar de dierenarts geweest omdat ze piepte bij het plassen (ik heb hier toen ook een topic over geplaatst). Ze had kristallen in haar urine en een echo liet zien dat ze blaasgruis (geen steen) had. Ze heeft tien dagen lang een antibiotica-kuur gehad om de geïrriteerde blaaswand rust te geven. Op advies van de dierenarts hebben we de volgende stappen ondernomen:
  • overgestapt op deze vitaminedruppels, omdat deze geen calcium bevat.
  • overgestapt van kraanwater naar water uit een fles (AH basis still water, mocht het specifieke merk wat uitmaken)
  • overgestapt van normaal hooi op timothy hooi
  • overgestapt van versele laga brokjes naar supreme science brokjes

Verder krijgt ze qua groente met name witlof en andijvie met af en toe wat wortel, wortelgroen, kropsla en spinazie. Over het calciumgehalte van witlof en andijvie lees ik tegenstrijdige dingen, maar heb het nergens op de no-go lijst zien staan.

Het leek in het begin iets beter te gaan, maar ik hoorde haar nog steeds piepen tijdens het plassen (een stuk minder hard weliswaar). Het piepen is nooit helemaal weggegaan en de hardheid van het piepen verschilt eigenlijk per keer dat ik haar hoor plassen. Wel heb ik het idee dat het niet meer zo erg is als vóór de behandeling. Is dit normaal? Heeft het uitplassen van al het gruis gewoon even tijd nodig? Of heeft het zin om eventueel nog een antibiotica-kuur te doen?
Soms lijkt het alsof ze ook piept tijdens het poepen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Kan dit ook een gevolg zijn van het blaasgruis?

Haar gewicht is redelijk constant gebleven sinds september, met een verschil van 50 gram per week als uiterste. Sinds week 38 tot nu heeft ze minimaal 1126 gram en maximaal 1250 gram gewogen. Op haar laagste gewicht merkte ik niet echt dat ze meer pijn bij het plassen had.

Is er iets wat ik nog aan kan passen aan haar dieet? Moet ik nog een keer langs bij de dierenarts? Ik hoor het graag als iemand advies heeft :)