• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Blaasgruis en calcium-arm dieet advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hittepit

Gast
Voor degenen hier die ook veel ervaring hebben met blaasproblemen veroorzaakt door blaasgruis en blaasstenen, ik wil even wat zaken tegen jullie aanhouden. Begin dit jaar is m'n favorite beer op 3.5 jarige leeftijd overleden aan terugkerende stenen. Ik mis hem nog elke dag, maar dat terzijde. Ik heb nu een zeugje van pas 2 maanden dat in korte tijd ons oogappeltje is geworden omdat ze zoveel op de beer lijkt: ze is voor niks en niemand bang, rent wheepend op je af, popcornt non-stop en...... sinds deze week plast ze bergjes gruis/sludge uit... :(

Paar vragen waar ik niks over heb kunnen vinden, misschien heeft hier iemand praktijkervaring:

1) Betekent het uitplassen van gruis/sludge dat er niet tegelijkertijd ook stenen kunnen ontstaan in de blaas? Sluit het één het ander uit? Ik heb ervaring met een zeugje dat bijna haar hele leven gruis heeft geplast, maar nooit stenen heeft ontwikkeld. Mijn beer plaste nooit gruis maar ontwikkelde wél stenen. Is het bij jullie ook het één of het ander?

2) Ik merk dat ik het erg moeilijk vind te minderen met brokjes. Ze krijgen nu onbeperkt Science Selective en wheepen als hun bakjes leeg zijn. Niemand is te dik. Ik wil bij het zeugje iets minderen. Voor de mensen die slechts beperkt brokjes geven, wat raden jullie aan? Ze is dus 2 maanden, nog in de groei, maar met haar 750 gram wel lekker stevig.

3) Sinds kort heb ik een merk Timothy hooi ontdekt dat veel luxer is dan het gebruikelijke merk, maar even duur. Het zit vol met van die pluimpjes, waar ze hier allemaal verslaafd aan zijn. Weet iemand toevallig wat over het calcium-gehalte in dit soort pluimen?

4) Ik word helemaal krankjorum van de tegenstrijdige berichten over het calcium-gehalte in witlof en andijvie. De ene website raadt witlof aan als calcium-arm, en andijvie absoluut niet, de ander zegt dat witlof extreem veel calcium bevat en andijvie juist oké is. Daar kom ik waarschijnlijk nooit uit. Ik heb nu maar een dieetlijst gemaakt. Hebben jullie aanvullingen/tips?

Onbeperkt Spa Blauw
Onbeperkt Timothy hooi
Science Selective brokjes (beperkt)
2 x p.d. 0.5 tablet Eurologist (ophogen als ze groeit/ouder wordt)
3 x p.w. 0.5 tablet vitamine C (geminderd door berichtgeving)

Maandag
komkommer *
winterpeen
komkommer

Dinsdag
komkommer
appel of peer
komkommer

Woensdag
komkommer
andijvie of witlof
komkommer

Donderdag
komkommer
rode paprika
komkommer

Vrijdag
komkommer
winterpeen
komkommer

Zaterdag
komkommer
radijs of tomaat of watermeloen of mais of druif
komkommer

Zondag
komkommer
Andijvie en appel/peer
komkommer

* extra vocht om plassen te bevorderen.

Caviamiep

Beginnend
Lid
25 nov 2014
Reacties
5
Aantal Cavia's
2
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Hittepit

Gast

Caviamiep

Beginnend
Lid
25 nov 2014
Reacties
5
Aantal Cavia's
2

ebrams0

Beginnend
Lid
31 dec 2013
Reacties
2
Aantal Cavia's
2

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.052
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen