Beertjes vechten

Katy123

Beginnend
Lid
7 feb 2019
Bericht
3
Reacties
0
Hoi allemaal,

Een aantal maanden geleden heb ik drie beertjes gekocht bij een caviafokker. Ze waren toen nog jonkies en zaten samen in een verblijf daar. Ik heb gevraagd of de beertjes als volwassenen ook nog goed met elkaar overweg kunnen gaan en zij vertelde dat de kans van slagen heel groot was, omdat ze van jongs af aan al samen zijn. Maar ze kon er geen garantie op geven, net als met vrouwtjes, wat natuurlijk logisch is.

Nu ging het in de eerste maanden met zijn drieën heel goed. Er was er eentje de baas en de andere twee vonden dat prima. Na een tijdje begon de meest dominante, een van de andere twee te ‘verjagen’. Ik heb dat een tijdje aangekeken omdat ze ouder werden en ze misschien uit zichzelf het op zouden lossen. Uiteindelijk zat de verjaagde cavia flink onder de bijtwonden en zat alleen nog maar in een hoekje. Om die reden heb ik die cavia een eigen verblijf gegeven, waarbij de kooien wel tegen elkaar aanstaan zodat ze kunnen snuffelen. Maar dat houdt nu dus wel in dat hij alleen zit, en ik kan me niet voorstellen dat dit heel goed is voor een cavia.

Ik heb ze later op de bank weer geprobeerd te herenigen (neutraal terrein). Dit begon echter direct in een heftig gevecht waarbij de verjaagde cavia in mijn vinger hing, toen ik ze uit elkaar wilde halen.

Nu is het verblijf voor de twee mannetjes die nog samen zitten, te klein aan het worden omdat ze volwassen zijn en wil ik een kast omtoveren tot een mooi caviaverblijf met etages.

Is het verstandig om daarin nogmaals een poging te wagen, de derde erbij te zetten? Aangezien ze dan meer ruimte hebben (drie etages). Of is dat niet verstandig? Ik las dat castratie in dit soort situaties ook vaak niet helpt en risicovol kan zijn voor cavia’s.

Ik hoop dat iemand een advies heeft voor mijn cavia die nu dus alleen zit. Ik zou het zo fijn voor hem vinden als hij weer bij soortgenoten kan wonen!

Bedankt alvast!
Groetjes Katy