• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Baarmoederontsteking?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lysanne

Beginnend
Lid
10 jan 2015
Reacties
8
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Hallo allemaal,

Het is een lange tijd geleden dat ik op het forum gepost heb, maar zou nu toch graag advies willen vragen aan jullie over Mushu, mijn zeugje van 5 jaar.

Het begon 2 weken geleden, toen ik opeens een natte onderkant en bruin stinkend uitvloeisel ontdekte bij Mushu. In haar urine heb ik geen bloed aangetroffen en ze lijkt ook geen last te hebben bij het plassen. Toen ik merkte dat ze zich ook wat ging terugtrekken ben ik meteen naar de dierenarts gegaan. Het eerste wat in mij opkwam was baarmoederontsteking.

De DA heeft de temperatuur opgenomen en gewogen en dat was allemaal in orde. Zij dacht in eerst instantie niet aan een baarmoederontsteking maar aan blaasontsteking. Dit verbaasde mij aangezien de symptomen die ik ken van een blaasontsteking (bloed in urine en evt. pijn bij plassen) niet aan de orde zijn. Maargoed, ik kreeg carprofen (2x daags 0.45 ml) mee en antibioticum bactrimel (met bananensmaak) (2x daags 0.4 ml) mee. Dit zou ik in eerste instantie 7 dagen moeten geven (leek mij nogal kort in het geval het toch een baarmoederontsteking zou zijn), en dan na 7 dagen even contact opnemen hoe het zou gaan.

In die week knapte ze weer helemaal op en werd weer helemaal zichzelf. Alleen het bruine uitvloeisel bleef. Precies een week na het beginnen met de antibiotica werd ik wakker door pijnlijk gekreun van Mushu. Ze lag op haar zij met haar achterpootje omhoog. In plaats van bruin uitvloeisel kwam er nu hele dikkige (bijna pasta-achtig) witte uitscheiding uit. Ze had duidelijk pijn wat met vlagen kwam. Ik ben toen meteen terug naar de DA gegaan. Toen ik daar aankwam was het witte spul alweer gestopt en leek ze minder pijn te hebben. Ik had toen een andere dierenarts die haar buikje heel goed gevoeld heeft en heeft geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Ook de temperatuur was nog in orde en ze was niks afgevallen aangezien ze gewoon nog goed eet. Hij dacht wel meteen aan baarmoederontsteking en stelde voor om nog een ander antibioticum te proberen voor een week en als er dan geen verandering is, is de enige keus een operatie of euthanasie. Ik heb nu Enrobactin meegekregen (2x daags 0.18 en dan aanlengen met 0.72 ml water). Ook moet ik doorgaan met carprofen geven.

Dit heb ik nu 3 dagen gegeven en ik vind haar niet veel fitter worden. Ze heeft haar goede momenten, maar ook dat ze stilletjes in een hoekje zit. Daarnaast is mij sinds gister opgevallen dat haar keutels niet goed uitgepoept worden. De keutels zelf zien er gewoon in orde uit, maar ze blijven steken. Ik moet ze er echt uitduwen en dan komen er heel wat tegelijk uit.

Misschien ook nog van belang in dit verhaal: de periode voordat ze ziek werd is ze echt wekenlang achter elkaar bronstig geweest. Haar vriendinnetje werd er helemaal gek van aangezien ze continu bovenop haar sprong.

Sorry voor dit lange verhaal, maar er zijn nu zoveel vage dingen die ik niet goed kan plaatsen. Ik hoop dat jullie hier misschien iets in kunnen ontdekken wat er aan de hand zou kunnen zijn en waaraan ik goed zou doen.

Heel erg bedankt voor het lezen alvast!

Groetjes, Lysanne

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.017
Aantal Cavia's
2+
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Lysanne

Beginnend
Lid
10 jan 2015
Reacties
8
Aantal Cavia's
2
Landen vlag

Silvia67

Gevorderd
Lid
5 jan 2014
Reacties
116
Aantal Cavia's
4
Landen vlag

Obrunerry

Ervaren
Lid
14 sep 2015
Reacties
383
Aantal Cavia's
13
Landen vlag

Theo Verkerk

Gevorderd
Lid
16 mei 2014
Reacties
102
Aantal Cavia's
6
Landen vlag

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.017
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen