Als 1 van de 2 cavia's wegvalt...

Sietske

Gevorderd
Lid
13 mrt 2010
Reacties
80
Aantal Cavia's
4
Momenteel heb ik twee cavia's in mijn villa zitten, een zeugje van 5 en een castraat van 3. Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen. Ik heb al een keer een topic geopend met de vraag of ik mijn castraat moet herplaatsen aangezien hij aardig 'wild' is, in de zin dat hij niet zo op mensen gesteld is. Maar ik denk dat ik hem bij me houd. Nu is wel mijn vraag, wat doe ik als er 1 van de twee wegvalt? Het zeugje heeft een tijdje geleden gekwakkeld, maar is inmiddels gewoon weer een lekkere papzak. Nu is het mijn castraat die wat af is gevallen en die ik in de gaten houdt, hij eet overigens wel, maar als hij zo blijft vandaag en morgen neem ik hem mee naar de DA.

Maar dat terzijde, wat is nu wijsheid? Het zeugje scheen niet met andere cavia's te kunnen bij de vorige eigenaar, maar ik heb haar toch gekoppeld aan een castraat, wat super gaat. Nu is dus mijn vraag: wachten tot er écht een is overleden en dan een cavia aanschaffen, of nu al proberen, zodat de overblijver niet alleen is, en al gewend aan zijn/haar maatje? Met het risico dat mijn zeug de derde niet accepteert... Is dat zo, dat een castraat rust brengt in een zeugen groep?

Misschien een beetje een kneuzenvraag, dat ik hem nu al stel, maar ik ben graag voorbereid en wil alleen dat ze het zoveel mogelijk naar hun zin hebben.