• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 17 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

Advies over wanneer te stoppen met dwangvoeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cherish89

Ervaren
Lid
7 okt 2011
Reacties
306
Aantal Cavia's
4
Ik geloof dat ik inmiddels wel zeer veel vragen over mijn zieke cavia heb gesteld, maar ik moet het geloof ik allemaal nog goed leren.. Excuses voor wederom een nieuwe vraag :icon_redface:.

Momenteel vraag ik mij af of het verstandig is om Baloe minder te gaan dwangvoeren, maar ik weet zeker dat er hier mensen op het forum zitten die het beter weten dan ik.
In het kort:

Baloe krijgt sinds dinsdag vier maal 10ml per dag Critical Care omdat zij sinds dinsdag last heeft van diarree en daarbij geen brokken, hooi of groenten wilde eten en ook niet meer wilde drinken.
Er zijn bij de dierenarts foto's gemaakt waar niets op te zien was. Baloe heeft twee daagjes Cisaral Drops gehad, eenmalig Iverquantel Drops en sinds donderdag krijgt ze een kuur Sulfatrim Drops.
Sinds vrijdag is Baloe al een stuk levendiger. Ze drinkt inmiddels voldoende water en ze eet regelmatig hooi. Ze eet nog geen brokken. Groenten eet ze nagenoeg nog niet, af en toe neemt ze een heel klein hapje witlof met daarnaast nog een heel klein hapje tomaat of komkommer, maar daar blijft het dan ook bij. Ze komt wel elke keer enthousiast kijken wanneer er groenten komen. Ook haar vitamine C tabletje wil ze nog niet eten.
Inmiddels is de diarree veranderd in kleine, zachte keutels. Soms zitten ze als een soort "kralenketting" aan elkaar vastgeplakt. Soms heeft ze (denk ik) op haar poep gelegen waardoor het alsnog een zachte massa (plakkaat) wordt, maar ik denk dat dat puur is omdat ze er soms op blijft liggen. Ze is nu samen met haar twee maatjes geregeld buiten het slaaphuisje te vinden en kuiert met ze mee. Vanochtend had ze zelfs genoeg energie om achter haar vriendinnetje aan te jagen. Ze springt af en toe weer op de ruif of blokhut, kortom, ze is weer een stuk actiever. Haar gewicht is stabiel gebleven.

Het dwangvoeren vindt ze verschrikkelijk. Ze vindt het niet lekker en het levert elke keer een hoop stress op.
Vandaar deze zeer belangrijke vraag, hoe nu verder? Zal ik haar nog steeds vier keer per dag 10ml dwangvoeren? Of zal ik het terugschroeven naar bijvoorbeeld twee keer per dag 10ml?
Eet ze misschien nog steeds geen brokken en/of groenten omdat ze elke keer zo vol zit van de dwangvoeding? Ik las ook ergens dat wanneer je een cavia lang dwangvoert ze niet meer leert om zelf te eten. Zou het daarom verstandig zijn om misschien zelfs helemaal te stoppen?
Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Wederom hoop ik dat iemand mij kan helpen. Nogmaals excuses voor alle vragen, maar ik wil alleen het beste voor Baloe en zit nog steeds ontzettend hard te duimen dat ze er weer helemaal bovenop komt :icon_smile:.

Status
Niet open voor verdere reacties.