• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Abces wat terugkeerd en waarschijnlijk vanuit de lymfe komt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Goedemorgen,

Ik weet mij niet zo goed raad met mn cavia beer Prins (2,5 jaar een CH-teddy).
Prins heeft binnen een maand voor de tweede keer een abces bij zijn keel\hals.
De DA geeft aan dat het voor Prins er niet goed uitziet omdat het abces in 1 maand dus weer terug is...de AB kuren ( 2 soorten) die Prins heeft gehad werken niet afdoende. Prins heeft geen wondjes of een slecht gebit, dus vandaar de conclusie dat er iets zit bij de lymfe.
Er is ook nog een vetbult bij hem verwijderd waar kwaadaardige cellen in zaten..

Nu is mn Prins thuis en zijn we gestart met pijnstilling..de dierenarts laat mij de keus of we Prins nog een keer zijn abces opmaken en dan hopen dat hij goed hersteld of met pijnstilling afwachten en dan als ie pijn krijgt en zich niet lekker voelt naar de dierenarts voor euthanasie.
Maar de da zei wel...hoe dan ook het ziet er niet goed voor hem uit.

Ik weet niet goed wat ik moet doen..gevoelsmatig zegt ik toch weer het abces openmaken..maar..wat is voor Prins het beste..

Ik hoop dat iemand er meer over weet of mij advies kan geven.
Alvast bedankt

Gr leonie

Hilda

Gast
Maakt de da het abces alleen open of haalt hij ook alle viezigheid eruit? En moet je de wond nadien ook vullen met bijvoorbeeld honingzalf?

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Dag Hilda,

Dankje voor je reactie.
Ze heeft het eenmaal opgemaakt en uitgedrukt en de met een AB, pijnstilling en ab zalf voor in het abces naar huis en binnen een week vulde het weer.
Toen heeft de DA hem onder narcose gebracht en uitgespoeld ( het bleken 2 losse abcessen te zijn) toen met nog een zwaardere kuur en pijnstilling naar huis. Ik heb gezien dat het nooit helemaal glad is geworden maar een klein bultje. En sinds zondag weer een forse rode bult.
Gr leonie

Hilda

Gast
Dan neem ik aan dat ze het kapsel van het abces hebben laten zitten?

Aangezien jij aangeeft dat er altijd een bultje is blijven zitten, vraag ik mij af in hoeverre het abces echt leeg is gehaald tijdens de ingreep?
Bij mijn beertje heeft de da een redelijk groot gat in de hals gemaakt en met een pincet het kapsel van het abces stukje bij beetje uit de wond gehaald.

Heb je ook nog uitleg gekregen over de kwaadaardige cellen die in de vetbult zaten? En wat je hierdoor kan verwachten in de toekomst?
Ik wil je niet bang maken, maar het is denk ik belangrijk om te weten waar je aan toe bent.

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Dag Hilda, Je maakt mij niet bang...ik vind het erg fijn dat je met mij mee wilt denken.

De tweede keer zat er een draintje in het abces...en de kwaadaardige cellen..de DA denkt dus dat er iets kwaadaardigs in de lymfeknopen zit..ze kunnen iets voelen. maar kunnen daar niet opereren.

Gr leonie

Hilda

Gast
Een abces een paar keer openen is opzich geen probleem, maar mocht het constant terug blijven komen is het de kunst om te achterhalen wat de oorzaak is. Ligt het aan de deskundigheid van de da of is er meer gaande?

Wat mij echt zorgen baart zijn die kwaadaardige cellen. Als deze volop aanwezig zijn is dat een reden om te bedenken welke stappen je wilt gaan ondernemen.

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Dat is dus ook wat ik mij afvraag..Ik denk zelf toch nog een keer laten spoelen...dan kijken hoe het zich verhoud...komt het terug dan houdt het op..want de laatste kuur was echt zwaar.

Mag ik je vragen wat jij zou doen?

groetjes leonie

Hilda

Gast
Als Prins op dit moment fit genoeg is zou ik het abces nog een keer laten openen. Maar tevens de da erop wijzen dat echt alles uit de holte moet worden gehaald, ook de kapsels van het abces.
Dan zou ik direct vragen hoe het zit met de kwaadaardige cellen. En hoe hierdoor zijn levensverwachting is. Als je deze informatie bezit, heb jij de tijd om na te denken wat je gaat doen.

Het klinkt misschien hard maar ik kies bij mijn dieren voor de kwaliteit van het leven, niet de lengte.

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Dag Hilda,

Dankjewel...Ik heb dat zelf ook..kwaliteit vind ik ook het belangrijkste...Ik ga bellen met de DA dat ik het abces wil laten openen en dan hopen dat het een tijdje goed blijft gaan. Pfff ik hou zoveel van mn beestjes maar deze dingen zijn moeilijk en ik wil het beste voor hem.

Hartelijk dank voor je tijd en meedenken, dat waardeer ik enorm..

groetjes leonie

Hilda

Gast
Graag gedaan Leonie.

Ik ben ook gek met mijn beestjes. Als het niet lukt om ze te genezen slaat de onmacht toe...Maar laten we nog even positief blijven wat Prins betreft. Hopelijk lukt het deze keer wel om van het abces af te komen (y)

Succes als je weer met Prins naar de da gaat.

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474
Mag ik vragen hoe de DA tot de conclusie is gekomen dat er kwaadaardige cellen in het abces zaten?
En het beste is om een abces te laten rijpen, vervolgens geheel leegdrukken, dan goed spoelen met betadine, vervolgens antibiotica zalf in de wonde spuiten en dit thuis minimaal 1 x per dag zelf te herhalen...

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Maar natuurlijk, heel graag zelfs!

Ze hebben bij Prins ook een vetbult weggehaald gelijk met het schoonspoelen van het abces. En de vetbult hebben ze opgestuurd naar het lab en de uitslag gaf dat daarin in kwaadaardige cellen zitten.

Gr leonie

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474
Dan hebben ze het op de juiste manier gedaan en is de uitkomst helaas ook bevestigend :(
Je zou eens met caviadeskundige dierenarts Eva Stoffels contact op kunnen nemen om haar opinie en mogelijk nog advies hierin te vragen.
Dit kan zij, indien gewenst, ook doorspelen naar je eigen dierenarts, zodat er een nieuw plan opgesteld kan worden als dat mogelijk is.

+32 498 51 95 42

Indien mogelijk zou je ook naar haar toe kunnen gaan, ze woont in Retie, België...
Je mag zeggen, als je belt, dat ik jouw heb doorverwezen, dan weet ze genoeg.

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Goedemorgen Fabienne,

dankjewel voor je reactie.
Maar begrijp ik goed uit je reactie dat je denkt dat het erg mis is? Heb je er ervaring mee?

Gisterenavond is het abces opengegaan en heb ik het uitgedrukt. Daarna heb ik er zalf ingedaan die ik ook van de DA meekreeg als ik het goed schrijf is het cavasan ( antibiotica zalf). Maar....er blijft een verdikking zitten en uitdrukken gaat niet meer, er komt bloed mee. Dus ik ga zo nog even bellen met de DA.

Alvast bedankt voor je reactie.

GR Leonie

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474
Gelukkig zelf geen ervaring met lymfklierkanker bij mijn caafs, maar ik heb er wel mee te maken gehad op de praktijk.
Kanker is nagenoeg niet te genezen bij cavia's omdat er geen protocol voor bestaat...
Maar ik weet dat Eva Stoffels wel bezig is met bestrijden van kanker en daarom dat het wellicht nuttig kan zijn als je eens met haar contact opneemt?

Heb je nog contact gehad met de DA?

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Dag Fabienne,

Dank je voor je reactie.

De DA heeft het abces schoongespoeld, Prins is niet onder narcose geweest.
Het voorstel wat ze mij nu hebben gegeven is starten met penicilline Duplocilline subcutaan ( 6 weken om de dag). Het eerste wat ik aangaf dat ik dat niet wilde omdat cavias daar dood aan gaan omdat het de darmflora aantast. Ik wilde nogmaals de kuur (die eerder geen effect had) novadox. De DA zei dat novadox ook een sterke vorm van ab is met ook penicilline kenmerken en dat de pijnstilling die ik geef Carprofen ook de darmflora kan aantasten. De DA zegt dus starten met de eerdere kuur novadox heeft geen zin, haar ervaring is (ze werkt in twee praktijken) dat de duplociline bij cavias goed kan werken met deze abcessen. Het is is kiezen tussen twee kwade.

Gisteren middag heeft Prins zijn eerste schot gehad, sávonds voelde Prins zich niet lekker, wilde niet eten. Ik heb hem ciseral gegeven en vandaag zijn pijnstilling. Ik zie het niet zitten om toch door te gaan met de penicilline.

Nu lijkt Prins zich wat beter te voelen en start met hooi eten :)

Mag ik vragen wat jij van het bovenstaande vindt en wat jij zou doen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr Leonie

Hilda

Gast
Bij mijn weten mogen cavia's geen penicilline hebben. @Fabienne kan jij hier uitleg over geven.

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Klopt Hilda, ik maak mij zorgen...om het huidige behandelplan.
Erg fijn dat je reageert op mijn vraag., en een dikke knuf van Prins en dat geld ook voor Fabienne!

Gr Leonie

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474
Duplocilline is een penicilline opgebouwd uit twee soorten namelijk benzylpenicillin procaine en benzylpenicillin benzathine.
Normaliter mag een cavia nooit en te nimmer penicilline oraal toegediend krijgen, maar via onderhuidse injectie is gebleken dat Duplo minder toxisch is dan overige penicilline.
Duplo wordt bij konijnen ingezet bij behandeling van kaakabcessen en lijkt vaak een positief resultaat te hebben.
Ik zou in jouw geval wel starten met probiotica meid, 1 x dgs een portie voor de darmflora...

Leonie2015

Beginnend
Lid
21 okt 2015
Reacties
6
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Dag Fabienne,

Oke dat wist ik niet maar ik zie dat Prins (ik weet niet of dat dat zo snel kan) na de injectie (donderdag) sávonds zich meer terug trok, wilde niet eten en veel liggen, hoge rug. Vrijdagochtend zag ik dat zijn ontlasting plakkerig was, weinig keutels...dus ben ik gestart met cirseral dat helpt wel,krijgt wat keutels erbij maar hij voelt zich nog steeds niet lekker. Dus eten is minimaal, drinken ruim voldoende.
Wat ik overige wel opmerkte was dat de bult kleiner is geworden.

Maar ik vind de het gevoelsmatig niet verstandig om door te gaan met de injecties, als ik kijk hoe hij nu is en voor de injectie , is dat een groot verschil.

Mag ik vragen wat jij hier van vind, dat ik dus stop met de injecties, ik ben onzeker over dit alles in hoeverre ga ik door en wat is voor Prins het beste.

Nogmaals hartelijk dank voor je meedenken en adviezen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Pandabeer Abces Ziekten 9
Jannekevw Wat is dit voor plekje? Ziekten 4
naomi.t Abces? Ziekten 12
Lindanoot Wondverzorging abces Ziekten 32
yolokato Talgbultje Gedrag en Verzorging 4
YuriPrime Behandelen abces op onderlichaam Ziekten 8
Melisse1997 Abces bij oortje Algemeen 12
Gerrit71 Vraagje Ziekten 5
ilseke1983 Cavia met Abces en dwangvoeren Gedrag en Verzorging 12
Astrid2018 Een gezwel Ziekten 4
RutSha Abces operatief verwijderd, maar weer terug? Ziekten 33
Laurajimlex Abces? Ziekten 14
Jeannettebo Abces Ziekten 7
Cavia eet niet zelfstandig na abces Ziekten 14
bekkie Abces Ziekten 27
Kel Abces achter voortanden Ziekten 7
Willemijn-4 Vervolg op abces verhaal -> tanden geel en een tand weg.. Ziekten 13
Willemijn-4 Vraag over abces Ziekten 19
Gaby Advies gevraagd, opengesprongen abces Ziekten 25
Elsje76 Abces en nu afvallen Ziekten 34
LindaB Abces in kaak en geschifte hokgenootjes Ziekten 40
Daann Bram heeft een abces en schurft Ziekten 136
nick&simon Abces of niet? Ziekten 7
Arnhem0104 Problemen met DA - abces Ziekten 28
Egni Abces door castratie en blaasontsteking Ziekten 43
Abces en Enrofloxoral? Ziekten 7
denise0024 Puist/abces Ziekten 6
Elsje76 Abces Ziekten 1
Dory Wondje/ abces? Ziekten 12
Mireille1974 Hoe abces te behandelen? Ziekten 25
Elke Versluis Abcessen hals bij jonge cavia Ziekten 20
anja csorba Abces Ziekten 11
Hedense Cavia Midgaard Klein maar hardnekkig abces Ziekten 42
linkeleonietje Abces in hals Ziekten 15
Henneke Cavia geopereerd aan abces, nog tips te geven, doe ik alles goed? Abces genezen! Ziekten 11
AngeliqueA Luizenepidemie en een abces (?) Ziekten 8
Snicker Abces Jolien -Update 16-6 Ziekten 116
Henneke Abces geopereerd, tips gevraagd voor de nazorg Ziekten 31
Unicorn Abces Ziekten 66
Pff weer Lucy, nu een abces Ziekten 160
caviaGrizzly Een abces ? Ziekten 14
caviaGrizzly Abces? :( Ziekten 7
Beesjes bult-tumor bij cavia van 2,5 Ziekten 6
abces..penicilline Ziekten 63
Mayana Onze zwarte parel heeft een abces Ziekten 18
JacqZoon Ontsteking/abces uier? Ziekten 2
Mayana Abces openen of niet Ziekten 28