• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

abces..penicilline

Status
Niet open voor verdere reacties.

Django

Gast
Ben 5 februari met Donny naar de da geweest..dacht dat hij een tumor aan zijn hals had en dat bleek na een punctie toch een abces te zijn..na de punctie is er ab in het abces gespoten..het weekend van 8 februari was het heel spannend..heb hem met dwangvoeren en Novacam weer zelf aan het eten gekregen ..11 februari weer voor controle..zag er prima uit..da wilde het niet open maken omdat dat een bloedbad zou worden..heb injecties meegekregen om om de dag te spuiten..hij krijgt wel elke dag Novacam.Donny gaat prima..weegt 1460 gram..eet goed..ontlasting is goed en hij is actief en alert..vanmiddag weer voor controle..abces is zeker 2/3 kleiner geworden en heb weer spuiten meegekregen en de rekening..kom ik thuis aan het kijken met de rekening en zie dat ik dus Penicilline aan het spuiten ben..Duplocilline..om de dag 0,5 ml...dat was dik alarm dus..info van Wilhelminapark naar de da gestuurd en gebeld..mijn 1e reactie was toch ..ik wil Doxoral.
Na een avondje speuren op het internet ben ik toch aan het twijfelen..waarom is Donny zo goed te pas na 6 spuiten wat hij niet mag hebben.
Weet met mijn verstand dat ik morgen zeker Doxoral ga halen en daarmee verder ga..
Heb toch wel de nodige vragen..baal wel hoor en neem in het vervolg gelijk de rekening mee en weet zeker wat ik dan geef..was er echt van overtuigd dat het ab uit de Doxygroep was en heb nooit aan de optie penicilline gedacht wat bij de konijnen als injectie overigens prima werkt..
Wil dit verhaal toch met jullie delen.

TofDob

Gast
Waarschijnlijk omdat het heel lokaal IN die puist wordt gespoten.

Django

Gast
Waarschijnlijk omdat het heel lokaal IN die puist wordt gespoten.

Ja..na de punctie is het inderdaad in het abces zelf gespoten..ik spuit Donny gewoon onderhuids in zijn nek/rug...dat spul werkt prima en dat is zo verradelijk.

marge

Gast
Ik heb je PBtje al beantwoord. Je had niet geschreven dat je zelf onderhuids spoot, al 10 dagen dus?
Meteen stoppen is mijn advies en vraag even bij Han die middelen na die ze direct inspoot en ga zelf ook direct inspuiten.
Kan me voorstellen dat je tenen krommen, ik zou het Wilhelmina zeker bellen en dan is het echt afwachten de komende dagen.
Oja heel veel pre- en probiotica geven!

Django

Gast
Dat van Han is Vibramicine..heb volgens mij gister alle topics wel weer nagelezen..ga Wilhelmina zo even bellen en ook mijn da..dank je Marge

Django

Gast
Wilhelmina gebeld..heb om welke reden dan ook veel geluk gehad met Donny..bij spuiten Penicilline zie je meestal dezelfde dag al problemen..advies is overstappen op Doxoral en hem verder goed in de gaten houden...ga vanmiddag Doxoral halen en ook met de probiotica verder..mijn da wil geen Vibramicine geven om direct in te spuiten.

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474
Jemig, dit is een horror-verhaal met gelukkig tot nu toe geen slechte afloop!
Ik snap niet hoe dit heeft kunnen gebeuren Sonja?
Is het niet zo dat elke ervaren DA weet dat een caaf géén penicilline mag hebben, in welke vorm dan ook?
Ik schrik hier behoorlijk van om eerlijk te zijn...
Begrijp ook heel goed je vraagtekens hoe Donny hier zo goed uitgekomen is, want ik heb er zelf dus echt geen verklaring voor?
Ik volg je topic, ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat...
Heb je dit besproken met je DA en zo ja, wat is zijn standpunt dan?

marge

Gast
Vibramycine en doxoral hebben beide als werkzame stof doxycycline dus dat is beiden goed of gaat het om de mogelijkheid tot wel of niet injecteren wat het probleem is bij je eigen DA. In dat geval kan je evt. aan Evert-Jan vragen of hij een voorschrift wil doorsturen naar je eigen DA. Doet hij voor mij ook wel eens.
Hoe kan je DA nou zo'n fout maken, je bent daar toch al heel lang en dan met zoveel cavia's.

Lid
15 nov 2011
Reacties
4.816
Aantal Cavia's
7
Ik heb wel een paar keer gelezen dat penicilline kan in een ingekapseld abces die niet in verbinding staat met de rest van het lichaam. Penicilline werkt veel beter op de bacteriën binnen het abces dan AB die wel toegestaan is bij cavia's. Doxoral en Endofloxoral hebben hier bij abcessen nooit gewerkt. Anders penicilline etc. toedienen mag inderdaad niet en dan zie je na 1 injectie al problemen.

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474
Ik heb wel een paar keer gelezen dat penicilline kan in een ingekapseld abces die niet in verbinding staat met de rest van het lichaam.

Dat klopt, maar dit is meestal een uiterste, wanneer andere behandelingen dus niet aanslaan...
En dan nog, er is altijd een risico bij het gebruik van penincilline...
En in het geval van Sonja is dus geadviseerd om het via de huid in te spuiten...levensgevaarlijk!!!

marge

Gast
Heb jij dat nou ook dat je hersens verweken bij een DA?
Alle cilline's wat er ook voor staat zijn penicillines, dus die toevoeging is standaard voor penicillines.
Je hebt gewoon heel veel mazzel gehad, denk eigenlijk omdat het al 10 dagen goed gaat dat dit met een sisser afloopt.
Stomme DA.

Django

Gast
Dat is gewoon gebrek aan kennis over cavia's en niks anders..en ik heb niet verder gevraagd wat in die spuiten zat..ging er van uit dat dat uit de Doxygroep was..ze is een konijnendierenarts en bij konijnen werkt dit dus prima...
Ze ontkende eerst dat caafjes geen Penicilline mochten hebben..heb haar dus stukken uit de site van Wilhelmina gemaild..ze belde gisteravond later terug..ja..oeps en toen kreeg ik de keus of ik verder wilde omdat hij er toch geen last van had..nee..ik wil Doxoral..is al erg genoeg dat Donny die spuiten heeft gehad.
Straks nog gebeld voor Vibramicine rechtstreeks in het abces spuiten..zoals in de topic van Han..dat wil ze dus niet..die methode kent ze niet dus in haar ogen werkt dat dan ook niet.
De tijd zal leren of Donny hier schade van heeft opgelopen..kan het helaas niet terug draaien.

Lid
15 nov 2011
Reacties
4.816
Aantal Cavia's
7
Dat klopt, maar dit is meestal een uiterste, wanneer andere behandelingen dus niet aanslaan...
En dan nog, er is altijd een risico bij het gebruik van penincilline...
En in het geval van Sonja is dus geadviseerd om het via de huid in te spuiten...levensgevaarlijk!!!

Natuurlijk zijn er heel serieuze risico's. Het probleem is dat abcessen zeer lastig te behandelen zijn en AB toegestaan voor cavia's werkt daar over het algemeen niet (goed) tegen. Ik heb in het verleden veel problemen met abcessen gehad en toen ging mijn DA ook onderhuids penicilline spuiten en na 1 keer gelijk problemen en dus gelijk iets anders. Uit wat Sonja heeft geschreven dacht ik dat zij het moest spuiten in het gaatje in het abces zelf (dus ingekapseld gebied) - daar werd het na de punctie namelijk ingespoten volgens wat ze schrijft.

Django

Gast
Alle cilline's wat er ook voor staat zijn penicillines, dus die toevoeging is standaard voor penicillines.
Je hebt gewoon heel veel mazzel gehad, denk eigenlijk omdat het al 10 dagen goed gaat dat dit met een sisser afloopt.
Stomme DA.

Ja..Utrecht was ook stomverbaasd dat het goed ging met Donny.
Voortaan bij problemen eerst even duidelijk wat er in die spuiten zit...en niet denken dat zit wel goed..

- - - Updated - - -

Natuurlijk zijn er heel serieuze risico's. Het probleem is dat abcessen zeer lastig te behandelen zijn en AB toegestaan voor cavia's werkt daar over het algemeen niet (goed) tegen. Ik heb in het verleden veel problemen met abcessen gehad en toen ging mijn DA ook onderhuids penicilline spuiten en na 1 keer gelijk problemen en dus gelijk iets anders. Uit wat Sonja heeft geschreven dacht ik dat zij het moest spuiten in het gaatje in het abces zelf (dus ingekapseld gebied) - daar werd het na de punctie namelijk ingespoten volgens wat ze schrijft.

Na de punctie heeft da da zelf in het abces gespoten en ik zelf een week later na de controle om de dag onderhuids in zijn nek/rug
Nog even vermelden dat penicilline dan wel werkt op het abces..was al weer veel kleiner geworden.
Ze wil het als het nog kleiner is uitrapen..loop daar nu nog risico met bloedvaten die daar lopen omdat het nog te groot is.

yelle

Gast
Gelukkig heeft het nog geen negatief effect gehad. Maar je word er wel moedeloos van zeg dat DA's die fouten maar maken. Dito bij Han... Je kan echt niks klakkeloos meenemen en aannemen he. En dan heb jij nog kennis van cavia's, hoeveel cavia's worden wel niet zo behandeld bij mensen die er geen verstand van hebben. (Kijk bv naar al die mensen met cavia's die op bokt zitten die hier niet zitten, zijn er veeel).
Ik wens Donny veel beterschap!

marge

Gast
Wat ik nou een beetje suf vind, ze maakt zelf een grote fout en wordt door jou gecorrigeerd, spuit zelf wel direct in het abces met penicilline en als je dan aangeeft dat vibramycine direct inspuiten werkt, dan weigert ze dat. Ik zou haar met het Wilhelmina laten bellen hoor.
Ze weet toch verder ook hoe het zit met jouw kennis?

Mayana

VIP
Lid
4 sep 2011
Reacties
3.843
Website
caviastalmayana.nl
Aantal Cavia's
60
Ik zie dat er twee verschillende topics van mij worden aangehaald.
Ik plaats ze toch maar even voor de duidelijkheid, want hier en daar loopt het wat door elkaar.

Topic van Wikke die Synulox kreeg en dat is een penicilline en werd onderhuids gespoten.
Wikke overleefde dit op het kantje, haar jongen overleden er aan.
https://www.caviaforum.nl/community...n-wat-zijn-de-gevolgen.html?highlight=Synulox

Topic over het niet openen van een abces waarbij het abces werd ingespoten met vibramicyne.
De vibramicyne deed juist uitstekend zijn werk.
https://www.caviaforum.nl/community/ziekten/243702-abces-openen-niet.html?highlight=openen

Django

Gast
Wat ik nou een beetje suf vind, ze maakt zelf een grote fout en wordt door jou gecorrigeerd, spuit zelf wel direct in het abces met penicilline en als je dan aangeeft dat vibramycine direct inspuiten werkt, dan weigert ze dat. Ik zou haar met het Wilhelmina laten bellen hoor.
Ze weet toch verder ook hoe het zit met jouw kennis?

Ze gaat echt niet bellen met Utrecht hoor..op sommige momenten is ze wel het type..ik ben de dierenarts en daar ga ik overheen met..ik heb de praktijkervaring en leerschool in het asiel met caafjes..tot ze mijn mail had gelezen met de stukjes van de site van Wilhelminapark ontkende ze ook dat caafjes geen penicilline mochten hebben..dat deden ze al jaren zo..
Dit is ook mijn eigen da..de meeste dingen hier lopen via de da van het asiel.
Het is voor mij de 1e keer dat ik een caafje heb met een abces..wel een "rare" leerschool zo en de volgende keer alerter zijn..
Heb vanmiddag Novadox opgehaald en ga Donny dat vanaf morgen geven

- - - Updated - - -

Stomme DA.

Oh,ja..nog even over mijn hersens..die verweken normaal niet zo snel..ik had bij de controle van Donny ook een oma caaf bij me voor euthanasie..daar was ik dus mee bezig en op dat moment dus niet gezien/op gelet welke medicijnen er voor Donny in de spuit gingen

yelle

Gast
Was EJ er vandaag dan? Normaal is ie er nooit tijdens schoolvakanties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Pandabeer Abces Ziekten 9
Jannekevw Wat is dit voor plekje? Ziekten 4
naomi.t Abces? Ziekten 12
Lindanoot Wondverzorging abces Ziekten 32
yolokato Talgbultje Gedrag en Verzorging 4
YuriPrime Behandelen abces op onderlichaam Ziekten 8
Melisse1997 Abces bij oortje Algemeen 12
Gerrit71 Vraagje Ziekten 5
ilseke1983 Cavia met Abces en dwangvoeren Gedrag en Verzorging 12
Astrid2018 Een gezwel Ziekten 4
RutSha Abces operatief verwijderd, maar weer terug? Ziekten 33
Laurajimlex Abces? Ziekten 14
Jeannettebo Abces Ziekten 7
Cavia eet niet zelfstandig na abces Ziekten 14
bekkie Abces Ziekten 27
Kel Abces achter voortanden Ziekten 7
Willemijn-4 Vervolg op abces verhaal -> tanden geel en een tand weg.. Ziekten 13
Willemijn-4 Vraag over abces Ziekten 19
Gaby Advies gevraagd, opengesprongen abces Ziekten 25
Elsje76 Abces en nu afvallen Ziekten 34
Leonie2015 Abces wat terugkeerd en waarschijnlijk vanuit de lymfe komt Ziekten 26
LindaB Abces in kaak en geschifte hokgenootjes Ziekten 40
Daann Bram heeft een abces en schurft Ziekten 136
nick&simon Abces of niet? Ziekten 7
Arnhem0104 Problemen met DA - abces Ziekten 28
Egni Abces door castratie en blaasontsteking Ziekten 43
Abces en Enrofloxoral? Ziekten 7
denise0024 Puist/abces Ziekten 6
Elsje76 Abces Ziekten 1
Dory Wondje/ abces? Ziekten 12
Mireille1974 Hoe abces te behandelen? Ziekten 25
Elke Versluis Abcessen hals bij jonge cavia Ziekten 20
anja csorba Abces Ziekten 11
Hedense Cavia Midgaard Klein maar hardnekkig abces Ziekten 42
linkeleonietje Abces in hals Ziekten 15
Henneke Cavia geopereerd aan abces, nog tips te geven, doe ik alles goed? Abces genezen! Ziekten 11
AngeliqueA Luizenepidemie en een abces (?) Ziekten 8
Snicker Abces Jolien -Update 16-6 Ziekten 116
Henneke Abces geopereerd, tips gevraagd voor de nazorg Ziekten 31
Unicorn Abces Ziekten 66
Pff weer Lucy, nu een abces Ziekten 160
caviaGrizzly Een abces ? Ziekten 14
caviaGrizzly Abces? :( Ziekten 7
Beesjes bult-tumor bij cavia van 2,5 Ziekten 6
Mayana Onze zwarte parel heeft een abces Ziekten 18
JacqZoon Ontsteking/abces uier? Ziekten 2
Mayana Abces openen of niet Ziekten 28
annelies1986 vetbult Ziekten 4