Abces door castratie en blaasontsteking

Egni

Beginnend
Lid
22 feb 2015
Reacties
5
Aantal Cavia's
2
hallo :), ik hoop dat iemand me hier een beetje mee kan helpen of tenminste gerust kan stellen ;)
Ik heb een week geleden eens super lief gecastreerd beertje uit de opvang gehaald om mijn zeugje gezelschap te houden nu haar vriendinnetje was overleden 2 weken geleden.

Het beertje heet Tuco en is 1 jaar en 2 maanden oud. (er zat een stamboom bij hem?!) Hij is 20 maart gecastreerd. Toen ik hem vorige week ging ophalen zei dat vrouw van de opvang dat hij wel nog een abces had gekregen van de castratie, maar dat ze dit weg had laten halen. oke prima.

Afgelopen vrijdagavond vond ik ineens een rood plasje in de kooi, ik dacht eerst nog dat het een vlek van de watermeloen was die ik had gegeven. Voor de zekerheid al het rode eten (paprika, wortel, meloen) uit de kooi gehaald. zaterdag nog steeds rode plasjes (roze/oranje rood achtig) en zondag ook nog. Tuco lijkt geen pijn te hebben, piept niet bij het plassen, is erg levendig en eet goed. Contact gezocht met opvang en kreeg te horen dat ze dat wel vaker hebben na castratie.

Vandaag toch naar dierenarts gegaan voor zekerheid, deze gaf aan dat het niet normaal is na een castratie en dat het dan zeker geen rode plasjes zou zijn. Ze voelde en zei dat Tuco een groot abces had (redelijk diep onder de huid) prikte met naald en zag dikke gele smurrie, dit zou eigenlijk geopereerd zou moeten worden. Verder verwachte ze dat de rode plasjes door een blaasontsteking zou komen door bacteriën van het abces.

Heb Carprofen en Sulfatrim meegekregen (antibiotica en pijnstilling) om te proberen hoe dit werkt tegen de blaasontsteking en het abces. Ik heb alleen niet zo'n hele goede ervaringen met medicijnen voor een cavia en ben nu ook super huiverig om dit te gaan geven omdat hij verder zo vrolijk is en geen pijn lijkt te hebben. (bij de dierenarts piepte hij wel bij het voelen, als ik dit thuis doe niet). Wat kan ik nu het beste doen? Wat is jullie ervaring hier mee?

Sorry voor het lange verhaal ;)